Historiikki

Historian hämärä (eli kuinka kaikki saikaan alkunsa)
    1997, Yamaha henkinen Virago-viikonloppu
    1998, Yamaha Custom viikonloppu
    1998, Kontioralli (Virago Club of Finland r.y. perustetaan)
              Ensimmäinen jäsenkirje
1998-1999 Kerhon ensimmäinen toimintavuosi

1999-2000 toinen toimintavuosi
2000-2001 kolmas toimintavuosi
2001-2002 neljäs toimintavuosi
2002-2003 viides toimintavuosi
2003-2004 kuudes toimintavuosi
2004-2005 seitsemäs toimintavuosi
2005-2006 kahdeksas toimintavuosi
2006-2007 yhdeksäs toimintavuosi
2007-2008 kymmenes toimintavuosi
2008-2009 yhdestoista toimintavuosi
Kerhon logon kehityskaari
Kuvernöörikierrosten reitit vuosittain
Yamaha laulaa


Historian hämärä (eli kuinka kaikki saikaan alkunsa)

1997, Yamaha henkinen Virago-viikonloppu

Näin alkaa 18.4.1997 silloisen Yamaha moottoripyörien maahantuojan Oy Arwidson Ab:n kutsu, jonka allekirjoittajana on Juha Harju:

Hyvä Yamaha Viragon omistaja,

Tervetuloa viettämään kanssamme Virago-viikonloppua !

Meillä on ilo kutsua Sinut viettämään YAMAHA-henkistä VIRAGO-viikonloppua Nummelan lentokentälle 24.-25.toukokuuta. Järjestämme silloin VIRAGO-kuskien oman ennakoivan ajon kurssin, joka tarjoaa kevätkertausta niille, jotka jo osaavat kaiken ja uusia tietoja ja taitoja niille, joilla on vielä jotain uutta opittavaa moottoripyöräilystä.

Viikonlopun ohjelma ei kuitenkaan ole pelkkää ajo-opiskelua, vaan tarjoamme samalla tilaisuuden koeajaa uusia YAMAHA-malleja, kysyä Sinua kiinnostavista pyöräsi tekniikkaan liittyvistä seikoista YAMAHA-experteiltä sekä ennenkaikkea leppoisaa yhdessäoloa samanhenkisten motoristien seurassa.

Kutsu päättyy seuraavaan mielenkiintoiseen kappaleeseen:

Joensuulainen Leila Westerman on ilmoittanut halunsa olla perustamassa Suomeen Virago-kerhoa. Hän palaa töistä ulkomailta kesän alussa, mutta voit lähettää hänelle postia, jos olet kiinnostunut kerhon toiminnasta.

1998, Yamaha Custom viikonloppu

Vuonna 1998 uusittiin Arwidsonin ja Zoo MC:n järjestämä viikonlopunvietolla höystetty ennakoivan ajon kurssi. Kutsun otsikosta on mielenkiintoista huomata sanamuodon läheisyys YCCF-kerhon nimeen:

Yamaha Custom viikonloppu Nummelan lentokentällä 30.-31.5.

Hyvä Yamahan omistaja,

Viime vuonna ensimmäisen kerran järjestetty Minä+Virago-tapahtuma jäi varmasti kaikkien osanottajien mieleen hyvähenkisenä viikonlopputilaisuutena, jossa oli mahdollista kehittää ja parantaa omia ajotaitoja ennakoivan ajon kurssilla, tavata muita samanhenkisiä YAMAHA-motoristeja ja sokerina pohjalla myös tutustua kaikessa rauhassa uusimpaan YAMAHA-mallistoon. Siitä ainakin kertoo kurssilaisten yksimielinen palaute, jossa toivottiin ehdottomasti uusintaa.

Kerhon perustaminen ei ollut ottanut potkua ja siitä jahkailtiin edelleen. Kutsun lopussa kerrottiin seuraavaa:

Virago-kerho

Usein on ollut puhetta Virago-kerhon perustamisesta, mutta se on toistaiseksi jäänyt tapahtumatta. Jos Nummelassa on joku aiheesta kiinnostunut ja hän haluaa toimia asian moottorina, niin toivottavasti kerho vihdoin saataisiin vauhtiin. Esimerkiksi Tanskassa Virago-kerhossa on yli 600 jäsentä!

Joopa joo. Niin olivat tanskalaiset meitä tuolloin edellä.  

1998, Kontioralli

Virago Club of Finland r.y. perustetaan 4.7.1998

Kerhon perustajan Mauri Joutjärven yhteenveto:

"Kerhon perustamiseen johtaneet syyt olivat seuraavat:
Alan lehdissä oli eräs nainen kirjoitellut harmistuneena, ettei Suomessa ollut Virago-kerhoa. Hän oli itse Australiassa ja aikoi palattuaan perustaa sellaisen ja kyseli sitä silmällä pitäen kiinnostusta asiaan. Tästä seurasi, että maahantuojaan, Arwidsoniin, oli oltu yhteydessä lukuisia kertoja ja tiedusteltu kerhon perustamisaikataulua. Pari vuotta oli kulunut eikä tuosta Australian neidosta kuulunut mitään.

Tästä ja lukuisista yhteydenotoista johtuen maahantuojan Juha Harju otti minuun yhteyttä ja ryhtyi houkuttelemaan minua kerhon perustajaksi. Taas kului vuosi ja paineet kasvoivat. Harjun Juha otti minuun uudelleen yhteyttä ja vaati ja rohkaisi perustamaan Virago-kerhon. Hellyin ja lupasin hoitaa perustamispuuhat, mutta että vetäjät pitäisi löytyä toisaalta. Ei kun tuumasta toimeen.

Ryhdyin laatimaan sääntöjä ja hommasin kaikki perustamiseen tarvittavat asiapaperit kokoon ja päätin kokeilla Viitasaarella Kontiorallin yhteydessä josko se onnistuisi. Sovin siellä järjestäjien kanssa, että sain käyttää kovaäänisiä eli ”kenttäkuulutusta” koko alueelle ilmoittaakseni perustamishankkeesta!

Homma johti perustamiseen, mutta ennakkoajatuksesta poiketen minä jouduinkin puheenjohtajan hommiin. Ei onnistunut pelkkä liikkeelle potkaiseminen. Perustavassa kokouksessa oli paikalla 16 kiinnostunutta motoristia, joista 14 liittyi kerhoon heti alkuvaiheessa.

Ensimmäisiä toimia oli tietenkin suhteiden luominen maahantuojaan ym. yhteistyötahoihin, tiedotusorganisaation rakentaminen. Kerhon kotisivun avaaminen nettiin, toiminnallisen ohjelman suunnittelu, kerhon logon suunnittelu, pinssien, viirien ym. ulkoisten tunnusten valmistaminen jne.

Perustamisen johto-ajatus

Kerhon sääntöjen kirjoittamisessa toiminnallinen idea lähti rakentumaan valtakunnallisen kerhon ajatuksesta. Koska kerholla ei ollut kiinteätä toimipaikkaa ja muutoinkin alueellisen kerhon perustaminen tuntui liian suppealta ja rajaavalta, niin mallia piti lähteä hahmottelemaan laajemmalta pohjalta.

Tästä syntyi ajatus ja malli, tehdä kerho valtakunnalliseksi ja jakaa se läänin jaon mukaisesti kuvermentteihin. Tämä tarkoitti sitä, että kuvermentit  toimisivat ikään kuin "emon, sateenvarjon" alla kerhon jaostoina, mutta varsin pitkälle itsenäisesti kuvernöörinsä johdolla. Toiveena oli, että kuvermentit toiminnallaan tekisivät moottoripyöräilyharrastuksen  jalostamisen lisäksi myös tunnetuksi oman seutukuntansa erikoisuuksia ja vahvuuksia. Näin uskoin saatavan organisaatiosta toimivan kokonaisuuden, joka antaisi monille ihmisille mahdollisuuden haasteelliseen ja monipuoliseen toimintaan.   

 Alkukiihdytys

Sanomattakin on selvää, että uuden valtakunnallisen kerhon perustaminen ja toiminnan käynnistäminen vaatii monien asioiden kolahtamista paikalleen. Toiminnan käynnistäminen ja sen alkukiihdytys tarvitsee tässäkin tapauksessa useita asiasta innostuneita ja siihen uskovia tekijöitä. Puhuttaessa kerhon historiasta, olisi kovin väärin unohtaa ne talkoohenkiset ahkerat ihmiset jotka itse asiassa mahdollistivat sen, että kerholle voidaan kirjoittaa historiaa. En voi kuvitella, kuinka kaikki olisi voinut tapahtua ilman seuraavia voimahahmoja, joista haluan erikoisesti mainita; Jouko Kastegreen (sihteeri), Esko Siili (taloudenhoitaja), Petteri Silander (tiedottaja, kotisivut), Mailis Holm (jäsenasiat) ja Jorma Tammi (varapuheenjohtaja) ynnä tietysti muut hallituksen jäsenet."

Ensimmäinen jäsenkirje

Virago Club of Finland r.y.

Customkuski xxx xxxxx

Jäsenhakemuksesi on saapunut ja Sinut on kirjattu yllä mainitun kerhon jäseneksi jäsennumerolla xx.

Toivotan Sinut tervetulleeksi Kerhoon, jonka jäsenmäärä on vielä vaatimaton, mutta kasvaa varmasti jäsenten myötävaikutuksella. - Mikä ettei kasvaisi, onhan Kerholla ylevät ja hyvää harrastusta edistävät periaatteet. Kerho on perustettu 4.7.-98 Viitasaarella. Liitän tähän kirjeeseen Kerhomme säännöt. Ne ja muut asiaan liittyvät asiapaperit on jätetty viranomaisille (maistraattiin) Kerhon rekisteröintiä varten 10.7.1998.

Kouvolassa Perjantai, 7.elokuuta 1998

ajoterveisin Mauri Joutjärvi
                    puheenjohtaja

Ps. tiedoksi: vuosikokous on Orilammen majalla 27.9. Paikka löytyy Kymen-Laaksosta ja tarkemmin Pohjois-Valkealasta. Mutta siitä lähemmin kokouskutsun yhteydessä.

1998-1999 Kerhon ensimmäinen toimintavuosi

Ensimmäiseen vuosikokoukseen saapuikin muutama kymmenen asiasta kiinnostunutta motoristia. Siellä valittiin ensimmäistä kertaa myös paikalliset toimielimet, Kuvermentit.
Vuosikokouksesta ja yleensäkin ko. kerhon perustamisesta pj. Mauri Joutjärvi ilmoitteli mm. moottoripyörälehdissä.
 

Tässä yksi lehtikirjoitus kerhon ripeästä jäsenkehityksestä (sadas jäsen kirjattu 3.12.1998)

Virago Club saavutti 100 !!!!

 Viime kesänä perustettu Virago-kerho saavutti  joulukuussa sadan jäsenen merkkipaalun.
Sata jäsentä on tietenkin kohtuullinen määrä, mutta lisää kyllä mahtuu, sillä jäsenten enimmäis-määrää ei ole hakattu kiveen. Uusia jäseniä otetaan avosylin joukkoomme.Näyttää siltä, että kerholla, joka on tarkoitettu kaikille Yamaha Custom henkisille moottoripyöräilyn ystäville, sille oli olemassa selvä tilaus. Muutoin sen hyvää jäsenkehitystä ei  voine selittää. 
Kerhon ”näkyvyys” on parantunut  verkossa avatun kotisivun myötä. Kotisivulta on löydettävissä mm. Kerhon säännöt, toimihenkilöt yhteystietoineen, toimintasuunnitelma jne. Kotisivun osoite on: *** .
Uutta kerholaisille on sekin, että Kerhon jäsenillä on mahdollisuus hankkia henkilökohtainen Kerho-lippis. Lippis on henkilökohtainen siinä mielessä, että siihen tulee jokaisen jäsenen oma henkilökohtainen jäsennumero.Lippiksen materiaali on harjattua puuvillaa ja taka- eli kokosäätö on antiikkisoljella, väri on musta jossa valkea painatus. Lippiksen hinta on postikuluineen 80 markkaa ja sitä voi tilata Kerhon puheenjohtajalta.

Nummelassa järjestetylle Ennakoivanajon kurssille saimme Kerholle 25 paikkaa, mutta ilmeisesti liian lyhyestä ilmoittautumisajasta johtuen onnistuimme täyttämään vain 14 paikkaa. Kurssi järjestettiin 22. – 23. toukokuuta. Kurssista saatiin hyvää palautetta.

Kesällä 1999 toteutettiin ensimmäinen yhteinen ajorupeama, Kuvernöörikierros.
Kierroksen perusidea (tästä kiitos Mailis Holmille) on alusta asti ollut hiukan poikkeava muihin moottoripyöräkokoontumisiin verrattuna:
Ajoon voi osallistua kuka tahansa. Tulla mukaan mistä haluaa. Ja jäädä pois missä haluaa. Ajella mukana päivän tai pari tai koko reissun. Poikkeavuutta lisää vielä sekin, että ajoon ei ole osallistumismaksua. Jokainen hoitaa kuitenkin omat kulunsa itse.
Alusta alkaen ajon järjestäjät ovat pyrkineet järjestämään yöpymispaikkoihin jotain pientä ohjelmaa.
Ensimmäisen Kuvernöörikierroksen järjestelyistä vastasi Itä-Suomen, Oulun sekä Lapin Kuvermentit. 

Kerhon oma kokoontumisajo sai jäsenistössä hyvän vastaanoton. Kuvernöörikierroksen osa-matkalle osallistui 33 jäsentä, joista 31 matkasivat perille Nuorgamiin. Tämän lisäksi kokoontumispaikalla Kerhoon halusi liittyä 7 uutta jäsentä. Näin ollen Kuvernöörikierrokseen osallistui yhteensä 40 kerholaista.

Kuvernöörikierroksen yhteyteen järjestetty tietopakettitilaisuus ”heimotapaaminen” keräsi asiasta kiinnostuneita motoristeja sanan ääreen runsaat 40. Tietopaketista, jonka teemana oli ”turvallisesti tien päällä” vastasi hallituksen jäsen Heikki Ikonen Leviltä.

Kuvernöörikierros alkoi Kuopion Rauhanlahdesta, joka oli samalla ensimmäinen kokoontumispaikka. Sieltä matka jatkui Oulun Nallikariin ja edelleen Rovaniemelle. Tänne Lapin kuvernööri Mailis Holm oli rakentanut informaatiopisteen, josta matkaajat saivat tietoa Napapiiristä ja konkreettiseksi ”matkasauvaksi” karttalehden, johon oli merkitty eri matkavaihtoehtojen mukaan pohjoisen tankkauspisteet. Täältä matka jatkui Leville. Leviltä lähtiessä saattoi valita reitin joko Piiraisen Jukan vetämänä reitin Pokan kautta Utsjoelle tai Mailis Holmin vetämänä Norjan kautta Utsjoelle. Utsjoki oli tänä vuonna Kontion kontrolli. Utsjoelta matkattiin Suomen ”huipulle” Nuorgamiin johon matkaajat asettuivat viikon vaihteeksi. Yhteisiä ajokilometrejä kertyi heti ensimmäisellä reissulla reilu tuhat.  

Kerhotunnuksen suunnittelusta hallitus julisti jäsenistölle ”logokilpailun”. Määräaikaan mennessä kilpailuun jätettiin suljetuissa kuorissa kymmenen ehdotusta.

1999-2000, toinen toimintavuosi

Kerhon toinen toimintavuosi alkoi, kuten ensimmäinenkin, vuosikokouksella, joka pidettiin Polvijärvellä Huhmarin Lomakeskuksessa 5. syyskuuta 1999. Vuosikokoukseen osallistui kiitettävän monta jäsentä eli 21 kpl. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Matti Kahelin.

Vuonna 2000 oltiin ensimmäistä kertaa omalla näyttelyosastolla MP-näyttelyssä, Helsingissä messukeskuksessa. Siitä onkin muodostunut varsin hyvä keino markkinoida kerhoa ja hankkia uusia jäseniä.  

V. 2000 tuli mukaan myös nuoremmille motoristeille oma kokoontumisajo ns. Piikkikokoontuminen. Tähän kokoontumiseen kerho on kustantanut piikkikuskit (16-20 vee) ilmaiseksi. Ensimmäinen Piikkikokoontuminen järjestettiin Kolilla. Siellä pidettiin mm. nuorille motoristeille oma hidasajokilpailu.

Kuvernöörikierros 2 - 6.8. suuntautui Ahvenanmaalle. Retki alkoi keskiviikkona 2.8. Nokia Camping Viinikanniemestä. Yhteisen grilli-illan ja aamupalan jälkeen varsinainen ajourakka alkoi torstai aamuna 3.8. Ensimmäisenä pysähdyspaikkana oli Punkalaitumen Koulukartano, jonne paikan Isäntä Pentti Naumanen vaimoineen järjesti välipala mahdollisuuden moottoripyöräilyaiheisen pienen puheen kera. Kartanolta oli myös mahdollisuus tilata Virago-logolla varustettuja lasiastioita. Mahdollisuutta käyttikin varsin moni kerholainen hyväkseen. 

Matka jatkui Alastaron, Oripään, Auran, Liedon, Kaarinan, Paraisten ja Nauvon kautta Korppoon Galtbyyn. Lauttarannasta jatkettiin matkaa M/S Skiftenillä Ahvenanmaan eteläisimpään saareen Kökariin, jossa yöpyminen. Kökarissa tehtiin myös Kerhon historiassa ensimmäinen radiohaastattelu puhelimen välityksellä Satakunnan Radioon.  

4.8. matka jatkui jälleen lautalla kohti Ahvenanmaan mannerta. Ahvenanmaalla yövyttiin Eckerössä, Notvikenin leirintäalueella seuraavat kaksi yötä. Lauantaina 5.8. oli mahdollisuus osallistua etanasafariin. Mahdollisuutta käyttikin hyväkseen 30 pyöräkuntaa. Kerho tarjosi sekä perjantaina, että lauantaina osallistujille saunan. Lauantai-iltana oli vuorossa mm. saappaanheittokilpailu. 

Sunnuntaina 6.8. kotimatka kulki läpi Ahvenanmaan päätyen lauttarantaan Vårdon Hummelvikissa, josta lautta M/S Alfågeln kuljetti pienelle Brändön saarelle. 20 km ajomatkaa läpi saaren ja viimeisellä lautalla Vuosnaisten Ösnasiin. Vielä yksi lossi ja oltiin mannersuomessa, Kustavissa, josta jokainen jatkoi omia teitään kotia kohti.

2000-2001, kolmas toimintavuosi

Vuosikokous pidettiin Jämsänkosken Kievari Rantapirtillä 10.9.2000. Kokoukseen osallistui ennätyksellisen monta jäsentä eli yhteensä 33. 
Kerhon toiminta oli varsin vilkasta toimintakauden aikana. 
Omista tapahtumista toteutuivat: 
* osallistuminen MP2001 näyttelyyn helmikuussa
* piikkikokoontuminen kesäkuussa ja
* kuvernöörikierros heinäkuussa (Kalajoelta Ouluun ja Kuusamon kautta Nurmekseen)   
Kerhon jäsenistö osallistui eri moottoripyörätapahtumiin erittäin runsaasti tehden kerhoa tunnetuksi sekä Suomessa että ulkomailla.

2001-2002, neljäs toimintavuosi

Vuosikokous pidettiin tällä kertaa Karstulassa, Lomakouherossa 16.syyskuuta 2001. Vuosikokoukseen osallistui 29 jäsentä. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Heikki Rantama.

Vuosikokouksen yhteydessä oli mahdollisuus osallistua Martti Vainion johdolla sekä koskenlaskuun kumiveneellä Heijostinkoskissa että vaijerilla laskuun Martinhovin yläkerrasta alas Pääjärvellä olleeseen soutuveneeseen. Lauantai-iltana oli vuorossa tanssit Martinhovissa.

Heti vuosikokouksen jälkeen syyskuun 22.-23. päivä kokoonnuttiin Länsisuomalaisten johdolla Säkylään, Säkylän Erämiesten Metsästysmajalle viettämään ajokauden päättäjäisiä. 

Kokoontumiseen osallistui 35 henkilöä. Lähikunnissa ilmestyvä paikallislehti Ala-Satakunta kävi tekemässä jutun kerhostamme. Punkalaitumella sijaitsevan Koulukartanon väki kävi myös tervehtimässä. Paikan isännän Pentti Naumasen julkaisema Monogrammi-lehti teki niin ikään jutun päättäjäisistä. Petanqueguru Jaakko Vuori Helsingistä asti tuli opettamaan hiekkakenttien "shakkia" ralliin osallistuneille.

Koulukartano lahjoitti hienon moottoripyöräaiheisen lasipalkinnon betanque-pelin lähestymiskilpailun voittajalle. Lauantai-iltapäivän aikana ehdittiin kilpailla myös puujalkapallossa sekä heittää tulostasoltaan varsin korkeaksi muodostunut darts-kisakin. Euran Matkamoottoripyöräilijät käväisivät myös tervehtimässä Viragolaisia.

MP-näyttely 2002: Helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna pystytettiin jälleen oma messuosasto, Helsingin Messukeskukseen. Tällä kertaa meillä oli aivan oma osasto ja vielä ennätyksellisen suurikin, 30 m².

Tällä kertaa messut poikivat uusia jäseniä runsaasti, noin 60 henkilöä. Oma osasto on muodostunut myös eräänlaiseksi, pitkän talven katkaisevaksi, kohtaamispaikaksi "vanhojen" kerholaisten keskuudessa.

Heikki Rantama järjesti ravintola Cantina Westiin lauantai-illaksi "kokoontumisajon" Tilaisuus muodostuikin suureksi yleisömenestykseksi Viragolaisten keskuudessa.

Talvirieha toteutettiin 15. - 17.03. Lopella. Käytössämme oli upea hirsinen metsästysmaja, kotineen ja saunoineen. Keväinen sää suosi riehaan osallistuneita noin kahtakymmentä Viragolaista. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja keväthanget hohtivat puhtaan valkoisina.

Talviriehan ohjelma koostui yhdessä olosta, saunomisesta, yhteisistä ruuan valmistus hetkistä, erilaisista kilpailuista, joista mainittakoon lumikenkäkävely, tikkakisa sekä syöksylasku "pulkalla" Kilpailuissa jaettavien palkintojen yhteisarvo ylitti 100 euron rajan. Kiitokset tukijoille.

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna Länsi-Suomen Kuvermentti järjesti ajokauden avajaiset. Avajaisiin saivat kutsun kerhon koko jäsenistö. Avajaisten pitopaikkaan Säkylän Erämiesten Metsästysmajalle ilmaantui aikaisesta keväästä ja hiukan sateisesta kelistä huolimatta 35 innokasta ja ajohaluja puhkuvaa Yamaha Custom kuskia.

Ohjelma koostui mm jo perinteeksi muodostuneesta tikkakisasta. Valitettavasti, lähes koko illan jatkuneesta sateesta johtuen, jouduttiin toinen perinteinen kilpailu puujalkapallo perumaan.

Alueelle oli, vanhaan lahtivajaan, sisustettu "riihipub" jossa janoiset motoristit saattoivat virkistäytyä ja soittaa samalla vanhasta jukeboksista mielimusiikkiaan.

Uutuutena oli, vain ja ainoastaan naisille tarkoitettu Ladies Room, jonne miehiltä oli ehdottomasti pääsy kielletty. Naisille oli varattuna kaksi tuntia tuhtia asiaa. Ladies Roomin vetäjänä toimi Mirja Mavrostonos Lady Netistä esittelemällä korkeatasoisia alusasuja.

Alkuillasta oli vielä ohjelmassa ruokailu sekä saunomista monen mielestä Pyhäjärven parhaassa saunassa. Moni motoristi uskaltautui myös pulahtamaan hyisiin Pyhäjärven aaltoihin, heittäen näin pois talviturkkinsa.

Illan päätteeksi esiintyi vielä Mika Peltonen. Hänelle suotiin kunnia olla ensimmäinen solisti, joka julkisesti esitti Virago Kerholle varta vasten teetetyn nimikkokappaleen Yamaha Laulaa. Tilaisuus oli myös samalla Yamaha Laulaa CD:n julkistamistilaisuus. Sanat löytyvät tämän tekstin lopusta.

Kesäkuun 15.-16. päivä kokoonnuttiin Piikkitapaamisen merkeissä. Tapahtumapaikkana oli Riihimäen kaupungin omistama vapaa-ajanviettokeskus Lopen Riihisalossa. Riihisalo on vanha Salon kartano- miljöö, kauniin ja puhdasvetisen Kaartjärven rannalla. Kartanon historia ulottuu aina 1600 luvulle asti. Paikan isäntä Jyrki ja emäntä Lissu toivottivat motoristit tervetulleiksi viettämään helteistä lauantai päivää kanssaan

Kuvernöörikierros 2002: keskiviikkona Heinäkuun 10. päivä kokoontui noin 40 motoristia Punkaharjun Lomakeskukseen. Tämän vuotisen kierroksen isäntänä ja pääsuunnittelijana toimi Etelä-Suomen Kuvernööri Stefan Fors. Viimeisen yöpymisen osalta järjestelyistä vastasi Länsi-Suomen Kuvernööri Antero Vainio. Stefanin "tilaama" helleaalto saapui sopivasti Itä-Suomeen kierroksen aattona. Lämpötila kohosikin paikkapaikoin jopa 30 asteeseen.

Ensimmäinen ilta kului rattoisasti tapaillen vanhoja "kierroskonkareita" sekä tutustumalla uusiin kasvoihin, joita ilmestyikin varsin runsaasti paikalle. Illan mittaan myös saunottiin ja istuttiin iltaa yhteisen grilli-illan merkeissä.

Torstaipäivä aloitettiin aamupalalla joko Punkaharjun Valtionhotellissa tai pienemmässä mittakaavassa leirintäalueella. Kello kymmenen lähdimme ajelemaan kohti Savonlinnaa.

Torstaiaamu koitti aurinkoisena. Jo aamulämpötila enteili helteistä ajourakkaa, mikä päivän mittaan osoittautuikin aivan oikeaksi arvioksi. Reitti kierteli ensin Punkaharjulta Savonlinnaan ja sieltä edelleen hiukan pienempiä mutkateitä pitkin Puumalan kautta Imatralle. Imatralta matka jatkui kuutostietä pitkin Lappeenrantaan.

Stefan oli hankkinut kierrokselle muutaman sponsorin, joten Lappeenrannassa käytiin lounastamassa sponsorien laskuun. Ruokapaikaksi hän oli valinnut Saimaan rannalla sijaitsevan ravintola Majakan. Siellä meille tarjoiltiin kevyttä, mutta herkullista sienikeittoa. Lounastauon jälkeen matka jatkui edelleen kuutostietä pitkin kohti Kuusankoskea.

Kuusankoskella Stefan johdatti koko Kuvernöörikierrosporukan tutustumaan Kymi Paper Oy:n Kuusanniemen paperikonekantaan. Tehtaalla saimme kuunnella ja katsella kuinka paperin valmistus eteni selluloosasta aina asiakkaalle lähteviin pakkauksiin asti.

Tehdaskierroksen jälkeen matka jatkui Heinolan Heinäsaaren leirintäalueelle. Siellä Virago-kolonnaa vastassa oli sanomalehti Itä-Hämeen toimittaja, joka haastatteli Stefania tehden seuraavan päivän lehteen pitkän ja erittäin positiivissävytteisen jutun motoristeista. Ensimmäisen varsinaisen ajopäivän aikana jätimme taaksemme pikitietä noin 360 kilometriä. Heinäsaaren leirintäalueen palveluista käytimme ahkerasti saunaa sekä grillauspaikkaa.

Torstai-iltana kuunneltiin ahkerasti säätiedotuksia, sillä seuraavaksi päiväksi oltiin luvattu koviakin ukkoskuuroja. Aamu olikin pilvinen. Ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana saimmekin kevyttä sadetta niskaamme, mutta rajuimmat ukkoskuurot onnistuimme kiertämään. Reittimme kulki Lusin, Kalkkisten, Asikkalan, Lammin sekä Janakkalan kautta Hämeenlinnaan. Reitti sisälsi mukavan mutkaisia tieosuuksia. Stefan olikin aivan selvästi käyttänyt aikaa puntaroidessaan eri reittivaihtoehtoja. Hämeenlinnasta jatkoimme kymppi tietä pitkin Forssaan, missä tankkasimme pyörät.

SMOTO:n "ulkoministeri" Kekku kävi ihastelemassa mahtavaa Yamaha rivistöä Autokeitaan pihamaalla. Hän ihmetteli kuitenkin jälkeenpäin allekirjoittaneelle, että kovin on ylpeää porukkaa nuo Viragolaiset, kun yksikään ei vastannut hänen morjestukseensa. No, Kekku kaartoikin Autokeitaan pihaan Moto Guzzilla. Morjestellaan kuitenkin tulevaisuudessa ahkerammin.

Vielä pieni juomien hakutauko Loimaalla ennen viimeistä varsinaisen Kuvernöörikierroksen yöpymispaikkaa Kanniston Kotieläintilaa Alastarolla. Toisena ajopäivänä kertyi matkamittariin 260 kilometriä.

Kanniston Kotieläintilalle saavuttiin noin kello 16.00. Luomutilan emäntä, Mirja toivotti kaikki tervetulleiksi nauttimaan tilan palveluista. Heti, kun kaikki olivat majoittautuneet lähdettiin käymään traktorin vetämillä vankkureilla Myllyrannassa. Loimijoen rannassa oli noin viisikymmentä vuotta vanha mylly, joka vielä kymmenen vuotta sitten jauhoi Alastarolaisten maatilojen viljat. Myllyn esitteli meille tilan isäntä Tauno, jolla tuntui olevan sana hallussa. Joku meistä Viragolaisista totesikin, että Tauno voisi pitää vaikka lapiosta puolen tunnin mittaisen esitelmän ja saisi sen jopa kuulostamaan mielenkiintoiselta.

Vankkuriretken jälkeen oli vuorossa ruokailu. Ja ruokailun jälkeen täytyi lähteä kokeilemaan jättiolkipaaleista rakennettua savusaunaa. Myös täällä kerho kustansi ruokailun ja sekä saunan.

Matka jatkui Lauantai aamuna kohti Sauvoa, Saaristorallia. Ensimmäisenä pysähdyspaikkana oli Suomen ensimmäinen viinitila, Koskimäki, Loimaalla. Siellä saimme kuunnella varsin kattavan selvityksen tilaviinien valmistuksesta. Esitelmän jälkeen oli mahdollisuus tehdä myös viiniostoksia.

Oripään Shellillä Risto Penttinen järjesti pienen EAK-koulutustapahtuman. Ensiksi hän kertoili hiukan kuinka pyörä käyttäytyy ja minkä takia tietyissä tilanteissa. Käytiin läpi mm vastaohjaus. Sitten jokaiselle jaettiin paperilappunen, johon piti arvioida Riston nopeus sekä etäisyys tietyssä pisteessä, kun hän lähestyy moottoripyörällä risteystä. Kukaan ei tiennyt molempia arvioitavia asioita oikein. Toinen arvio oli oikein seitsemässä palautetussa lapussa. Joten kilpailuun varattu palkinto jouduttiin arpomaan heidän kesken. Tällä kertaa arpa suosi Riitta Rantamaa.

Tämän jälkeen oli vielä vuorossa pieni juhlajuomien hakutauko Auran Alkossa ennen kuin saavuimme Sauvoon, Ahtelan leirikeskukseen, Saaristorallin pitopaikkaan. Reitti kierteli pieniä kyläteitä pitkin. Viimeisenä ajopäivänä ei enää kertynyt mittariin kuin reilut sata kilometriä. Koko kierroksen yhteiset ajokilometrit, torstai aamusta 11.07. lauantai iltapäivään 13.07. olivat yli 700. Jokaisena päivänä ja jokaisella ajo-osuudella mukana oli reilut 30 pyörää. Kaiken kaikkiaan kierrokselle osallistui arvion mukaan noin 50 pyöräkuntaa. Osallistuvien henkilöiden määrän noustessa varmastikin yli seitsemäänkymmeneen.

Se miksi Kuvernöörikierroksen päätöspaikaksi oli valittu nimenomaan Saaristoralli johtui siitä, että päätimme jo talvella, lähteä tavoittelemaan rallissa palkittavan suurimman merkkikerhon titteliä. Kiitokset vihjeen antajalle Lassi Koskenvuorelle vielä näin jälkeenpäin. Pieneksi porkkanaksi jokaiselle jäsenmaksunsa maksaneelle jäsenelle postitettiin etukäteen viiden euron suuruinen etuseteli Saaristoralliin.

Saavuimme siis Ahtelaan reilun kolmenkymmenen pyörän letkassa. Vaikuttava näky. Hoidettuamme tulomuodollisuudet saimme rallin järjestäjien puolesta letkalle vetäjän, joka johdatteli meidät rallialueen läpi etukäteen varatulle ja lippusiimalla erotetulle Virago parkille. Myös Clubin kaunis sininen banderolli oli ripustettu, jo edellisenä iltana saapuneiden clubilaisten toimesta, näkyvälle paikalle parkin keskelle. Päivän mittaan puntaroitiin moneen otteeseen Viragon mahdollisuuksia voittaa suurimman merkkikerhon titteliä. Käytiin moneen kertaan vakoilemassa V-max clubin alueella ja laskeskeltiin heidän pyöriensä määrää. Heitä pidimme etukäteen suurimpana uhkana. Viragolaiset osallistuivat myös ahkerasti rallissa järjestettyihin kilpailuihin.

"Merkkimestaruuden" ratkeamista jouduttiin odottelemaan tuskastuttavan kauan. Mutta, kun vihdoin ja viimein järjestäjät pääsivät pyttyjen jakoon, niin voidaan vain todeta, että meidän VIRAGOLAISTEN mestaruus tuli loppujen lopuksi näytöstyyliin selvällä 19 pisteen erolla V-maxiin. Tämän historiallisen clubin ensimmäisen palkinnon pokkaamisen mahdollisti 49 paikalle saapunutta clubilaista. Palkintojenjaon jälkeen alkoivat juhlat, jotka kestivät aamutunneille asti. Turhaan ei poikettu tulomatkalla "juhlajuomakauppaan" sillä nyt niillä ostoksilla tosiaan oli käyttöä.  

Tämän vuoden uutuutena oli leikkimielinen pisteiden keruukilpailu Fair Play. Pisteitä on saanut osallistumisesta erilaisiin moottoripyörätapahtumiin. Kilpailuajaksi hallitus oli päättänyt 01.02. - 31.11. Tulokset näet toisaalla nettisivuillamme.

Kerhon hallitus oli valinnut ns. kerhoralleiksi kaksi täysin eri puolilla Suomea olevat kokoontumiset, Saaristorallin Sauvossa ja Ponutaipaleen Kesälahdella. Näistä kokoontumisista sai esim. Fair Play kilpailussa erikoissuuret osallistumispisteet. Saaristo keräsi viragolaisia 49 henkeä paikalle, mikä ylitti kaikki hurjimmatkin ennakko-odotukset. Samoin Ponutaipaleella Virago oli hyvin edustettuna. 

2002-2003, viides toimintavuosi

Jo pidemmän aikaa eri illanistujaisissa esillä ollut asia, Virago-kerhon nimen muutoksesta vastaamaan paremmin jäsenistön käyttämää laajempaa custompyörä-mallistoa, huipentui vuosikokouksessa Marttilassa järjestettyyn äänestykseen kerhon uudesta nimestä. Suurella äänten enemmistöllä Virago Club of Finland jäi historiaan ja uudeksi nimeksi tuli Yamaha Custom Club Finland. Nimen muutoksen loogisena seurauksena oli kerhon logon uusiminen. 

Pari vuotta kerhon piirissä suunniteltu Amerikan valloitus Kari Heleniuksen johdolla toteutui 8.9.-4.10.2002. Omat pyörät roudattiin jenkkeihin ja ajeltiin historiallinen Route 66 päästä päähän (4000 km) noin neljän viikon aikana. 
Lisätietoja tästä ainutlaatuisesta reissusta voi lueskella
Antero Vainion sivuilta Route 66 kuvagalleria
sekä kerhon sivuilla Jutut-palstalla.

Vaiherikas vuosi sisälsi lisäksi vielä useita tapahtumia, osasta voit lukea lisää Jutut-palstalta:

2003-2004, kuudes toimintavuosi  

Kerhon 5-vuotisjuhlakokous oli varsin onnistunut tapahtuma. Kerholaisia paikalla mahtavat 62!!
Tapahtuma oli erittäin onnistunut, mutta tästä kaikesta lisää tämän vuoden vuosikertomuksessa, joka ilmestyy syksyn vuosikokoukseen....

Motoristien vuosi alkoi jälleen MP-messuilla 30.1-1.2. Noin 30 neliön osastolla riitti ohjelmaa sekä nuorille että vanhoille messuvieraille. Messuillanvietto pidettiin ravintola ensimmäistä kertaa ravintola Zetorissa.

Talvirieha koko uudistumisen kun sen pitopaikaksi vaihtui Pieksämäki ja hotelli Savonsolmu. Rieha pidettiin 27.-28.3.

Kerho osallistui isolla porukalla 8.5 Liedon motoristikirkkoon.

Ajokauden avajaiset pidettiin 15.-16.6 Palvaanjärven lomakeskuksessa ja mukana oli yli 50 kerholaista.

Kerho teki 9.-17.6. matkan Hollantiin kansainväliseen Yamaha Custom-kokoontumiseen. Paluumatka legendaarisen Via Baltican kautta oli monelle unohtumaton elämys.

Samaan aikaan kotimaassa järjestettiin jälleen Kipinä-piikkikokoontuminen 11.-13.6. Vetovastuussa oli Sanna Sveholm ja mukana oli kymmenkunta nuorta motoristia.

Kuvernöörikierros seikkaili tänä vuonna Länsi-Suomen maisemissa alkaen Yyteristä 6.7 ja päättyen Tampereen, Kustavin, saariston rengastien ja Naantalin Kesärannan kautta Kemiöön Saaristoralliin 10.7. Vetovastuussa olivat Tuomo Räsänen sekä Risto Penttinen. Saaristorallissa kerho nappasi ensimmäistä kertaa merkkimestaruuden ohella myös suurimman kerhon palkinnon.

Kerhon ensimmäiset Likkojen huoltopäivät näkivät päivänvalon 7.-8.8.04 Huittisissa.

Kerho reissasi elokuun puolen välin jälkeen Yamaha Bike Meetiin Tanskan Karlskogaan.

2004-2005, seitsemäs toimintavuosi  

Vuosikokous pidettiin Hankasalmen Revontulessa 4.9. Kerhon puheenjohtajana jatkoi Heikki Rantama ja muut hallitukseen valitut olivat vpj Matti Hiitola, sihteeri Mirkku Holm, Veli-Pekka Särkkä, Jarmo Nurmi, Sanna Sveholm sekä Pia Eirtola.

Likkojen huoltopäivien toinen painos pidettiin heti saman vuoden puolella, 13.-14.11, Röykässä.

Vuosi alkoi ensimmäisillä Länkkäreiden jälkijouluilla, jotka pidettiin 15.-16.1 Nokialla.

Sen jälkeen ohjelmassa tuttuun tapaan helmikuiset MP-messut.

Motoristin talvirieha juhlittiin 19.-20.3 Pieksämäellä. Mukana YCCF:n lisäksi Kraftwolf MC sekä Pikehill MC.

Ajokausi avattiin virallisesti Ruovedellä 14.-15.5. Ohjelmassa oli runsaasti erilaisia kilpailuja, joissa kuvermentit kisailivat paremmuudestaan. Parhaiten moniottelussa menestyi pohjoisen kuvermentti.

EAK-kurssi järjestettiin kolmen eak-kouluttajan voimin 5.6. Kurssilaisia opastivat Risto Penttinen, Pia Eirtola sekä Matti Hiitola.

Toistaiseksi viimeinen nuorisokokoontuminen Kipinä järjestettiin 2.-3.7 LomaSäkylässä.

Kuvernöörikierros ajettiin 5.-8.7 alkukesästä moottoripyöräonnettomuudessa menehtyneen pohjoisen kuvernöörin Aapelin muistolle. Vetovastuussa oli Etelä-Suomi kuvernööri Matti Hiitolan johdolla ja reitti kiemurteli Porvoon, Savitaipaleen, Imatran, Heinolan, Jämsän ja Pälkäneen kautta päättyen jälleen Kemiön saaristoralliin.

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna kurvailtiin ensimmäinen länkkäriajo. Asemapaikkana toimi Jyräkallion maja Nokialla ja tapahtuman puuhamiehenä hääräsi lännen kuvernööri Tapio Perttunen.

2005-2006, kahdeksas toimintavuosi  

Vuosikokous pidettiin edellisvuoden malliin Hankasalmella. Kokous valitsi kerhon uudeksi puheenjohtajaksi Veli-Pekka Särkän. Lisäksi hallitukseen valittiin vpj Matti Hiitola, sihteeri Mirkku Holm, Jarmo Nurmi, Tea Nilson, Heidi Kärkkäinen sekä Tero Törmä.

Vuosi alkoi jälleen Länkkäreiden jälkijouluilla tammikuussa, jonka jälkeen vuorossa olivat riemukkaat Likkojen huoltopäivät Asikkalassa.

Ensimmäinen Sissybar-kerholehti näki päivänvalon. Lehden syntymisen mahdollistivat ennen kaikkea sen talkooporukka, eli päätoimittaja Jarmo Nurmi, toimitussihteeri Tea Nilson sekä graafikko Jaana Aartomaa. Vuoden aikana ilmestyi yhteensä 4 hienoa numeroa.

MP-messuilla keskityttiin jälleen kerhon tunnetuksi tekemiseen sekä jäsenhankintaan.

Talvirieha muutti Itä-Suomesta länteen ja pitopaikka oli Ellivuori Vammalassa 11.-12.3.

Ajokauteen otettiin tuntumaa EAK-kurssilla 5.-6.5 Helsingissä. Vetovastuussa olivat kerhon omat eak-kouluttajat Risto, Pia, Matti sekä Alpo.

Toukokuussa tehtiin historiaa kun kerho järjesti Weturitallit Biker Weekendin, ensimmäisen kaikille motoristeille avoimen kokoontumisajonsa, Pieksämäellä. Tapahtuman ajankohta oli 19.-21.5 ja paikalla oli n.120 viileää säätä pelkäämätöntä motoristia. Majoitus tapahtui vaihtoehtoisesti joko omassa teltassa tai hotelli Savonsolmussa. Saman viikonloppuna tehtiin muutakin historiaa kun Suomi nappasi ensimmäisen euroviisuvoittonsa!

Jouni Andsten veti letkaa kun 30 kerholaista teki 7.-13.6 matkan Int.Virago Star Ralliin Tanskaan. Matkanjohtajasta leivottiin samalla reissulla virallisesti hidasajon maailmanmestari.

Kuvernöörikierros ajettiin pitkästä aikaa Pohjois-Suomen maisemissa, ja reissun pääarkkitehtina hääräsi kuvernööri Ari Krook. Kierros alkoi Jäälistä ja kiersi Ranuan, Iso-syötteen, Kuusamon, Suomussalmen, Manamansalon ja Rantsilan kautta Raaheen, josta osa porukasta siirtyi jatkamaan hauskanpitoa Kontio-ralliin.

Kerhon ensimmäinen Saarenmaa Turnee tehtiin Tero Törmän johdolla 22.-29.7. Turneella osallistuttiin Jögeva Treffen-kokoontumisajoon.

Samaan aikaan kotimaisemissa ajeltiin Länkkäriajo, jonka tukikohtana toimi viime vuotiseen tapaan Jyräkallion maja Nokialla.

Vuoden kolmas ulkomaanturnee ajettiin 24.-28.8 kun Jouni Andsten johdatti joukkoja YPM-ralliin Norjan Fåbergiin. Mukana oli 10 kerholaista.

2006-2007, yhdeksäs toimintavuosi  

Vuosikokous järjestettiin tällä kertaa 2.9 Joutsassa hotelli Joutsenlammella 90 jäsenen voimin. Kokouksessa valittu hallitus oli puheenjohtaja VeePee Särkkä, vpj Jarmo Nurmi, sihteeri Kati Kivelä, Jukka Saarikoski, Tero Törmä, Kalle Havola sekä Virpi Miikki.

Likkojen huoltopäivät vietettiin 9.-10.9 Varjolan tilalla Laukaassa ja mukana oli 15 reipasta naismotoristia.

Jälkijoulut ja MP-messut toimivat jälleen alkuvuoden kohokohtina.

Sissybarin tekijäkunta uudistui ja lehden uuden ilmeen takana olivat toimitussihteeri Satu Havo, graafikko Anne Valtonen sekä ”apumiehet” Tommi Niskanen ja Timo Kiviniemi. Päätoimittajana jatkoi Jarmo Nurmi.

Alkutalvesta julistettiin käyntiin logosuunnittelukilpailu kerhon järjestämää vuoden 2008 kansainvälistä Yamaha-rallia varten. Voittajaksi valittiin Petri Vanhalan teos. Raatina toimi kerhon hallitus.

Talvirieha ja samalla ylimääräinen kevätkokous pidettiin viime vuoden tapaan Ellivuoressa 10.-11.3. Järjestelyvastuussa oli Länsi-Suomen kuvermentti.

Ajokauden avajaiset järjestettiin uudella konseptilla 19.-20.5 Säkylän LomaSäkylässä. Tapahtumaan oli kutsuttu myös muita custom-kerhoja, ja tarkoitus on että jatkossa järjestelyvastuu kiertäisi näiden kerhojen kesken vuorovuosin. Tapahtuma onnistui hienosti ja vierainamme oli väkeä Honda Riders-, Valkyrie-, Savage-, Vmax ja Intruder-kerhoista.

Ruosteenpoistoa oli tarjolla 2.-3.6 kun EAK-kurssi käytiin läpi Joutsan ajoharjoitteluradalla. Majapaikkana toimi vuosikokouksesta tuttu hotelli Joutsenlampi.

Ennätyksellisen suuri joukko kerholaisia osallistui 6.-12.6 Ruotsissa pidettyyn IVSR-ralliin. Matkanjohtajana toimi jälleen Jouni Andsten.

Kuvernöörikierros kurvailtiin 10.-13.7 Itä-Suomen maisemissa. Aloituspaikkana toimi Naarajärvi, jossa oli mahdollisuus osallistua ajoharjoittelupäivään. Kierros päättyi Lieksaan Ruunaankoskelle, vetovastuussa kuvernööri Sauli Kröger.

Heti kuvernöörikierroksen jälkeen osa porukasta starttasi Tero Törmän johdolla Saarenmaa Turneelle.

Kolmannet Länkkäriajot ajettiin 28.-29.7. Tällä kertaa asemapaikkana toimi kuvernööri Juha Pihkasen kesämökki Ylöjärvellä. Ajoon osallistui 24 pyöräkuntaa.

2007-2008, kymmenes toimintavuosi  

Tämän vuotiset Likkojen huoltopäivät pidettiin elokuun viimeisenä viikonloppuna Ollinmäen viinitilalla Anttolassa.

Vuosikokous pidettiin viime vuoden tyyliin Joutsassa. Kerhon puheenjohtajana jatkoi VeePee Särkkä, ja hänen lisäkseen hallitus koostui vpj Jarmo Nurmesta, sihteeri Kati Kivelästä, Jukka Saarikoskesta, Kalle Havolasta, Stig Lindströmistä sekä Marjut Kytölästä.

Kerhon kymmenes toimintavuosi, juhlavuosi!

MP-messuilla Helsingissä kerhon toimintaa esiteltiin uudistuneella, hienolla osastolla. Messut olivat ensimmäistä kertaa 4 päiväiset, ja se tiesi lisää talkoolaisten tarvetta ja talkootunteja.

Talviriehaa juhlittiin ensimmäistä kertaa Pohjois-Suomen kuvermentin alueella, kun kuvernööri-Kaitsu apulaisineen kokosi joukot Rokualle maaliskuun viimeisenä viikonloppuna. Rieha sai arvoisensa puitteet, sillä lunta riitti ja ohjelma oli teeman mukaista.

Kerho teki maaliskuussa päätöksen erota SMOTOsta järjestön reippaasti kohonneiden jäsenmaksujen vuoksi.

Ajokauden avajaisia vietettiin ensimmäistä kertaa toisen kerhon vieraina, sillä edellis-keväänä sovitun kaavan mukaisesti Säkylän Toukoajosta vastasi tällä kertaa Honda Riders. Paikalla oli kuitenkin eniten juuri YCCF:läisiä, ja tunnelma oli aivan yhtä korkealla kuin kerhon omissakin tapahtumissa.

Ajokauden virallisesti auettua oli hyvä päivittää pyörien hallintataitoja EAK-kurssin merkeissä. Kurssi järjestettiin Joutsan ajoharjoittelukeskuksessa kimpassa ZooMc:n kanssa, ja mukana oli 15 kerholaista. Mukaantulijoita olisi varmasti ollut enemmänkin, mutta paikkamäärä oli rajallinen koska kyseessä oli yhteiskurssi.

Kesäkuun puolivälissä koitti se viikko, johon moni kerhon puuhaihminen on luonut ajatuksia jo parin vuoden ajan. Kansainvälinen Virago-Star ralli järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomessa ja mukana oli Eurooppalaisten sisarkerhojemme jäseniä ainakin Englannista (yllättäen eniten, 82 nuppia), Hollannista (13), Tanskasta (34), Belgiasta (6), Saksasta (5), Norjasta (3) ja Ruotsista (16).

Ensimmäiset talkoolaiset saapuivat paikalle tiistaina 10.6, varsinainen kuhina alueella alkoi keskiviikkona kun rakennustiimi aloitti alueen kursimisen rallikuntoon. Keskiviikon aikana tehtiin tarvittavat aitaamiset, nauhojen vedot, pyöräparkin rajaus, liikenneopasteet, toimipisteiden pystytykset ym. Lisäksi tervetulokassit täytettiin valmiiksi odottamaan perjantain starttia. Mainittakoon että ensimmäiset ulkomaalaiset rallivieraat olivat jo tuossa vaiheessa paikalla, he halusivat ottaa tapahtumasta ja Suomen reissusta kaiken mahdollisen irti.

Torstai käynnistyi ravakasti suuren juhlateltan pystytyksellä. Karin rakennustiimin riuskat miehet pistivät putkea ja pressua paikoilleen siihen tahtiin että teltan vuokrausfirman kaverit meinasivat jäädä auttamattomasti sivuosanesittäjiksi. Kun iso teltta oli pystyssä ja ankkuroitu paikoilleen, alkoi juoma- ja ruokatiskien rakentaminen sekä pöytien ja tuolien kantaminen paikoilleen. Samaan aikaan toisaalla pystyteltiin tavaratorin kojua, tapahtumia siis riitti ympäri aluetta. Torstaina myös suurin osa ulkomaalaisista vieraistamme saapui paikalle ja Turun satamassa oli useammankin laivan saapuessa YCCF:n vastaanottokomitea valmiina johdattelemassa vieraat turvallisesti rallipaikalle. Päivän ainoa haveri sattui Englantilaisten letkassa, jonka kolme jäsentä loukkasi itsensä lievästi kaatuessaan Mynämäen liukkaalla asfalttipaikkauksella. Lääkärireissun jälkeen kaikki kuitenkin pääsivät vielä samana päivänä palaamaan takaisin Säkylään, suojelusenkeli oli siis matkassa. Kaiken kaikkiaan torstain rakennusprojektit sujuivat aikataulujen mukaisesti ja talkooväki jäi hyvillä mielin odottamaan seuraavaa päivää ja tapahtuman virallista käynnistymistä.

Perjantaina täysi tohina alkoi heti aamusta tuloportilla, kun aiemmin paikalle saapuneet rallituristit kävivät kuuliaisina lunastamassa 50 euron arvoisen rannekkeensa. Rannekkeen hintaan sisältyi sisäänpääsy alueelle, telttapaikka, 2x aamupala, 2x ruokailu, brodeerattu rallimerkki sekä laadukas ohjelma (molempina iltoina bändit, kilpailuja, trubaduuri..) Vaikka sää ei ollut paras mahdollinen, myös kerhon omat jäsenet aktivoituivat ja perjantaina saapuvia motoristeja olikin tasaisesti aamusta iltapäivään. Tuloportti ei ruuhkautunut missään vaiheessa, vaan tervetulosnapsit ja rahastus sekä kassien jako suoritettiin rutiinilla ja vauhdikkaasti. Melkeinpä olisi voinut luulla että kerhomme järjestää vastaavia tapahtumia alvariinsa.. Kun tulijat olivat päässeet majoittumaan, opastettiin heidät ajamaan pyöränsä sisääntulon vieressä olevalle parkkialueelle, näin jammuja ei lojunut pitkin poikin aluetta ja toisaalta samalla taattiin yörauha, ihan sen varalta että jollain olisi sattunut tulemaa mieleen pyörän huudatus klo 04.15.. Talkoolaiset vartoivat aluetta katkeamatta perjantaista sunnuntaihin, joten jokainen pystyi jättämään ”rakkaimpansa” sinne huoletta.

Ohjelmateltassa meno käynnistyi heti puolilta päivin, kun musiikki alkoi soida ja myyntipisteestä pystyi ostamaan sekä nesteytystä että kiinteämpääkin ravintoa. Kerhon oma ruokaryhmä huolehti pikkusuolaisen grilliruuan myynnistä teltalla (ruokalistalla hampurilaiset, makkaraa sekä pyttäriä lisukkeilla), sopimus Säkylän kanssa taasen velvoitti heidät järjestämään perjantain ja lauantain lämpimät ruuat sekä molemmat aamupalat. Jakelun noissa ruokailuissa kuitenkin hoiti meidän ruokaryhmämme porukka. Meno perjantai-iltana oli hulvatonta ja teltassa olivat moneen otteeseen istumapaikat kortilla. Tapahtuman avajaisissa puheenvuoronsa pitivät niin paikallinen prikaatinkenraali, joka samalla toimi tapahtuman suojelijana, kuin puheenjohtajamme VeePee, jonka ”rallin virallinen avaus” sain hymyn monen huulille. Nähtiinpä lavalla myös aikaisemmat puheenjohtajamme Mauri Joutjärvi sekä Matti Kahelin, jotka yleisö palkitsi raikuvien aplodein.

Huolimatta edellisen illan riehakkaasta menosta, oli moni motoristi lauantaina virkeänä aamupalalla ja sen jälkeen valmistelemassa pyörää out ridelle. Päivän ajelu starttasi aurinkoisissa merkeissä puolilta päivin ja aurinko jaksoi paistaa vielä silloinkin kun ryhmä palasi rallipaikalle. Out riden jälkeen alkoi lauantain hupiosuus kun eri kansallisuudet kisailivat rantahietikolla mitä erilaisimmissa lajeissa. Monen odottama hidasajo keräsi varmasti suurimman katsojakunnan ja jokainen kannusti omiaan sydämensä pohjasta. Suomen urheat edustajat eivät kovasta yrityksestä huolimatta sijoittuneet aivan kärkisijoille, vaan lopulta voiton nappasi Saksan pirteä Viragokuski Alexandra. Miehet myönsivät rehdisti tappionsa ja kaappasivatkin mestarin ansaittuun kultatuoliin.

Outriden ja kilpailujen jälkeen kansa alkoi jälleen siirtyä juhlateltan suuntaan, jossa myöhemmin illalla nautittiin hyvästä musiikista sekä jaettiin palkinnot eri tavoin rallin aikana ansioituneille kisailijoille. Myös lauantaina meno jatkui pitkälle seuraavan vuorokauden puolelle, pääsivätpä innokkaimmat laulajat myös karaoken makuun päärakennuksen puolella.

Sunnuntai valkeni aurinkoisena ja aamupalalla moni oli jo sonnustautunut ajovaatteisiin. Kotiinlähtö oli lähellä ja samalla talkooväki aloitti uuden työrupeaman kasaamalla tavaroita ja purkamalla telttoja. Alue tyhjeni juhlaväestä tasaiseen tahtiin ja lähtöportilla iloinen naisjoukkio toivotteli matkalaisille turvallista ajoa suojelusenkelipinssin myötä. Pinssi herätti ihmisissä suurta ihastusta ja moni innostuikin siinä vaiheessa kiittelemään kerhoamme niin järjestelyistä, puitteista kuin ystävällisyydestäkin. Muutama ulkomaanryhmä ei malttanut lopettaa festivaalin viettoa vielä sunnuntainakaan, vaan he jäivät nauttimaan Säkylän lämmöstä vielä maanantaihin asti. Tuo kannatti, sillä rallinhuipentumana moni koki sunnuntai-iltana unohtumattoman elämyksen kun Stigu ja Kristiina voimaannuttivat noitarumpujen säestyksellä. Alun perin voimaantumisen piti olla ohjelmassa jo lauantai-iltana, mutta rankkasateen takia tuo hetki jouduttiin silloin perumaan.

Kaiken kaikkiaan rallissa oli mukana reilut 370 motoristia, joista 62 oli kerhon omia talkoolaisia. Taloudellisesti ralli meni kokolailla +/- nolla, sillä jäimme tappiolle vain niukasti, noin 1500 euron verran. Aurinkoinen sää olisi todennäköisesti nostanut kerhon omien jäsenten määrää sen verran, että tulos olisi ollut plussalla. Keli ei tosin paikalla olleita haitannut ja etenkin Englantilaiset totesivat tuntevansa olonsa kovin kotoisaksi..

Ralli meni juuri niin hyvin kuin toivottiin, tahdottiin ja suunniteltiin. Kömmähdyksiltä vältyttiin ja totesimme että kyllä tässä kerhossa ruutia riittää isonkin tapahtuman läpiviemiseen.

EAK-porukka veti kesän toisen kurssin Vaasassa kuvernöörikierrosta edeltävää viikonloppuna. Mukana menossa oli 9 kerholaista.

Lyhyen akkujen latauksen jälkeen oltiinkin jo valmiita kesän toiseen huippuhetkeen; heinäkuiseen kuvernöörikierrokseen. Kierroksen vetovastuussa oli tällä kertaa etelä ja sen kuvernööri Edi Moritz. Kierros starttasi Nurmijärven Myllykukosta, kiemurteli ensimmäisen päivän aikana Lapinjärvelle, sieltä Porvoon ja Nurmijärven kautta Somerolle, josta tehtiin torstaina päivälenkki mm. Fiskariin ja Fagervikiin. Sateisesta kesästä huolimatta sää suosi kiertäjiä ja ajopäivät päästiin vetämään läpi kastumatta. Kierroksen järjestelyissä Edin apuna olivat Hannu Suomikallio, Jartsi Nurmi sekä aurinkoinen Härösen pariskunta Kari ja Merja.

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna kokoonnuttiin Ikaalisiin länkkäriajoa varten. Länkkärin asemapaikkana toimi nyt ensimmäistä kertaa leirintäalue, ja porukka viihtyi entiseen malliin. Puitteiden lisäksi myös sää oli kohdillaan ja tuolloin nautittiin kesän lämpimimmästä viikonlopusta. Kuvernööri-Juten johdolla vajaan 40 kerholaisen letka kiemurteli noin 300 kilometrin lenkin pitkin länsi-Suomen kauniita mutkateitä ja kävi välillä tankkaamassa kroppaansa Pettu-Eerikin kidustuskammion herkkuruokia. Kuuman ajopäivän hiet karistettiin uimalla, ja illalla uusi lämmin saatiin karaoke-laulannan merkeissä.

2008-2009, yhdestoista toimintavuosi  

Elokuun lopulla kerhon toimihenkilöille järjestettiin ensimmäistä kertaa oma EAK-kurssi Joutsassa. Mukana rataharjoittelussa oli myös muita kerholaisia ja viikonlopun aikana useamman jäsenen pyöränkäsittelytaidot saivat tärkeää päivitystä.

Juhlavuoden vuosikokous pidettiin syyskuun alussa perinteitä kunnioittaen Orilammen majalla Valkealassa. Kyseessähän on sama paikka, jossa 10 vuotta aiemmin nuijittiin kerhon ensimmäinen vuosikokous. Paikalla kokouksessa oli ennätykselliset 126 jäsentä. Juhlavuoden kunniaksi kerhon hallitus oli päättänyt jakaa useita huomionosoituksia ansioituneille jäsenille, ja uusiksi kunniajäseniksi nimettiin Kai Silander (jäsennro 2), Esko Siili (8), Esa Surakka (274), Jouni Andsten (345) ja Matti Hiitola (614). Vapaajäsenen arvonimen saivat puolestaan Alpo Puuronen (35), Eija Karlsson (110), Mirkku Annanpalo (141), Pirkko Timonen (257) ja Tapio Perttunen (591). Tilaisuudessa jaettiin myös ns. muistotuopit kerhon ”vanhoille vaikuttajille” Mauri Joutjärvelle (1), Jorma Tammelle (14), Matti Kahelinille (15) sekä Heikki Rantamalle (232).

Palkitsemisien lisäksi kokouksessa käytiin läpi myös normaalit vuosikokousasiat, ja kerholle valittiin uusi hallitus, jonka muodostavat VeePee Särkkä (pj), Jarmo Nurmi (vpj), Kati Kivelä (sihteeri), Stig Lindström, Kalle Havola, Kari Härönen ja Jari Kinnunen. Itä ja etelä saivat uudet kuvernöörit kun tehtäviin valittiin Tom Lindman ja Merja Härönen. Lännen vetovastuussa jatkaa Juha Pihkanen ja pohjoista luotsaa Kai Juliander.

Vuosikokousta seuraavana viikonloppuna kerhon naisväki kasaantui viettämään Likkojen huoltoa Lopelle Marskin majalle. Tässäkin tapahtumassa oli mukana ennätysmäärä osanottajia, yhteensä 22 huollon tarpeessa ollutta likkaa. Ohjelmassa oli reipasta ulkoilua melontaretken merkeissä, samaan aikaan rannalle jääneet päästivät sisäisen floristinsa valloilleen ja loihtivat upeita asetelmia luonnon antimista. Aktiviteettien jälkeen nautittiin notkuvat pitopöydän herkuista, saunottiin pitkän kaavan mukaan, virkistettiin aivoja palindromikisassa, herkuteltiin iltapalakeitolla ja sulateltiin kaloreita villasukkatansseissa mökin tuvassa.

Koska kerho ei enää kuulu SMOTOon, oli vanhan tutun motoristiristeilyn tilalle kehiteltävä uutta ohjelmaa. Niinpä YCCF järjestikin ensimmäistä kertaa oman pikkujoulureissun Tallinnaan 15.-16.11. Illalla hotellilla matkalaiset nauttivat kerhon tarjoaman pikkujouluillallisen ja sen jälkeen siirryttiin läheiseen brittihenkiseen baariin nauttimaan live-bändistä ja hyvästä seurasta. Tanssilattia oli kovassa käytössä ja YCCF näytti taatusti muille hauskanpidon mallia. Sunnuntaipäivän kukin käytti tavallaan ja moni hyödynsikin kaupungin mainiot shoppailumahdollisuudet. Mukana menossa oli noin 50 kerholaista.

 

Kerhon logon kehityskaari

 

Kuvernöörikierrosten reitit vuosittain

(Kierroksen perusidea (tästä kiitos Mailis Holmille) on alusta asti ollut hiukan poikkeava muihin moottoripyöräkokoontumisiin verrattuna:
Ajoon voi osallistua kuka tahansa. Tulla mukaan mistä haluaa. Ja jäädä pois missä haluaa. Ajella mukana päivän tai pari tai koko reissun. Ajoon ei ole osallistumismaksua. Jokainen hoitaa omat kulunsa itse.
)

 

Yamaha Laulaa
(CD: esittäjä Seija Korpi, tuottaja:  jäsen 406, kansi: jäsen 32)

Hei motoristi, minne sä meet? Tien päällekö taas sä aiot?
Hei motoristi, mistä sä teet? Heti keväällä vauhdin taiot.
Hei motoristi, minne sä meet? Joko moottori kehrää ja kerjää?
Hei motoristi, mitä sä teet? Kai nyt kyytiisi pääsen, en pelkää?

Nyt on tähtinen taivas ja pimeä tie ja Yamaha laulaa.
Aina, sataa tai paistaa, mut tie vaan vie ja Customit pauhaa.
Oma on hulvaton jengi ja pitkä tie ja Yamaha laulaa.
Taikka yksi vaan kingi tai gimma lie, niin Customit pauhaa.

Hei motoristi, minne sä meet? Taas Kuvernööriajoa kaipaan.
Hei motoristi, mistä sä teet? Olen vapaa kuin lintu taivaan.
Hei motoristi, minne sä meet? Tule mukaan, on menoa varmaan.
Hei motoristi, mitä sä teet? Tapaat matkalla frendin tai armaan.

Nyt on tähtinen taivas....

Taas yhteiseen matkaan uuteen, meitä satoja baanalla on
jotka suuntaavat Route 66:teen tai vaikka Kuopioon.

Nyt on tähtinen taivas....

Hei motoristi, minne sä meet? Ajan päivän tai kaksi tai kaiken.
Hei motoristi, mistä sä teet? Kova vauhti tai ei, ajan taiten.
Hei motoristi, minne sä meet? Meidät matkalla fiilis liittää.
Hei motoristi, mitä sä teet? Jengi tunnelman luo ja kiittää.

Nyt on tähtinen taivas....


Tämä tarina on Tosi!  Sen kursi kokoon Raija Mikon, Maurin ja Anteron teksteistä, sekä eri vuosien toimintakertomuksista.

2004-2009 by Kati. Viimeksi muutettu 16.12.2008