Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

vesalama
Viestit: 604
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys!

Hienoo Tom, kun lähdet mukaan Ruottin reissuun, eikä väliä vaikka eka kerta letkassa ja "ulkomailla" pyörän kanssa, ei se kauheesti muusta ajamisesta eroo. Liikenne naapurisa on joustavaa ja motoristit otetaan mukavasti huomioon.

Aiemmin tulikin jo hyvät neuvot, mutta laiten sitteki omani.

Itse olen nahkalaukkuihin pakannut kamat tollaseen retkipussiin siten että se on tarvittaesa nostettavisa pois ja sen saa avattua päältä ettei tarvii kaivaa aina pois. Suljettava suuaukko takaa tiiveyden. 30 litranen sopii sivulaukkuun passelisti.

Nythän mulla on kovat laukut ja niissä on huonoa tuo joustamattomuus pakkaamisen suhteen. Tankkilaukku on hyvä lisä.

Mitä tarvitsee enemmän niin päälle ja loput pohjalle. Vaatemäärä minimiin ja jos sattuu olleen vanhempia alusasuja, niin neet mukaan ja likasena heittää menneen.

Likapyykkiä varten muovipussi ja muutenkin olisi hyvä olla muovikassi varalla, taiteltuna menee pieneen.

Sadeasu tietty pyörän päälle, ei laukkuun kun tuo sade voipi yllättää pikaisesti. Teltat ja makuupussi ym. keskitetysti vaikka takapenkille ja voihan niistä tehdä vaikka selkänojan. Voihan ne laittaa vaikka satulalaukkujen päälle pitkittäin, jos on varma ettei laukuista tarvii mittään ennen määränpäätä. (yleensä tää ei toimi kun just SE tavara on laukusa, kokemuksella).

Jos on vielä tilaa, voipi ottaa vaikka renkaanpaikkaus pullon kyytiin, kunnei sitä koskaan tiedä. Mullahan on mukana vaijeritkin ja motoristin raamattu, kaiken varalle.

Mitä letka-ajoon tuleen niin J.J. tosa tärkeimmän sanoki eli kokeneemmat taakse, muut sen mukaan. Totahan voisi harjoitella ennen matkaa ja varmasti saadaan letka aikaiseksi, vain paikka ja aika tarvitaan.
Letkan vetäjää kun seuraa niin muut ei eksy, vain se vetäjä :lol:

Et millään pääsis EAK-kurssille Joutsaan 20-22.5.2016? Jo sinne mennessä pääsee varmasti letkaan ja muu oppi siellä on superia.

Tervetuloo vielä joukkoon mukavaan ja viimeistään laivalla tavataan.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja Juice »

Jostain syystä mä otan AINA liikaa tavaraa reissuille. En opi sitä oikeaa määrää millään. Eli vähemmälläkin pärjää.

Ja tuo Vesan jo mainitsema "rytkyjen viimeinen palvelus". Oon muutaman vuoden harrastanu sitä, että huonoimmat t-paidat ja kalsarit ja sukat reissuun ja käytön jälkeen roskiin. Tulee tilaa tuliaisille ja saan hieman tuota mieletöntä t-paitavarastoakin pidettyä kotona aisoissa. Rouvakin oli tyytyväinen, kun jotain saan heitettyä poiskin. :)
sanat: Juice

vesako
Viestit: 123
Liittynyt: 26 Joulu 2013 14:42
Moottoripyörä: xv 535
Oikea nimi: Vesa Korhonen

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja vesako »

Juice kirjoitti:Jostain syystä mä otan AINA liikaa tavaraa reissuille. En opi sitä oikeaa määrää millään. Eli vähemmälläkin pärjää.

Ja tuo Vesan jo mainitsema "rytkyjen viimeinen palvelus". Oon muutaman vuoden harrastanu sitä, että huonoimmat t-paidat ja kalsarit ja sukat reissuun ja käytön jälkeen roskiin. Tulee tilaa tuliaisille ja saan hieman tuota mieletöntä t-paitavarastoakin pidettyä kotona aisoissa. Rouvakin oli tyytyväinen, kun jotain saan heitettyä poiskin. :)

Et kai sentään rouvankin vaatteita pois heitä ? ;)

Avatar
Tom Elantra
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja Tom Elantra »

Totta tuo, että länsinaapurissamme on omankin kokemukseni mukaan jokseenkin joustavampaa tuo liikennekulttuuri, kuin täällä koto-Suomessa, kun siellä on tullut vähän reissattua - tosin autolla ja junalla.
Täytyy silti myöntää, että vähän jänskättää. Uusi juttu on aina uusi juttu.

Ja sekin, että eri tahoilla tuntuu olevan toisiinsa nähden ristikkäisiä ohjeita mm. letkaan. (Esim. .ORG!:n sivuilla näkyy puhuttavan heidän letkaohjeissaan, että noviisit perään, jotta kokeneet voivat vapaammin mennä, mikä meikäläisestä tuntuu suorastaan puolivastuuttomalta, koska sillä noviisilla on ihan riittävästi tehtävää siinä, että pysyy hengissä, eikä ole tumpeloinnillaan aiheuttamassa (kohtuutonta) vaaraa itselleen ja muille. (Terve itsekriittisyys omien ajotaitojen suhteen on paikallaan. :lol: ) Ja sitten pitäisi vielä pystyä roikkumaan etevämpien ja kokeneempien mukana, hukkaamatta edellä kaahaavia konkareita, jotta reissusta jotain tulisi ja pystyisi nauttimaankin porukan mukana matkaamisesta.) Onneksi parempiakin lähteitä aiheen opiskeluun on löytynyt. :D
viljo62 kirjoitti:sellaisia 20e hintaisia retkivaruste pusseja
Kiitoksia! Mulla on Juicen tavoin kans tuo sama vika, että tulee helposti otettua liikaa tavaraa (juuri sen "jos mä kummiskin tarttisin...?" -murehdinnan tähden). Noi helpottaa varmasti, vaikka silti tietää, että pitäisi osata karsia vain kylmällä kädellä. Kotona yks semmonen (pieni) löytyykin täysin käyttämättömänä, täytyy käydä kattelemassa, vieläkö on hengissä, vaiko rotat järsineet piloille. :like:
vesalama kirjoitti:Mitä tarvitsee enemmän niin päälle ja loput pohjalle. Vaatemäärä minimiin ja jos sattuu olleen vanhempia alusasuja, niin neet mukaan ja likasena heittää menneen.
Oliskin noin yksinkertaista. Jotenkin kummasti just SE mitä sit kummiskin tarttee välttämättä, onkin laukun pohjalla. Ja tietenkin just silloin, kun on pakannut niin, että systeemien purkaminen välillä on käytännöllisesti katsoen mahdotonta ko. tilanteessa. No, aika hyvin sitä on jo oppinut arvioimaan omat erityistarpeensa pakatessa. Eikä vaan omista niin resuisia kalsareita, että kehtais nakata roskiin matkan päällä. Harjoitukset käyntiin näissäkin kohdin. :lol:
vesalama kirjoitti:Sadeasu tietty pyörän päälle, ei laukkuun kun tuo sade voipi yllättää pikaisesti. Teltat ja makuupussi ym. keskitetysti vaikka takapenkille...
Sadeasu? Aika hyvin nuo texit on tuntunu pitävän kosteutta. Ei oo kyl vielä oikein kunnon vesisateessa tullut testattua, puhumattakaan kaatosateesta... Mut pientä sadetta kummiskin. Jaahas... kirjoitetaan ylös: testaa ajoasusi todellinen vedenpito menemällä suihkuun puku päällä. :idea: Hanskoja vois ostaa kyl toiset viel varalle. Jos ei muuta, niin hikoilemisen varalle.
Ei uskalla kummiskaan köytellä telttailuvälineitä satulalaukkujen päälle, kun kummiskin sinne laukuille on päästävä... Renkaanpaikkauspullo on vihoviimeinen, tubelesspaikkaus on suht. helppo tehdä, kunhan vain paineilmaa saa jostakin. Kyllähän se toki mettäkorvessa tyhjän voittaa, kun lähimpään maataloon jossa kompressori kenties löytyisikin, on turkasen pitkä matka, niin ei tarvi lättärenkaista pärrää kilometritolkulla lykkiä.
vesalama kirjoitti:Mitä letka-ajoon tuleen -- Totahan voisi harjoitella ennen matkaa ja varmasti saadaan letka aikaiseksi, vain paikka ja aika tarvitaan.
Kannatetaan! :like:
vesalama kirjoitti:Et millään pääsis EAK-kurssille Joutsaan 20-22.5.2016? Jo sinne mennessä pääsee varmasti letkaan ja muu oppi siellä on superia.
Sorry, aikataulu ja budjetti eivät anna myöden. Tuo vois olla ensvuoden projekti sitten. :) Kiitos kummiskin tervetuloatoivotuksista. Näämmä viimeistään laivalla.
Katastrofitapaus.

viljo62
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Maalis 2014 19:17
Moottoripyörä: Wild star 1600
Oikea nimi: ville (harri) myllynen

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja viljo62 »

mene etelän porukan mukana humppilaan ajokauden avaukseen, siellä pääset 60 muun kanssa harjoitteleen letka ajoa!
Ei väkivalta mitään ratkaise mutta lopettaahan se vittuilun.

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja Juice »

viljo62 kirjoitti:mene etelän porukan mukana humppilaan ajokauden avaukseen, siellä pääset 60 muun kanssa harjoitteleen letka ajoa!
:like:
sanat: Juice

Avatar
MAsi
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Loka 2013 23:38
Moottoripyörä: Wild Star 1600
Oikea nimi: Markku Asikainen

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja MAsi »

Mä oon hiffanu et parempi on( nahkapuvun päällä) kaks osanen sadeasu, varsin jost on kunnon plexsi. ( täähän taitaa olla ikuisuuskysymys, nahka kontra goret. Ite suosin nahkaa ku se tiukkana istuu ku hanska , goreakin on mut pitäis olla enemmän remmejä millä säätää kireämmälle, ettei pyörähdä kaatuessa. Mul on aikasemmin ollu haalarimallinen ja kun sade loppuu niin asfaltti on edelleen pitkään märkää. Märältä asfaltilta toi kosteus pyrkii nousemaan polviin, yleensä plexsi torjuu yläkropan sadekelin. Mä oon duunanut sadevehkeet fjongin tai hihnan alle vapaasti, mut yleensä käy niin et ku saa sadeasun päälle niin sade loppuu?? Hanskoja mul on yleensä jopa kolmet parit, vaik joissain on texti 100% vater proof??. Kalsareista, osta kunnon meranovillaset pitkät (jost oot alueella jossa sataa ja lämpötila on n.+7c), sää saattaa muuttua jos oot yli pari viikkoa reissussa, joten poisheitettyjä kalsareita voi tulla ikävä. Ylipäätään kandee panostaa kevyisiin ja lämpimiin asusteisiin,(niitä mitkä menee nyrkin kokoiseen pakettiin, untuvaa), koska mikä vituttaa enemmän kun huonosti nukuttu yö teltassa (tai satulan päällä märkänä ja viluisana). Muistetaan millä ollaan liikkeellä, tuuli, sade, aurinko,hajut,puutumiset,mukavat ihmiset.
Ai niin vaikkei ihan pakkaamiseen liitykkään ja jotkut vastustaakin niin, tälläsen oman polun kulkijan on todella ihastuttanut (sanon sitä natsikaattoriksi) brätkään suunniteltu navigaattori, voit ajaa mieles mukaan koko euroopassa ja laite opastaa sut takas metsäpolulta päätielle. ( Helkkari välil oli usko koituksella, et meneekö tuol pöpelikössä tietä ollenkaan,( muista 1600 wild star, huh). Voip olla et yritän ruottin ralliin Nord kapp:in kautta.

Avatar
MAsi
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Loka 2013 23:38
Moottoripyörä: Wild Star 1600
Oikea nimi: Markku Asikainen

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja MAsi »

Ai niin tossa gaattorin, esittelyssä jäi mainitsematta, et oisin jäänny euroopassa pari kertaa sivuteille (näitä harrastan), ilman bensaa, mut gaattori löys aina lähimmän, + muitakin aktiviteetteja. Huoletonta! :)

Avatar
Tom Elantra
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow

Re: Pakkaaminen (+mahd. letka Helsingistä Turkuun)

Viesti Kirjoittaja Tom Elantra »

viljo62 kirjoitti:mene etelän porukan mukana humppilaan ajokauden avaukseen, siellä pääset 60 muun kanssa harjoitteleen letka ajoa!
Olisin mennytkin, mutta pyörä vielä paloina. Yritän saada vapuksi kasaan, jotta pääsen johonkin letkaan aiheuttamaan pahennusta ja närkästystä. :lol: Ensin kaasareihin ei meinannut tulla tavaraa ja nyt ne tulvii... Korjaussarja pitäisi tulla keskiviikkona, joten tiukalle taitaa mennä. :lol:
Katastrofitapaus.

Avatar
Tom Elantra
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow

Re: Pakkaaminen (+ajoasupohdintaa)

Viesti Kirjoittaja Tom Elantra »

MAsi kirjoitti:Mä oon hiffanu et parempi on( nahkapuvun päällä) kaks osanen sadeasu, varsin jost on kunnon plexsi --
Hyviä neuvoja ja ihan semmosia, joita oon itekin havainnut toimiviksi satunnaisilla retkeilyillä. MP:llä ei vaan oo vielä tullut tehtyä vastaavia, ainoastaan semmoisia parin-kolmen tunnin pikkupyrähdyksiä, ja niitäkin vielä vähän.
Ei hitto. Nyt alkaakin iskemään tajuntaan, että mikin h*lvettiin sitä onkaan pitänyt ryhtyä, kun tällaisena täysnoviisina Ruotsin Västervikiin asti on aikomassa. Olisi edes tehnyt näin alkajaisiksi reissun vaikka Suomen Västervikiin. :shock:

Paha vaan, että oon villalle allerginen, eikä untuvaiset käy myöskään. Samasta syystä. -Fleece on toisaalta hyvä korvike. Ja kerrospukeutuminen. Texiin olen ajoasuissa päätynyt kahdesta syystä: pitävät käsitykseni mukaan vähän paremmin, kuin nahka ja ovat karkeasti ottaen edullisempia hankittaessa. Plussana tietysti vielä värit, heijastimet, sekä kaikki pienen sälän taskut. Ainakin verrattuna niihin nakaisiin, joita olisin saattanut edes harkita. Olivat nääs aika pelkistettyjä. Varustehankintoja tehdessäni päätelmäni oli, että sadepuku olisi ollut pakollinen lisävaruste jo valmiiksi kalliimpiin nahka-asuihin ja pyörän remontoiminen nieli rahaa, joten päätin pihistää: aloittelen rauhallisesti, en lähde liikkeelle kaatosateessa, mutta jos vähän alkaa ripsimään kesken ajon, niin tex-asu kestää sen. Näillä nyt sitten on menty. :)

Vaikka haaveissa kyllä on semmoinen magee, äijämäinen nahka-asu. Ehkä se on sitten hankinnassa, kun olen keski-ikäinen, maanteiden kovettama karju. :D
Katastrofitapaus.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “YCCF kansainvälinen rally Ruotsi”