Mopo Eestistä???

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
PLahti
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:39
Moottoripyörä: Honda Africa Twin, NSU max 250

Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja PLahti »

Luultavasti olen ainakin ajoissa mopokuumeeni kanssa! ;)
Vakaa aikomus on hukata (muistathan vielä sen...) Virre ja hankkia toinen mopo tilalle.
Markkinoita olen tutkinut ja todennut, että Eestin puolella on aikas edullista!
Oliskos kellään jakaa kokomuksia, kuinka helppoa/vaikeeta homma on Motodepoon kanssa?

Tapasin Säkylässä sunnuntain aamiaisella Eestin puolella asuvan (suomalaisen) meikäläisen (itseänikin arvokkaamman tuntuisen ja älykkäästi puhuvan herrasmiehen, vanhemman), mutta harmikseni ei tullut käyntikortteja vaihdettua. Vaikutti pitkäaikaiselta, kokeneelta jäseneltä.
Olisko apuja, miten saisin häneen yhteyden - meinaan konsultiks, tulkiks tai muuta käyttökelpoista apua kuumeeseeni?

Seuraava ongelma tai haaste paremminkin: Kuljettaa mopo Helsingin Länsisatamasta kotiin Lohjalle.
Pakettiauton vois tietty vuokrata, mutta vaimo (melkein 160cm/alle 50kg) ei ole paras auttaja hinaamaan 300 kilon mopo autoon, tai autosta!
Olisko käyttökelpoisia ajatuksia, vihjeitä?

Paras tapa päästä kiusauksesta on tietysti antaa periksi!
:twisted:
Näin olen ajetellut tehdä - piankin!

Niin - Virrekin tietty sitten etsii parempaa kotia nyt kun on kesä ja syksy rakennettu ja laitettu kuntoon (by veljekset Ahlroth, Karjaalla).
Takuun uskallan antaa... ainakin... :roll: pidemmälle kuin itse sain!

Terveisin
Pauli-1787

Avatar
1860
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Loka 2008 22:59

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja 1860 »

Pohdin itsekin jokunen aika ennen joulua samansuuntaisia juttuja. Mielestäni kulmakysymyksiksi nousi mm, että miten voin varmistaa pyörän saannin varmasti ilman yllättäviä lisäkustannuksia rekisteriin täällä Suomessa ja toinen, jota laskin tarkkaan, oli se vero, jonka moposta joutuu maksamaan. Jos näiden laskujen jälkeen toteaa, että pyörä Virosta tulisi 10-15% halvemmaksi melkoista lisäponnistusta vastaan ja loppujen lopuksi jonkunmoisella riskillä, niin ostan kyllä mieluummin pyörän Suomesta. Mm. Royal Stareja ja muita sen kokoluokan pyöriä niillä tuntuu olevan myynnissä kohtalaisen paljon ja suurin osa on jenkkituonteja. Minulle jäi kyselyissäni sellainen maku, että Suomen rekisteriin kelpaavat tuontipyöristä lähinnä Belgian ja Italian tuonnit, muiden rekisteröinti saattaa olla tosi vaikeaa. :? :!: :? :shock:

Jotkut puhuivat myös paljon siitä, että itäalueiden vanhemmilla pyörillä käytetyt polttoaineet ja öljyt ovat ainakin olleet reilusti alle meidän tason ja näin pyörät saattavat olla melkoisen paljon huonommassa kunnossa kuin suomalaiset vastaavat. :geek:

Maahantuoja kertoi viime viikolla, että customin kuljetus ei onnistu tavallisella pakettiautolla, joten jos asia pitää paikkansa, niin hanki paitsi vaimoasi isommat kaverit niin myös iso pakettiauto :P :lol: :P :lol:

PLahti
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:39
Moottoripyörä: Honda Africa Twin, NSU max 250

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja PLahti »

Mielenkiintoista!
Itse olen vastaavista (Royal S...) laskenut, että ero voisi olla jopa yli 25%, vähintään 20 pinnaa, vielä ylhäältä laskien huomioiden varustetaso, arvioitu tingattu hinta jne. Nettimotossa on yksi alle kymppitonnin ja muut pyynnit ovatkin sitten jotain ihan muuta. (Saksastakin sais muuten tinkimättä alle 6 tonnin plus verot, luokkaa 2 tonnia.)

En oikein ymmärrä sitä, jos joku luokittelee tuolla tavalla (Italia ja Belgia kelpaa, mutta muut vaikeita), muuten kuin ns pelottelumielessä, jota kyllä itsekin olen kokenut erään mp-kauppiaan taholta! Tosin, tiedän tässä kohtaa olevan eroja vuosimallien suhteen, ehkä jopa oleellisestikin. Mitä uudempi, sen vaikeampi!
:?
Veikkaan, että Suomeen tuodut Royalit ovat pääsääntöisesti juuri jenkkituontia kuitenkin.
Jos mopo on EU rekisteröity ja saan vaatimustenvastaisuustodistuksen niin homman pitäisi olla aika GUT, eikö vaan?
Mitä muuta pitäisi huomioida?
Katsastus maksaa satasen, noin.

Kiitos vastauksesta, ja neuvoista!
:P

Avatar
1860
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Loka 2008 22:59

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja 1860 »

Verotuskäytäntö taisi muuttua tai on juuri muuttumassa, joten siitä en ole aivan varma. Mikäli verot skaalataan Suomessa myynnissäolevista vastaavista pyöristä, niin vero voi olla kohtalainen. Saksasta tuotuihin pyöriin suhtaudun itse erittäin suurella varauksella :oops: 8-) Tiedän, että sohaisen nyt muurahaispesää, mutta minun kokemukseni saksalaisten kanssa yhteistyökuvioita monta kymmentä vuotta tehneenä perustuvat siihen, että törmäsin jatkuvasti Saksasta tuotuihin käytettyihin autoihin. Kenelläkään auto ei kestänyt yli 60000 ajokilometriä. Jostain syystä maksiminopeus hyvillä baanoilla kuluttaa paljon enemmän kuin meidän huonokuntoisillakin teillä ajaminen. Kokemus on jo yli kymmenen vuotta vanhaa, joten ajatukseni varmasti pitäisi päivittää, mutta itse en Saksasta tuotua pyörää ottaisi 8-) 8-) . Sallittakoon se eriävänä ajatuksena nykyisen valtasuuntauksen seassa.

Aikoinaan Saksan vuokra-autoissa, joita käytin vuosittain tosi paljon, ei ollut yhdessäkään yli 35000km mittarissa ja eniten ajettut olivat täysiä romuja. Silloinkin ajelin täällä kotomaassa autoilla, joilla usein ajetaan yli 500000km :) Uskon, etteivät pyörät tee kovin suurta poikkeusta! Mutta älköön kukaan vetäkö herneitä kokemuksistani ja mielipiteistäni nenäänsä - kukin nähköön asian omalla tavallaan :) :)

Kuten arvasitkin, moni aiempi ajatus perustui juuri Royal Stareja myyvien liikeiden argumentteihin. Ilmeisesti kaikki nyt Suomessa myynnissä olevat Royal Starit ovat olleet myynnissä jo yli puoli vuotta. Yhdessä liikkeessä meinasi kuljettajan penkki lähteä mukaani, kun istahdin pyörän päälle. En maininnut myyjälle mitään, mutta ajattelin, ettei tälllaiset liikkeet ja heidän omatuonnit ole minua varten.

Kerro ihmeessä kokemuksesi täällä, jos hankit Virosta Royal Starin tms. Kävin niin kuumana, että meinasin jo jossain vaiheessa vain lähteä silmät ummessa hakemaan jonkun sellaisen, kunhan se vain olisi punainen :lol: :oops: Lopulta "jänistin" ja hankin pyörän kotimaasta :oops: :oops: :roll: . Jos ostoksesi osottautuu onnistuneeksi, niin uskon, että olet melkoinen pioneeri, jonka myötä muutkin uskaltavat lähteä pyöräkaupoille Viroon! Lycka till! :D

Avatar
Ville
Viestit: 332
Liittynyt: 07 Loka 2008 23:38

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja Ville »

Myyhään noita mopoja ruottinki puolela, sielä net vasta halpoja on ja "turvallisempia".. ja nyt ko tuo ruottin kurssiki on pohjalukemissa niin nethän on melkhein ilmasia :lol:
Viimesyksynä kattelin pohjosruottin sivustoja ja yritin löytää ommaa mopoa sieltä, heikola menestykselä, eteläruottissa olis ollu mutta sitte iski laiskuus eli lopputulos oli suomesta ostettu saksan tuonti mopo. :roll:
Viina tappaa hithaasti, mutta kellä pirula on kiire.

Jonttu
Viestit: 152
Liittynyt: 08 Loka 2008 10:40

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Maahantuoja kertoi viime viikolla, että customin kuljetus ei onnistu tavallisella pakettiautolla :o :o :o

Ite oon kuljettanut VW Transportterilla Viragoa, DragStaria kuten myös omaa kultaani Willeä :lol:
Hyvin ovat kyytiin mahtuneet ja myös siellä pysyneet :D

T. Jonttu
If yuu vont ty ket samveer pifoor sanset yuu käänt stop ät evri Pimphaus

Avatar
1883
Viestit: 60
Liittynyt: 08 Loka 2008 10:42
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100 dragstar custom -99

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja 1883 »

Terve,

Ittsseni on kutkutellut vaihtaa Dragstar isompaan juuri eestin kauppojen kautta. Mielestäni riski on melko pieni, oma "suomalainen" pyöräni oli täysi pommi vaikka ostin sen ns. tunnetusta liikkeestä ja historia on tunnettu. Tuntuu että samat on mahdollisuudet onnistua eestin tuonnin kanssa kuin ostaa pyörä suomesta. Sitä paitsi ei eestin kokoisessa maassa ole niin paljon pyöriä että niiltä voisi myydä ulkomaille, ne pyörät ovat järjestään saksantuontia...
Mutta mielipiteensä kullakin..
Asenne on puolet tavoitteesta

Avatar
1860
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Loka 2008 22:59

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja 1860 »

Minulla ei ole mitään syytä epäillä virolaisten tuontipyörien laatua. Jos Viron pyörät olisivat Saksan tuonteja, ei rekisteröinti olisi ongelma. Näin ei kuitenkaan taida olla. :)

PLahti
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:39
Moottoripyörä: Honda Africa Twin, NSU max 250

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja PLahti »

Uutta tietoa suoraan katsastusviranomaiselta (EI tässä parempaakaan tekemistä ole...) :roll: :
Ei ole merkitystä onko Saksasta vai jenkkalasta - HUOM: Silloin kun kyseessä on vanhempi kuin -99 malli!
Kyselin vain 1996-98 malleista.
Tuohon asti ainakin jenkkalan speksit ja säädökset kelpasivat sellaisenaan Suomelle ja kelpaavat siis tänäkin päivänä, mukaanlukien jopa valot (kunhan ovat oikean väriset)! Jopa ilman vaatimustenvastaisuustodistuksia, JOS rungossa on tallella tietty tarra ("This vehicle conforms....")
Mitä "1860" pohtii yllä ja joku kertonut Belgian ja Italian tuontien kelpaavan paremmin SAATTAA pitää paikkansa joidenkin (uudempien) Royal S-mallien kanssa, mutta ehdottomasti EI vanhemille kuin -99!
... jotta sellasta!
:)

Avatar
1860
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Loka 2008 22:59

Re: Mopo Eestistä???

Viesti Kirjoittaja 1860 »

Kiitos, kun selvitit. Nuo vuosirajat selvittävät paljon. Mainitsemasi Viron liike ainakin ilmoitti aiemmin syksyllä monen pyörän olevan jenkkituonti eikä ne ole olleet rekisterissä Virossa.

Kaverini toi muutama vuosi sitten komennuksensa loputtua sekä uuden auton, että mopon. Mopoa hän yritti yli vuoden saada kohtuuhinnoin rekisteriin, mutta ei onnistunut. Vaadittavat muutostyöt olisivat maksaneet niin paljon, että uuden vastaavan osto Suomessa(sikäli kun tänne olisi vastaavan saanut) olisi ollut huomattavasti halvempaa. :? :x Hän myi lopulta pyöränsä seuraavan komennuksen yhteydessä, josta juuri palasi takaisin Suomeen. :)

Tämäkin asia näytti selvenevän aika lailla näillä palstoilla. Kiitos siitä koko kerholle!! :) :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”