Niin se on nyt sitten totta...........

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
Piitis
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Helmi 2012 17:41
Moottoripyörä: XVS650 Dragstar

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja Piitis »

Onko kukaan mitannut DS650:n ääniä suorilla putkilla? tai muutetuilla putkilla? ihan vaan mietin että uskaltaako kuinka paljon alkaa muuttamaan putkia enää? Nyt molemmissa 8kpl 8mm reikiä ja höpisee jo ihan mukavasti, mutta mietin että josko kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaisin jotkut vähän äänekkäämmät putket tilalle.
- xvs 650 dragstar -99
- samurai 110cc -08 (saunan lämmitys mopo)
- 150cc kiinanihme... toimii vaan vuodesta toiseen ilman mitään vikoja. (mökkilelu / saunanlämmityslaite)
- 110cc kiinan mönkkäri (pojan mökkimönkkäri jolla iskäkin välillä kurvailee)

Avatar
riku
Viestit: 742
Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
Oikea nimi: RISTO SALO

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja riku »

Hieman turhan vakavasti porukka ottaa ton äänijutun...ei sentään joka kulman takana ole poliisisetä kyttäämässä 8-) 8-) 8-)
Viimeksi muokannut riku, 15 Touko 2012 03:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
1527
Viestit: 382
Liittynyt: 10 Loka 2008 21:44
Moottoripyörä: yamaha xv 1100

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja 1527 »

Tänään tuuli uutisis juttua mopojen ja mootoripyörien liiallisista äänistä. Jota kuta Kangasalalta olevaa miästä oli haastateltu. Hän oli tosi tuahtunu siitä, kun poliisi alkaa mittalemahan mopojen ja mooripyärien ääniä.

Kyllähän asia on niin, että liian äänekkähät mopot ja mootoripyärät on saatava aisoohin. Poliisi tuloo pitämähän kesänaikana 2 - 3 valtakunnallista valavontaiskua, joissa kleskitytähän äänihin. Joku " viisas " motoristi kertoi lopettavansa koko harrastuksen jos mootoripyörien äänihin ruvetahan puutumahan. Kyllä jos ajonautinto perustuu pelekähän äänehen niin kyllä silloon on väärät jouhot pussis tai pääs.

Mailma on muuttunut Eskoseni, enää ei mailmahan ääntä maharu. Liialinen melu on saastetta.
M Y S L I

Jute
Viestit: 194
Liittynyt: 08 Loka 2008 09:47
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernööri 2007-2009
Moottoripyörä: XV 1600 Wildstar -00
Oikea nimi: Juha Pihkanen

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja Jute »

Kun ei mulla, niin ei muillakaan saa... ;)

Avatar
Ana
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Loka 2008 19:58
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen varakuvernööri 2007-2010
Moottoripyörä: XV 1600 WILDSTAR-00

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja Ana »

Kyllä noita äänienmittauksia tehdään täällä Kangasalla todella ahkerasti....
Kun tuossa olen autolla ajellut niin muutaman mittauksen olen nähnyt,jos pyörä tulee poliisiautoa vastaan se kääntyy välittömästi perään ja ei varmaan sen takia pysäytä että kävisi ihastelemassa peliä.
Vappua ennen olevana maanantaina lähti viidestä pyörästä kilvet juuri tuon mittausen takia sekä Tampereella hatanpäällä pidetyssä myös kilpiä että sillain.

NYT SITTEN KAIKKI TARKKANA....

Mittaus tulee suorittaa Trafin antamien ohjeiden mukaan,tästä kannattaa itse pitää huoli että juuri näin tehdään.
Kannattaa tulostaa Trafin sivuilta mittaus ohje satulalaukkuun ja itsekin perehtyä siihen tarkasti.

Toinen tärkeä tuloste löytyy samoin Trafin sivuilta otsikon" kolmannes moottoripyöristä liian meluisia" alta
Siitä löytyy melurajat 1992-2003 pyörille 103 db
ennen vuotta 1992 pyörät 106db

Mittaus paikka pitää olla kovapohjainen ,3 metriä pyörän ympärillä vapaata tilaa joka suuntaan,mittaus paikka ei saa olla 40 mm kaltevampi, tuulen nopeus ei saa ylittä 9 metriä sekunnissa eikä tausta melu saa vaikuttaa mittaus tulokseen.
kierroluvun täytyy olla oikea jotta mittaustulos on laillinen.
Eli monta asiaa pitää täyttyä että mittausta voidaan pitää todellisena.
Sitten vielä laissa ei kerrota että kilvet pitää poistaa, ne voidaan poistaa vain jos pyörä on liikenneturvallisuutta vaarantavassa kunnossa ( erittäin mielenkiintoista että äänet ovat liikenneturvallisuuden uhka) tämä oli vain minun oma näkemykseni asiasta.

Tein eilen pihassa hyväksytyllä db mittarilla mittauksia jos jotakuta kiinnostaa niin normaali ääni pihapiirissä linnulaulun kera aiheutti 65 db meluhaitan, sitten naapuri rupesi sahaan puita moottorisahalla 30 metrin päässä talon takana tuli melusaastatta 72 db.

Sitten jälleen pikkusen nippeli tietoa ja ihmetystä, eli kolme tapaa jolla lasketaan äänien mittaus kierrosluku.

Wildstar huippukierrokset 4250 kierrosta minuutissa.
Jos melun mittaus lasketaan kaavalla 90% maksimi kierroksista tulee mielenkiintoinen yhtälö.
4250 jaetaan 100 kertaa 90 = 3825 3825 jaetaan kahdella = 1912 kierrosta minuutissa olisi tämän tavan mukaan mittauskierrosluku ,mutta mikä on sallittu db raja????

Valmistaja ilmoittaa 4000 kierrosta huipputehon luvuksi.
Eli 4000 jaettuna kahdella = 2000 kierrosta mikä olisi tämän mukaan mittaus kierrosluku ?????

Sitten vielä jos pyörässä on tyyppikilpi siinä on ilmoitettu 3000 kierrosta 92 db??????
Mihin lain mukaan saa olla 5db lisää eli 97 db???

Minä ainakin ihmettelen mitä mittaus tapaa poliisi käyttää näistä kolmesta.
Kaikki nämä kolme tapaa löytynee Trafin sivuilta mutta missään ei tarkoin määritellä mitä tulee käyttää.

Tämän ihmettelyn jälkeen voin vain lisää ihmetellä,kilpiä lähtee mutta ovatkohan äänien mitta sankaritkaan ihan tietoisia että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja miten toimitaan lain puitteissa.

ps. kahden viikon ruuvailun jälkeen oma pyöräni täyttää lain kirjaimen vaimennin huilujen muokaamisen jälkeen,
Sivulan Vesalle suurkiitos avusta ja sori monesta puhelusta liityen aiheeseen äänet.
Ystäviä ja kavereita tulee , vihamiehet ilmaantuvat tyhjästä ja ovat mitättömiä.

Avatar
riku
Viestit: 742
Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
Oikea nimi: RISTO SALO

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja riku »

Ihan sama mitä mittaavat...vieköön kilvet...tallissa orkkisputket...juma...mummuja ryöstetään ja maahanmuuttajat tekee mitä haluaa...tässäkö tärkeysjärjestys 8-) 8-) 8-)

Lex
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Maalis 2012 00:37
Moottoripyörä: Dragstar XVS650 1998

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja Lex »

Terve vaan kaikille!

Sattuisiko täällä foorumilla pyörimään yhtäkään XVS 650:n omistajaa, joka viitsisi vilkaista oman pyöränsä tyyppikilpeä? Haen tarkkaan ottaen vuosimallia '99. Itselläni on tuollainen pyörä, joka on alunperin Saksasta tuotu. Nyt vähän mietityttää sen tuottama mökä (musiikki), koska olen vaihtanut pyörään putket (V&H Cruzers). Pyöräni tyyppikilvessä seisoo huima lukema: 86 dB(A) 3250 rpm.

Kysymys kuuluukin, että mitä muilla XVS 650:n omistajilla lukee tyyppikilvessä? Epäilys pyöräni suomipyöriä alemmasta merkinnästä heräsi, sillä olin lukevani jostain, että Saksassa on melurajoitukset tiukemmat kuin täälläpäin maailmaa (?). Eihän tällä kysymyksellä sinänsä ole suurtakaan merkitystä, sillä E-hyväksyntää ei putkista löydy (pyörästä kyllä löytyy), joten niiden tuottama mökätaso on yhdentekevää. Laittomat ovat joka tapauksessa, mutta asia kiinnostaa kovasti.

Alkaa pää olla aika pyörällä näissä mökäasioissa. Itse olin just tilannut pitkän pohdinnan jälkeen putket ja niitä odotellessa tämä koko hässäkkä alkoi. Kivat on kyllä höpinät ja olisi kyllä todella surkeaa vaihtaa ne takaisin sakkolapun saattelemana.

Kiitos etukäteen vastauksista!

Allu
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Tammi 2012 10:12

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja Allu »

Lex kirjoitti:Terve vaan kaikille!

Sattuisiko täällä foorumilla pyörimään yhtäkään XVS 650:n omistajaa, joka viitsisi vilkaista oman pyöränsä tyyppikilpeä? Haen tarkkaan ottaen vuosimallia '99. Itselläni on tuollainen pyörä, joka on alunperin Saksasta tuotu. Nyt vähän mietityttää sen tuottama mökä (musiikki), koska olen vaihtanut pyörään putket (V&H Cruzers). Pyöräni tyyppikilvessä seisoo huima lukema: 86 dB(A) 3250 rpm.

Kysymys kuuluukin, että mitä muilla XVS 650:n omistajilla lukee tyyppikilvessä? Epäilys pyöräni suomipyöriä alemmasta merkinnästä heräsi, sillä olin lukevani jostain, että Saksassa on melurajoitukset tiukemmat kuin täälläpäin maailmaa (?). Eihän tällä kysymyksellä sinänsä ole suurtakaan merkitystä, sillä E-hyväksyntää ei putkista löydy (pyörästä kyllä löytyy), joten niiden tuottama mökätaso on yhdentekevää. Laittomat ovat joka tapauksessa, mutta asia kiinnostaa kovasti.

Alkaa pää olla aika pyörällä näissä mökäasioissa. Itse olin just tilannut pitkän pohdinnan jälkeen putket ja niitä odotellessa tämä koko hässäkkä alkoi. Kivat on kyllä höpinät ja olisi kyllä todella surkeaa vaihtaa ne takaisin sakkolapun saattelemana.

Kiitos etukäteen vastauksista!

Vuoden 99 mallissa mökää saa olla 103 dB ja E merkintöjä putkista ei tarvi löytyä.
Näin sanoi ammattimies radiossa. :D

jasat
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Kesä 2010 12:02
Moottoripyörä: Wild Star -99
Oikea nimi: Janne

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja jasat »

Olen samaa mieltä Allun kanssa spekseistä.

Itellä juuri -99 vm XVS 650 suomipyörä ja tyyppikilvessä on 83dB(A) 3250r/min, mutta tällähän ei ole merkitystä muuta kuin tuon kierrosluvun osalta.

Putkina mulla on Raaskin long shot drag pipet. Siellä on vakiona jonkinlaiset huilut. En ole tarkemmin perehtynyt niiden sielunelämään.

Lainasin töistä laadukkaan melumittarin ja mittailin sillä mökää mielestäni kaikilta osin taiteen sääntöjen mukaan. Tyhjäkäynnillä melut oli 75-80dBA ja melkopaljon sai huuattaa, että lukeman sai limitille eli 103dBA:han. Aivan poskettomalla huuattamisella pääsi yli 110dBA lukemiin. Lisäksi moisella tupin rääkkäyksellä mulla ainakin aina syttyy se keltainen vikavalo. Liekö ominaisuus vai vika?

Kierroslukua en saanu mitattua sillä kertaa, mutta semmosen hihatuntuman mukaan pitäisin tuota settiä laillisena :D Ite ainakin ajelen puhtaalla omallatunnolla nyt.
Jos tulpanjohdosta innostutta klampilla mittaileen kierroksia, niin muistakaa, että näissä ammutaan se hukkakipinä, eli kipuna / jokainen kierros.

Ps. rajusti off topic, mutta vaihtakaa ihmeessä vielä ne progressiiviset etujouset kellä kyseinen XVS650. Ite vaihdoin nyt keväällä ja väitän sitä parhaaksi modaukseksi mitä oon pyörälle ikuna tehnyt. Nyt maistuu mutkatie! Hyvää kesää kaikille!

arttu
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Tammi 2012 14:51
Moottoripyörä: Yamaha dragstar 1100 classic

Re: Niin se on nyt sitten totta...........

Viesti Kirjoittaja arttu »

Lex kirjoitti: Vuoden 99 mallissa mökää saa olla 103 dB ja E merkintöjä putkista ei tarvi löytyä.
Näin sanoi ammattimies radiossa. :D
Lisäksi liikkuva poliisi sanoin ratiossa että ottavat kolme mittausta ja alin jää voimaan. Siihen alimpaan antavat vielä hyvää 5db eli kaiketi sitten saa mittari näyttää vuoden 99 mopedissa 108db..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”