Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja koski »

Tervehdys!

Olen vastikään liittynyt uusi jäsen, matkalla motorismin ihmeelliseen maailmaan. Oma kiinnostukseni pyöriin kumpua jostain nuoruudesta, kun isännän pyörä nojaili talon seinää vasten. Koskaan minun eläessäni se ei kyllä toiminut ja isäkin oli villeistä nuoruusvuosista muuttunut.

Himoitsisin itselleni ensimmäistä omaa pyörää ja tähtäimessäni olisi custom. Yamahasta olin paljon hyvää kuullut ja tutut (ja internet) suositteli Viragoa. Olenkin mieltinyt tuohon viragon ulkomuotoon ja nyt olisin etsimässä ostamisen arvoista pyörää. Unelmapyöränä olisi tällähetkellä varmaan Bolt, mutta se on aivan liian iso investointi tässä vaiheessa.

Nettimotosta olen muutaman bongannut:

On isompi 750cc http://www.nettimoto.com/yamaha/xv/1644999
sekä
Pienempi 500cc http://www.nettimoto.com/yamaha/xv/1462377

Ongelmana on kuitenkin että:

En ole metriäkään customilla ajanut, joten ihan mitä sattuu ei pysty ostamaan ennen kuin niitä kokeilee ja hinta-kipuraja menee jossain tuossa 2500€ paikkeilla, mitä halvempi sen parempi tosin. Varsinkin, kun ei tiedä pitääkö mallia vaihtaa heti ensimmäisen kesän jälkeen. En myöskään tiedä, ovatko yllä mainitut pyörät mistään kotoisin. Kilometrejä tuossa XV750 on melko runsaasti ja minulla ei ole mitään käsitystä koska alkaa tulla koneiston rajat vastaan iässä. Autoista sen verran tiedän, että 300 000 ei ole summa eikä mikään, jos on luotettava auto kyseessä (esim. toyota, mersu) mutta pyöristä ei ole halaistua aavistustakaan.

Olen myös huolissani pyörän koosta. Olen muutaman dragstarin kyydissä joskus istunut ja ne ovat niin massiivisia, että en tiedä jaksaisinko sellaista edes oikeasti käsitellä. Se on ehkä suurin huoli tuon 750 kanssa. Ja koeajaminenkin on vaikeahkoa, kun en ole tosiaan metriäkään sellaisella ajanut ja muutenkin ajamisesta on jo kulunut vuosia.

Mielelläni kuulisin mielipiteitä kyseisistä pyöristä, sekä ensimmäisen pyörän hankinnasta yleensä.

- Petri

Outsa66
Viestit: 122
Liittynyt: 12 Touko 2011 10:36
Yccf:n luottamustoimet: Jäsenasioidenhoitaja 2020-, Kerholehden päätoimittaja/taittaja 2018-2019, Kerholehden toimitussihteeri 2012-2014, Etelän kuvernöörineuvoston jäsen 2012-2014, Hallituksen jäsen 2014-
Moottoripyörä: Dragstar 650, vm 1999
Oikea nimi: Outi Savunen ent. Översti

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja Outsa66 »

Moi Petri!

Olen 159 cm pätkä nainen ja korkkasin eilen kolmannen kauteni 750:llä Viragolla. Aiempi ratsu oli 535 Virago ja se palveli kaksi kesää. Sulla ei ole mitään ongelmia käsitellä tätä isompaa vaihtoehtoa. Veikkaan, että 535 jää muutamassa viikossa sulla pieneksi.

Pojat osannee tuosta teknisestä puolesta ehkä paremmin kertoa. Omassani on mittarissa nyt reilut 66 000 km, joista itse ajanut noin 30 000. Kuluvia osia (akku, vaijereita yms.) ja öljyt olen muutaman kerran vaihtanut. Huolettomia kilometrejä on ollut.

Tervetuloa kerhoon ja moottoripyöräilyn ihmeelliseen maailmaan :)

Terkuin Outi
...ja päivääkään en ole katunut

Avatar
riku
Viestit: 742
Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
Oikea nimi: RISTO SALO

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja riku »

Virre 535 hyvä aloituspyörä varsinkin jos ei ole kokemusta...moni alkanut sillä.Tehopainosuhde parempi kun vertaa 650 Draksuun...Draksu kuitenkin isomman tuntuinen.Eräs naispuolinen tuttavani osti heti Draksun ja oppi parissa viikossa kujeet...kaikkihan on kuitenkin yksilökohtaista.Draksu ei ehkä mahdu budjettiisi mutta 3500€ja ylöspäin saa ihan kelpo pelin esim. http://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/1647895 tai http://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/1627878 8-) 8-) 8-)

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja koski »

riku kirjoitti:Virre 535 hyvä aloituspyörä varsinkin jos ei ole kokemusta...moni alkanut sillä.Tehopainosuhde parempi kun vertaa 650 Draksuun...Draksu kuitenkin isomman tuntuinen.Eräs naispuolinen tuttavani osti heti Draksun ja oppi parissa viikossa kujeet...kaikkihan on kuitenkin yksilökohtaista.Draksu ei ehkä mahdu budjettiisi mutta 3500€ja ylöspäin saa ihan kelpo pelin esim. http://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/1647895 tai http://www.nettimoto.com/yamaha/xvs/1627878 8-) 8-) 8-)
Joo draksu on kyllä vähän liian kallis alustavasti ja ainakin kokeilujen perusteella se on kovin isokokoinen (fyysisesti).

Ajaessa saattaisi toki olla kovin miellyttävä, mutta 3500+€ on aika suolainen hinta kokeilusta. Toki sen voi myydä aina eteenpäin, mutta siinä jää nopeasti tappiolle.

Avatar
xl8r
Viestit: 485
Liittynyt: 26 Helmi 2012 19:18
Yccf:n luottamustoimet: Webmaster 2013-2015
Webtiimin jäsen 2015-
Moottoripyörä: 1993 XV250 Virago
Oikea nimi: Mikko Virtanen

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja xl8r »

Outsa66 kirjoitti:Veikkaan, että 535 jää muutamassa viikossa sulla pieneksi.
Riippuu aika paljon käyttötarkoituksesta. Mikäli tarkoitus on reissata ja ajella isommilla teillä, niin jää sitten heti ensimmäisellä reissulla pieneksi, jos taas tarkoitus on käyttää pyörää esim. työmatkoihin ja pikkuteillä cruisimiseen, riittää 535:nenkin mainiosti vaikka kuinka ja pitkään. Itse olen tässä nyt posottanut 2 kesää 250:llä, eikä vielä ole tullut hirvittävää tarvetta isomman hankkimiseksi.
Yccf webmaster

Pärinää!-blogi! http://parinaa.xl8r.com

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja koski »

xl8r kirjoitti:
Outsa66 kirjoitti:Veikkaan, että 535 jää muutamassa viikossa sulla pieneksi.
Riippuu aika paljon käyttötarkoituksesta. Mikäli tarkoitus on reissata ja ajella isommilla teillä, niin jää sitten heti ensimmäisellä reissulla pieneksi, jos taas tarkoitus on käyttää pyörää esim. työmatkoihin ja pikkuteillä cruisimiseen, riittää 535:nenkin mainiosti vaikka kuinka ja pitkään. Itse olen tässä nyt posottanut 2 kesää 250:llä, eikä vielä ole tullut hirvittävää tarvetta isomman hankkimiseksi.
Tämä on juuri yksi niistä asioista mitä olen miettinyt. Työmatka, treeneissä käynti sekä lyhyet reissut (maksimissaan hki-rovaniemi-hki) ovat nyt alustavasti kiikarissa. Mutta riippuu kovasti miten innostus lähteeliikkeelle. Monet joilta kysyy sanovat kuitenkin, että pieneksi jää aina. Hintansa puolesta tuota 250cc:täkin olen katsonut, mutta jotenkin tuntuu, että se varmaan jäisi pieneksi hyvin nopeasti. Varsinkin jos Rovaniemen reissua tekisin edes kerran.
Viimeksi muokannut koski, 13 Maalis 2014 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
J.J.
Viestit: 1211
Liittynyt: 09 Touko 2011 16:59
Yccf:n luottamustoimet: Yccf.n järkkäri, Hallituksen varajäsen 2013, Hallituksen jäsen 2014-15, Pr-vastaava 2014-17, Puheenjohtaja 2015-17, EAK-kouluttaja 2019-
Moottoripyörä: XVS 1300A -07
Oikea nimi: Janne Jylhä

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja J.J. »

535 on kelpo aloittelupeli, moni meistä "uusiomotoristeista" sekä aloittelijoista on ko. vehkeellä ekat kaudet ajellut.
Edullinen,kevyt,ketterä ja tarpeeksi tehokas aloittelijalle. Perus budjettipyörä jolla pääsee ajelemisen makuun.

Hankintahinnat on sellaisia ettei persnettoa kesän parin jälkeen pahasti tule jos ei kiinnostus riitä,
ja jos intoo riittää niin sen jälkeen on mukavempi vaihdella isompaan mieltymysten mukaan.

Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija ja ajanut ekan kerran :mrgreen: ....tervetuloa joukkoon.

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja koski »

J.J. kirjoitti:535 on kelpo aloittelupeli, moni meistä "uusiomotoristeista" sekä aloittelijoista on ko. vehkeellä ekat kaudet ajellut.
Edullinen,kevyt,ketterä ja tarpeeksi tehokas aloittelijalle. Perus budjettipyörä jolla pääsee ajelemisen makuun.
Eli suosittelisit ennemmin tuota 535:sta?

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja koski »

Outsa66 kirjoitti:Moi Petri!

Olen 159 cm pätkä nainen ja korkkasin eilen kolmannen kauteni 750:llä Viragolla.
Kuinka pitkälle tuommoinen 750 vie yhdellä tankillisella? Olen tuosta 535:sta kuullut, että parinsadan kilometrin jälkeen on hyvä etsiä huoltoasemaa. Onko 750:n kantomatka yhtään pidempi?

Itse olen 175cm pitkä, mutta olen ehkä enemmän huolissani pyörän fyysisestä massasta kuin esim. siitä että pyörä olisi liian pieni istua. Joskus onnistuin kaatamaan pyörän, kun olin jalkaa laittamassa ja en meinannut sitä kunnolla saada pystyyn. Kyseessä oli tosin naku, joka oli melko korkea ja päältä painava. Customeissa paino ehkä enemmän siellä alhaalla?

Outsa66
Viestit: 122
Liittynyt: 12 Touko 2011 10:36
Yccf:n luottamustoimet: Jäsenasioidenhoitaja 2020-, Kerholehden päätoimittaja/taittaja 2018-2019, Kerholehden toimitussihteeri 2012-2014, Etelän kuvernöörineuvoston jäsen 2012-2014, Hallituksen jäsen 2014-
Moottoripyörä: Dragstar 650, vm 1999
Oikea nimi: Outi Savunen ent. Översti

Re: Apua ensimmäisen pyörän hankintaan

Viesti Kirjoittaja Outsa66 »

Moikka!

On 750 tankki hiukan tilavampi eli sillä ajelee jotain 280-300 km.

Pari kertaan olen heittänyt mopon kyljelleen ja onneksi on ollut kavereita nostamassa, sillä en varmaan itse saisi sitä pystyyn. Onneksi sillä enimmäkseen kuitenkin liikutaan eteenpäin ja kumipuoli alaspäin :lol:

Käy koeistumassa mopoja, siitä saa hiukan tuntumaa. Varmaan liikkeistä löytyy molempia.

Terkuin Outi
...ja päivääkään en ole katunut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”