Actionkamera

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
Avatar
Jate
Viestit: 68
Liittynyt: 22 Maalis 2009 11:27
Moottoripyörä: XVS 1100

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Jate »

Mulla olis yks ylimääräinen kiinalainen kamera joutilaana.
Ostin muutamia kameroita kokeeksi Kiinasta ja olen niitä testaillut.
Itselläni on tämä sama kamera käytössä ja mielestäni laatu on ihan ok.
Tässä linkki videoon joka kuvattu kyseisellä kameralla (ei samalla mutta samanlaisella).
https://www.youtube.com/watch?v=0s1mgqLJAHg

- Jate

Peet
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Loka 2011 06:50
Moottoripyörä: Honda VTX1300 -05

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Peet »

xl8r kirjoitti:
Peet kirjoitti:Tekee 3min pätkiä niin pitkään kunnes kortti on täynnä, sen jälkeen alkaa tallentamaan vanhimman pätkän päälle, mikä on oikeastaan aika tyhmä toiminta. Tosin 3min pätkiä menee 3kpl yhteen gigaan, eli 32gt kortille sopii 288min (4,8h), ei tule ihan huomaamatta kortin täyttyminen vastaan, kun akkukin ehtii loppua jo ainakin 4 kertaa ennen sitä.
Toi pätkiminen on sinänsä kyllä todella typerää, normaalisti dashcam toiminto looppaa yhtä x minuuttia pitkää pätkää.
Eihän sitä ole pakko laittaa päälle, off-asetuksella voi rauhassa kuvata niin pitkiä yhtenäisiä pätkiä kun haluaa tai kortti ja akku vain kestää.

kane67
Viestit: 126
Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:42

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Jate kirjoitti: Tässä linkki videoon joka kuvattu kyseisellä kameralla (ei samalla mutta samanlaisella).
https://www.youtube.com/watch?v=0s1mgqLJAHg - Jate
Missäpäin kuvasit? Kesälomilla tulee kotopuolessa Iissä pyörittyä, en vaan tunnistanut missä kuvattu jos jossain puttaalla?

T.kane

Avatar
Jate
Viestit: 68
Liittynyt: 22 Maalis 2009 11:27
Moottoripyörä: XVS 1100

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Jate »

Tuo on kuvattu Kiimingin maisemissa (asuin tuolloin Kiimingissä, nykyään Haukiputaalla).
Loppupuolella videota ajan Koitelinkoskien ohi.

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Juice »

Kiitos kyydistä, olipa mukavaa katsella. :) Ensi kesänä kuvaan sitten itsekin.
sanat: Juice

kane67
Viestit: 126
Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:42

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja kane67 »

No juu, maaston puolesta aattelinkin voisko olla siellä suunnalla jossei ihan sitten muualla.
Yhdet iltakaffet käytiinkin viimekesänä Kiimingin ABC:lle (Yli-Ii/Kiiminki/Martinniemi).
Toinen mukava kaffelenkki oli Tannilan kautta Pudasjärvelle ja Kipinän kautta takaisin.

Avatar
Salamanteri
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Heinä 2012 09:28
Yccf:n luottamustoimet: Etelä-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2016–2017, Etelä-Suomen varakuvernööri 2017–04/2018, Etelä-Suomen kuvernööri 05/2018–09/2019, Webmaster 2019–
Moottoripyörä: XVS 650 Custom
Oikea nimi: Santeri Smal

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Salamanteri »

Hommasin viime kesänä itelleni GoPron lähinnä ton jälkikasvun kuvaamista varten. Pari kertaa on ollu kypärässä kiinni kun oon tässä näitä lähiteitä kurvaillu mopolla. Aika vähiin on jääny ajamisen kuvaus kun on pitäny keskittyä enempi siihen opetteluun...

En tiedä onko muissa kameroissa sama homma, mutta kun nopeus nousee kaupunkinopeuksia korkeammaksi niin tuulen kohina tekee matskusta aikalailla käyttökelvotonta. Ellei sitten laita jotain musaa taustalle ja häivyttää videon äänet. Vaahtomuovi kotelossa vähän vaimensi suhinaa, mutta silti mopon äänet hukkuu kohinaan. Vai pitäiskö vaan vaihtaa vähän äänekkäämmät putket? ;) Muutama youtuben vloggari on ratkassu ongelman erillisellä povariin menevällä audionauhurilla tai kypärän sisään tulevalla mikillä. Vaimentaa kyllä tuulen suhinan hyvin, mutta se povarissa nauhotettu ääni on vähän sellasta nahkatakin läpi nauhotettua.

GoPron mukana tuli semmonen tosi simppeli editointisofta jota oon käytelly. Jos tässä nyt innostuu enemmänkin kuvailemaan niin varmaan pitää sijottaa esim. Final Cutiin. Mutta tosiaan aikaavievää hommaa tuo editointi on. Ja jotta sais mielenkiintosia videoita aikaseksi, pitäis tosiaan olla useampi kuvakulma. Yhden kameran kanssa pitäis sitte pysähdellä vaihtamaan kamera paikasta toiseen tai ajaa reitti useampaan kertaan ja suunnitella etukäteen...

GoProhon on onneksi aika laaja skaala erilaisia kiinnityksiä ja kameraa on helppo vaihtaa kiinnitysten välillä. Vielä en oo kehdannu mitään laittaa verkkoon asti.

GoPro osaa myös jakaa kuvatun matskun kortille osiin. Tai riippuu vähän ilmeisesti kortista ja sen rajotuksista. Ainakin omasta mielestäni on ihan hyvä ominaisuus. Vartin pätkiä on jo tiedostoina helpompi käsitellä kun esim. 1,5 tuntia 4K matskua yhtenä könttinä. Ja eipähän sitten menetä kaikkea kuvattua matskua jos joku tiedosto sattuu korruptoitumaan.

Kuvausaikaa GoProlla on yhdellä akulla n. 1-1,5 tuntia. Oon ite tässä miettiny, että pitäiskö kehitellä joku laturisysteemi, jolla sais ajon aikana ladattua vaikka kahta akkua siinä penkin alla kotelossa, jos sattuu lähtemään jollekki pidemmälle reissulle...
Ota yhteyttä [email protected]

Etelä-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2016–2017
Etelä-Suomen varakuvernööri 2017–04/2018
Etelä-Suomen kuvernööri 05/2018–09/2019
Webmaster 2019–

Avatar
Zer0 the Her0
Viestit: 885
Liittynyt: 25 Loka 2008 15:28
Yccf:n luottamustoimet: Itä-Suomen kuvernööri 2009-2011
Idän tiedottaja 2011-
EAK-tiimin jäsen 2014-
Moottoripyörä: Kawasaki VN 1700 Classic Tourer -10

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja Zer0 the Her0 »

Salamanteri kirjoitti:1. tuulen kohina tekee matskusta aikalailla käyttökelvotonta. Ellei sitten laita jotain musaa taustalle ja häivyttää videon äänet.
2. Ja jotta sais mielenkiintosia videoita aikaseksi, pitäis tosiaan olla useampi kuvakulma. Yhden kameran kanssa pitäis sitte pysähdellä vaihtamaan kamera paikasta toiseen tai ajaa reitti useampaan kertaan ja suunnitella etukäteen...
3. Kuvausaikaa GoProlla on yhdellä akulla n. 1-1,5 tuntia. Oon ite tässä miettiny, että pitäiskö kehitellä joku laturisysteemi, jolla sais ajon aikana ladattua vaikka kahta akkua siinä penkin alla kotelossa, jos sattuu lähtemään jollekki pidemmälle reissulle...
1. Tuo on kyllä totta, jumalaton suhina. Olen itse käyttänyt aina sitä vesitiivistä koteloa, mutta käyttöoppaan se avoimempi takakansi onkin parempi tuon kohinan vähentämiseksi. Tuota kokeilen heti keväällä.
2. Jep, vaivaa pitäisi nähdä monipuolisen materiaalin eteen. Aina ei vaan jaksa.
3. Itse olen pärjännyt kahden valmiiksi ladatun akun kanssa kokonaisen ajopäivän. Ja akkua saa ladattua melko hyvin pienen ruokatauonkin aikana. Sitten on tietysti hyvä kysyä itseltään, että millainen ajopäivä on niiiin mielenkiintoinen, että mielenkiintoista kuvattavaa kertyy useita tunteja. Toki ainahan ei tiedä, mitä mielenkiintoista seuraavan mutkan takaa löytyy.
"Olen tunteellinen kuin raskaana oleva nainen." Vastarakastunut alamäkihyppääjä Toni Nieminen (Me Naiset 4/2014)

juilhy
Viestit: 103
Liittynyt: 27 Heinä 2011 22:39
Moottoripyörä: Honda XL650V Transalp

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja juilhy »

No nyt on kameraa testattu, ei kyllä mp:n selästä mutta pärisevä kone kuitenkin :)
Ensimmäisessä pätkässä kamera kiinni remmillä ranteessa, ei hyvä paikka, heiluu liikaa mutta autenttiset äänet kohtuulliset.
Toisessä pätkässä kamera kiinni remmillä kelkan konemuovissa alusta heiluu jo itsessään ja kamera vatkaa jo paikalla ollessa (videon viimeiset sekunnit), mutta ajotilanteessa ei tuo vatkaaminen näy niin pahana. Äänestä tulee ihan kelvottonta.

Niin ja tässä tämä video: http://youtu.be/QcLsmfY3CIg

kane67
Viestit: 126
Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:42

Re: Actionkamera

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Eka kuvaus tuolla Diel sj4000 kameralla, pakko pitää kypärässä kun muissa kokeiluissa pyörään kiinnitettynä tahtoo olla tärinää. Ääni on sellasta salaattia että parempi olla ilman. Ja vähän kokeilua tuolla moviemakerillä ;)
https://youtu.be/66sq7o7g6-Q

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”