Sainpahan pyörän vapuksi ajoon. Kesän ekat n. 500km takana, kun iltalenkillä pyörä päätti ruveta hyytymään kuin olis bensa loppu kesken ajon. Nyki, paukautti pari kertaa putkessa, kunnes simahti lopunkin. PRI asennolla ja ryypyllä hetken paikoillaan seisottamalla, sekä kaasukahvasta startatessa vääntämällä sain käynnistymään, joten ajattelin, että oli vain paskaa mennyt kaasariin, vaikka tankki oli muka kuinka naftalla ja muttereilla putsattu ruosteista ja huuhdeltu pari viikkoa sitten.
Pitkälti sitä ajamisen riemua ei kuitenkaan riittänyt, vaan rupes nykiin uudestaan (pa-hana ON-asennossa) kunnes hyyty lopunkin ja lopputuloksena hetken starttiyrittelyjen jälkeen n. 3 kilsan lykkiminen lähimmälle mieleen tulleelle kylmäasemalle.
Tankkasin, olikin aika vähis menovesi, mutta ei loppu. Yritin startata, vähän yritti, mutta kone rääkäisi siihen malliin, että säikyksissä lopetin ja tulin vilkaisseeksi alle, ja löysin tuoreen, kohtuukokoisen öljylätäkön. Peruuttelin lykkimällä pyörän pois tankilta, öljyläikkävana seurasi. Lykin pyörän sivuun ottaakseni tuumaustauon, enää vain satunnaisia läikkiä. Nopean tilannearvion jälkeen lykiin pyörän viereiselle ilmaisparkille ja kävelin yösydännä loppumatkan kotia. Tänään kävin sitten paremmassa valaistuksessa tutkimassa vähän, mistä vuoto mahtaisi tulla ja paikallistin sen tässä keskustelussa olleen [img="http://yccf.fi/foorumi/download/file.php?id=1044"]kuvan[/img] alueelle, vaapaan anturin yläpuolella oleviin kuusiokoloilla kiinni olevaan kanteen, eli ilmeisesti siihen kohtaan, jossa kytkinvaijeri menee sisään vaihdelaatikkoon.
Mitä tehdä? Työkalut ovat tietenkin 400km:n päässä siellä missä teen kaikki muutkin huoltoni ja tietotaito prätkistä luokkaa aloittelija.
Että se siitä Ruotsin ralliin osallistumisesta vissiin sitten?
Ketuttaa... Ei ketään ois Helsingin seudulla, joka vois opastaa näitä motoristijuttuja ihan kädestä pitäen, että alkais selviämään vähitellen tuon romun kanssa, ennenkun lykkään sen mereen.
Edit: Pyörä siis Virago XV700.
Se kusi öljyt asfaltille! :'( (XV700)
- Tom Elantra
- Viestit: 56
- Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
- Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow
Se kusi öljyt asfaltille! :'( (XV700)
Viimeksi muokannut Tom Elantra, 07 Touko 2016 11:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Katastrofitapaus.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: Se kusi öljyt asfaltille! :'(
Onko sulla jonkunmoista huoltokirjaa tuosta? Hayness on itselläni 535:een ja se tuntuu ainakin olevan ihan pätevä lähde, jos lähtee jotain huoltoa tekemään. Oma taitotasoni on myös aloittelija, joten mitään hirveää apua en pysty sen puolesta tarjoamaan.
Onko pyörä tuo XV700 mikä mainitaan tiedoissasi? Sen laittaminen tuohon topicciin voisi ehkä helpottaa auttajan löytämistä.
Onko pyörä tuo XV700 mikä mainitaan tiedoissasi? Sen laittaminen tuohon topicciin voisi ehkä helpottaa auttajan löytämistä.
- Tom Elantra
- Viestit: 56
- Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
- Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow
Re: Se kusi öljyt asfaltille! :'(
Juu on se. Lisäsin maininnan.
Haynesin opas on, mutta kun en edes tarkasti tiedä missä vika, niin paha ruveta arpomaan yleisellä parkkiksella. Siinä Vapaa-vaihteen anturia lähinnä olevan kuusiokolon luota jöysin ainakin tuoretta kosteaa, mutta kun mikään ei tunnu olevan irti tai löysäs, niin mistä se sellaisen lammikon onnistui lykkäämään silloin tankilla allensa?
Plus tietenkin koko homman aloittanut hyytyminen kesken ajon... Opasta kehnolla englannilla tavatessa alkaa hiipimään ajatus, että koko moottori - tai vähintäänkin osa vaihteistoa ois menny paskaksi, kun se toisinaan karauttaa, kun polkaset ykkösen silmään paikoiltaan lähtiessä, joten tässä lopputulos. Tota karauttelua se ei muuten ole tehnyt ennen tätä ajokautta. Tosin paljoa sillä en olekaan vielä ajanut.
Haynesin opas on, mutta kun en edes tarkasti tiedä missä vika, niin paha ruveta arpomaan yleisellä parkkiksella. Siinä Vapaa-vaihteen anturia lähinnä olevan kuusiokolon luota jöysin ainakin tuoretta kosteaa, mutta kun mikään ei tunnu olevan irti tai löysäs, niin mistä se sellaisen lammikon onnistui lykkäämään silloin tankilla allensa?
Plus tietenkin koko homman aloittanut hyytyminen kesken ajon... Opasta kehnolla englannilla tavatessa alkaa hiipimään ajatus, että koko moottori - tai vähintäänkin osa vaihteistoa ois menny paskaksi, kun se toisinaan karauttaa, kun polkaset ykkösen silmään paikoiltaan lähtiessä, joten tässä lopputulos. Tota karauttelua se ei muuten ole tehnyt ennen tätä ajokautta. Tosin paljoa sillä en olekaan vielä ajanut.
Katastrofitapaus.
- Tom Elantra
- Viestit: 56
- Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
- Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow
Re: Se kusi öljyt asfaltille! :'(
Hyviäkin ihmisiä on.
Illan viilettyä tarpeeksi, palasin vielä hakemaan pyörää kotiparkiin. Juuri kun kiroilin matkaa ja sitä, ettei kunto riitä (Totuuden nimissä on kyllä sanottava, että olen ollut tämän viikon normaalia enemmän liikkeellä (jalkaisin) ja se kyllä tuntuu. Ja yllättyin, miten paljon enemmän Virago painaa, kun se on tankki täynnä, kuin n. 1/4-tankilla.), vastaan tuli tuntematon motoristiveli sporttipyörällä ja tarjoutui auttamaan kotiin työntämisessä.
Hämärässä katuvalossa mahdollista vikaa pohtiessamme, hän arveli, että sen kannen alta kyljessä, mihin kytkinvaijerikin menee, olisi tiiviste posahtanut. Epäili, että öljy olisi ollut vähissä (Mutta mihin se olisi sitten kadonnut, kun tosiaan just on laitettu tuikut Motulit (10W-50) tarkistussilmän mukaan, enkä ole nähnyt lätäköitä alla tai haistanut öljynkäryä pakokaasujen joukossa?) ja sitten tuon öljynvähyyden takia paine olisi noussut niin paljon, että valmiiksi heikossa kunnossa ollut tiiviste olisi antanut periksi.
Kysymys kuuluukin, onko siellä alla joku ihan vakio O-rengastiiviste tms, jonka saan jostain edullisesti, vai pitääkö könytä Yamaha-centerille ittensä naurunalaiseksi saattamaan ja kalliilla joku erikoistiiviste hommata? Ja jos/kun avaan ko.kannen, pitääkö varoa pienten, kärpäsenpapanan kokoisten osien uloshyppäämistä?
Illan viilettyä tarpeeksi, palasin vielä hakemaan pyörää kotiparkiin. Juuri kun kiroilin matkaa ja sitä, ettei kunto riitä (Totuuden nimissä on kyllä sanottava, että olen ollut tämän viikon normaalia enemmän liikkeellä (jalkaisin) ja se kyllä tuntuu. Ja yllättyin, miten paljon enemmän Virago painaa, kun se on tankki täynnä, kuin n. 1/4-tankilla.), vastaan tuli tuntematon motoristiveli sporttipyörällä ja tarjoutui auttamaan kotiin työntämisessä.
Hämärässä katuvalossa mahdollista vikaa pohtiessamme, hän arveli, että sen kannen alta kyljessä, mihin kytkinvaijerikin menee, olisi tiiviste posahtanut. Epäili, että öljy olisi ollut vähissä (Mutta mihin se olisi sitten kadonnut, kun tosiaan just on laitettu tuikut Motulit (10W-50) tarkistussilmän mukaan, enkä ole nähnyt lätäköitä alla tai haistanut öljynkäryä pakokaasujen joukossa?) ja sitten tuon öljynvähyyden takia paine olisi noussut niin paljon, että valmiiksi heikossa kunnossa ollut tiiviste olisi antanut periksi.
Kysymys kuuluukin, onko siellä alla joku ihan vakio O-rengastiiviste tms, jonka saan jostain edullisesti, vai pitääkö könytä Yamaha-centerille ittensä naurunalaiseksi saattamaan ja kalliilla joku erikoistiiviste hommata? Ja jos/kun avaan ko.kannen, pitääkö varoa pienten, kärpäsenpapanan kokoisten osien uloshyppäämistä?
Katastrofitapaus.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: Se kusi öljyt asfaltille! :'( (XV700)
Yamahacenterin pyörähuolto on erillinen toimija, jos olen oikein käsittänyt. Eivät mitään hirveitä pyytäneet, kun käytin huollossa, kun ostin pyörän. Eli ei ole ihan semmoinen perus "merkkihuolto" stigma siellä. Haynessissäkin pitäisi olla ihan pätevät ohjeet noiden tiivisteiden vaihtamiseen.
- Tom Elantra
- Viestit: 56
- Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
- Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow
Re: Se kusi öljyt asfaltille! :'( (XV700)
Toi on kiva kuulla, koska aiemmin asioin Seinäjoella Jokiniemellä, koska siellä oli ihan ystävällistä, mutta pikkuhiljaa sielläkin on alkanut tuntumaan, että pyörä on heidän makuunsa liian vanha ja joka paikasta sökö, että haluttaisiin nähdä vaivaa ja palvella kunnolla. Ja parin muun Yammu-edustajan ovea en enää suostu edes avaamaan, koska sanottu päin naamaa, että osta poika tosta uus, mieluummin kuin huollat ja kunnostat vanhaa.
Katastrofitapaus.