Virago 535 suorat putket / suuttimet
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21 Huhti 2016 19:00
Virago 535 suorat putket / suuttimet
Moro kaikille.
Olen aikeissa vaihtaa alkuperäisten putkien tilalle suorat. Kyseessä 535 Suomi-pyörä vm -97 ja täydet 34kW.
Lueskestuani eri palstoja niin en vielä ole saanut vakuuttavaa vastausta tarpeesta vaihtaa suuttimet esim. Dynojet-sarjaan tai säätää kaasuttimia (seosta). Varmaan joku tietää asiasta ja ystävällisesti sivistää myös kerhon uutta jäsentä.
Lontoon-kielisillä palstoilla vakuutetaan suuttimien vaihdon puolesta mutta käsittääkseni esim. Briteissä kaikki 535:set kuristettu 25kW:iin joten ne jätän omaan arvoonsa.
SuomJu_3440
Olen aikeissa vaihtaa alkuperäisten putkien tilalle suorat. Kyseessä 535 Suomi-pyörä vm -97 ja täydet 34kW.
Lueskestuani eri palstoja niin en vielä ole saanut vakuuttavaa vastausta tarpeesta vaihtaa suuttimet esim. Dynojet-sarjaan tai säätää kaasuttimia (seosta). Varmaan joku tietää asiasta ja ystävällisesti sivistää myös kerhon uutta jäsentä.
Lontoon-kielisillä palstoilla vakuutetaan suuttimien vaihdon puolesta mutta käsittääkseni esim. Briteissä kaikki 535:set kuristettu 25kW:iin joten ne jätän omaan arvoonsa.
SuomJu_3440
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Kyllä suuttimet menee vaihtoon. Helpoin tapa varmaan hommata juuri tuo dynojetin sarja. Itse kokeilin tarkoituksella miten toimii vakio suuttimilla, ja ei sitten niin mitenkään.
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Pistetäämpäs muutama kokemuksen sana myös. Jos ajattelit vaihtaa dragon pipesit tilalle, niin saat varautua alaväännön pienenemiseen. Korkeammilla kierroksilla laulaa komeasti ja toimii.
Itse kokeilin muokata omia putkia db-killereillä, eli porasin alkuperäiset "hilut" pois putkesta ja laitoin db-killerit tilalle, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt kultaista keskitietä. Joko vääntö uupuu matalilla kierroksilla tai sitten korkeilla kierroksilla ei virtaa tarpeeksi ja menee tukkoiseksi.
Muista avarammista putkista ei ole kokemuksia. Voi löytyä paremminkin toimivia.
Itse kokeilin muokata omia putkia db-killereillä, eli porasin alkuperäiset "hilut" pois putkesta ja laitoin db-killerit tilalle, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt kultaista keskitietä. Joko vääntö uupuu matalilla kierroksilla tai sitten korkeilla kierroksilla ei virtaa tarpeeksi ja menee tukkoiseksi.
Muista avarammista putkista ei ole kokemuksia. Voi löytyä paremminkin toimivia.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21 Huhti 2016 19:00
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Moro,
kiitoksia hyödyllisistä kommenteista.
Lisääkin saa kommentoida.
Itse asiassa taloudessa kaksi 535:sta. Junnu ajelee semmoisella myös ja siinä suorat putket. Äänet todella hyvät. Suuttimista / kaasuttimien säädöistä ei tietoa eikä ollut edellisellä omistajallakaan. Kulkee hyvin ja vääntöä myös alakierroksilla vähintään saman verran kuin omassa jossa vakioputket. Ilmeisesti kaasareille tehty jotain kun ei käyrät tunnu sen kuumemmilta kuin omassakaan saman ajomatkan jälkeen eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt.
SuiomJu_3440
kiitoksia hyödyllisistä kommenteista.
Lisääkin saa kommentoida.
Itse asiassa taloudessa kaksi 535:sta. Junnu ajelee semmoisella myös ja siinä suorat putket. Äänet todella hyvät. Suuttimista / kaasuttimien säädöistä ei tietoa eikä ollut edellisellä omistajallakaan. Kulkee hyvin ja vääntöä myös alakierroksilla vähintään saman verran kuin omassa jossa vakioputket. Ilmeisesti kaasareille tehty jotain kun ei käyrät tunnu sen kuumemmilta kuin omassakaan saman ajomatkan jälkeen eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt.
SuiomJu_3440
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Oletko jo päättänyt mitkä putket pistät? Tai mistä ostat? Itsekkin katselin, että jos vaihtaisi ainakin tuon vaimentimellisen 2:1 perus putkiston pois, mutta vielä en ole löytänyt mistä saisi sopivaan hintaan.
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Olettaisin että dragon pipesien huono vääntö matalilla kierroksilla johtuu vastapaineen puutteesta, koska isommilla kierroksilla pelaa ok ja (persdynolla)tehoa löytyy kyllä aavistuksen verran enemmän kuin vakioputkella. Tuon vastapaineen puutteen perustelin itsellni sillä, että pitkillä db-killereillä vääntöä löytyi hyvin jo alusta asti, mutta sitten taas korkeammilla kierroksilla ei enää virrannut riittävästi. Tuon väännön puutteen siis huomaa oikeastaan vain liikkeelle lähtiessä vakio dragon pipeilla. Alkuperäisellä putkistolla liikkeelle lähtö tapahtuu minusta vaivattomammin.
Yksi huomionarvoinen seikka äänekkäille putkille pikku viragossa on myös se, että vaihteiston välitykset on melko tiheät. Mikä tarkoittaa sitten taas melko kovia kierroksia/melua jo 100km/h nopeuksissa. Voi alkaa puuduttaa jos pitempää matkaa ajaa.
Yksi huomionarvoinen seikka äänekkäille putkille pikku viragossa on myös se, että vaihteiston välitykset on melko tiheät. Mikä tarkoittaa sitten taas melko kovia kierroksia/melua jo 100km/h nopeuksissa. Voi alkaa puuduttaa jos pitempää matkaa ajaa.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Miten noissa suorissa putkissa, meneekö desibelirajat rikki? Onko kukaan kokeillut? Tuleeko virkavalta murisemaan samaa tahtia putkien kanssa? Tai miten niissä on tuo katsastuksen kanssa, jos pyörä on tarpeeksi tuore?
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Muistelisin että jonkun kaupan dragon pipesien kohdalla lukis "ei katulailliset". En ole koskaan mitannu desibelejä itse, mutta kyllähän noista ääntä lähtee. Jos ei nyt oikein huudata kaupungilla rinkiä, niin tuskin poliiseja kiinnostaa. Ei ainakaan mulla ole poliisit noteerannu mitenkään.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21 Huhti 2016 19:00
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
Moro kaikille.
Illmeisesti kokemusta suorista putkista ja dynojet-suutinsarjasta löytyy. Varmaan hyvin toimivat.
Onko kellään kokemusta alkuperäisien suuttimien käytöstä ja säädöistä? En panisi pahakseni jos sai tuon satasen säästettyä.
Illmeisesti kokemusta suorista putkista ja dynojet-suutinsarjasta löytyy. Varmaan hyvin toimivat.
Onko kellään kokemusta alkuperäisien suuttimien käytöstä ja säädöistä? En panisi pahakseni jos sai tuon satasen säästettyä.
Re: Virago 535 suorat putket / suuttimet
En usko että alkuperäiset suuttimet toimivat(jos ei poraa isommiksi). Menee liian laihalle vaikka kuinka säätelis. Dynojet sarjan voi ehkä korvata ostamalla isommat mikunin pääsuuttimet ja sitten säätämällä. Pitäis vain tietää tarvittavan suuttimen koko tai menee ihan kokeiluksi.
Joskus muistaisin nähneeni tämmöisen nyrkkisäännön:
Pakoputki tai ilmansuodatin vaihdettu - suutin 2,5 numeroa suurempi.
Pakoputki ja ilmansuodatin vaihdettu - suutin 5 numeroa suurempi.
Dynojetin sarjassa suutin vakioputkille on 126 ja suorille 130, eli neljä numeroa eroa.
Joskus muistaisin nähneeni tämmöisen nyrkkisäännön:
Pakoputki tai ilmansuodatin vaihdettu - suutin 2,5 numeroa suurempi.
Pakoputki ja ilmansuodatin vaihdettu - suutin 5 numeroa suurempi.
Dynojetin sarjassa suutin vakioputkille on 126 ja suorille 130, eli neljä numeroa eroa.