Ohjaussarvien ja hallintalaitteiden asennon merkitys

Satula, sarvet, jalkatapit, kahvat, polkimet...
Täältä löytyy apua, jos on ajoasento haussa, tai ei sormet yllä jarrukahvalle.
Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Ohjaussarvien ja hallintalaitteiden asennon merkitys

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Tässä yksi juttu, joka tulee huomioida kun säätää ohjaussarvien, "kaasulepuuttajan" ja jarrukahvan asentoa. Kaasulepuuttajalla tarkoitan sitä muovista muutaman euron härpäkettä, joka monesti pistetään kaasukahvan päälle, jotta voi kaasuttaa kämmenellä tarvitsematta koko ajan puristaa nyrkillä kaasukahvaa.

Olin viikko sitten Alastaron moottoriradalla, ja harjoittelin lähinnä jarrutuksia maantienopeuksista. Ilmeni seuraavaa:

Kun etujarrulla jarruttaa tehokkaasti, niin ajaja muuttuu norsuksi, ja käsille tulee äkkiä yllättävän suuret massat pideltäväksi. Jos ajoasento on sellainen, niin kuin monella apinakiikkusarvisella näkyy olevan, että ranteita roikutetaan sarvien yläpuolelta, niin silloin kun norsuvoimat aktivoituvat, niin kaikki massa jää peukaloiden pideltäväksi. Sama tapahtuu myös, vaikkei ranteita noin roikutettaisi, lyhytsormisilla, tai jos jarrukahva sojottaa vähänkään alaviistoon (esim. väännyttyään joskus kaatumisen seurauksena), sillä tällöin jarrutettaessa joutuu ranteen vaihtamaan tuohon edellä kertomaani roikutusasentoon. Ja vielä kolmanneksi, sama tapahtuu ihan pakosta, jos se kaasulepuuttaja on pikkuhiljaa pyörähtänyt sellaiseen asentoon, että rannetta joutuu vähän roikuttamaan siellä sarvien yläpuolella.

Norsuvoimat pelkällä peukalolla pideltäväksi voi olla liikaa, jos osaa/uskaltaa jarruttaa tehokkaasti. Itselläni kyllä nyrkistä löytyy puristusvoimaa yli 70 kg (perkele), mutta kovasti otti peukalon päälle tehokkaassa jarrutuksessa. Käytännössä jarrutusvoimaa joutuu vähentämään (eli jarrutusmatkaa pidentämään).

Eak-kouluttajat huomio: Eikö sitä yleisesti osata/uskalleta jarruttaa tehokkaasti, kun ei tästä asiaa ole vielä varoitettu.

Siitä vaan jarruttelemaan ja asentoa säätämään!
- Hirvi-Mikko -

Avatar
Timppi
Viestit: 743
Liittynyt: 04 Heinä 2009 00:00
Yccf:n luottamustoimet: 2009 Länkkärineuvoston jäsen,
2010-2015 Hallituksen jäsen
2010-2012 Messuvastaava
2012-2013 Varapuheenjohtaja
2013-2015 Puheenjohtaja
Moottoripyörä: Harley Davidson V-Rod
Oikea nimi: Timo Virtanen

Re: Ohjaussarvien ja hallintalaitteiden asennon merkitys

Viesti Kirjoittaja Timppi »

Kyllähän tuota ajoasennon merkitystä erityisesti kovassa jarrutuksessa on korostettu moneen kertaan kaikilla EAK:lla, joilla minä olen käynyt.
..... ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen ......

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: Ohjaussarvien ja hallintalaitteiden asennon merkitys

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Minun käymästä ennakoivanajonkurssista on jo sen verran vuosia kulunut, että lienen unohtanut tuon opetuksen. Muisti pätkii...
...
Hmmm...
...
Mistä me muuten keskusteltiin?
- Hirvi-Mikko -

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ajoasento ja hallintalaitteet”