Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Satula, sarvet, jalkatapit, kahvat, polkimet...
Täältä löytyy apua, jos on ajoasento haussa, tai ei sormet yllä jarrukahvalle.
SariL
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2016 07:55
Oikea nimi: Sari

Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja SariL »

Osaisiko joku auttaa asiassa, käytin pyörääni huollossa Yamaha xv 250 virago. Pyysin heidän katsomaan, että kaikki on kunnossa.
No pyörä oli hyvässä ajokunnossa huoltoa ennen. Mutta kun he suosittelivat vaihtamaan ohjauslaakerin, niin siitä ongelmat
alkoivat. Sen jälkeen en ole pystynyt sillä ajamaan, kun etupää vaappuu kuin ankan perä, sanoivat että pyörä on koeajettu ja
hyväksi todettu, Ajattelin, että täällä olis custom tietäjiä..mikä siinä meni vikaan. Pyörä mielestäni joutuu varaosiksi, kun sillä
on vaarallinen ajaa. Se niinkuin etupyörä kiemurtelee pahiten juurikin 40-60 vauhdissa, tuntuu ettei kulje suoraan.
Voiko olla, että laakeri on väärin asennettu tai väärä.Liike on ihan Yamahan huoltoliike ja sanoivat että kaikki on laitettu
valmistajan ohjeiden mukaan... joopa, minua ärsyttää kun toimivasta pyörästä tehtiin käyttökelvoton. Sitä ennen oli nautinto ajaa
sillä, nyt vaan ärsyttää nähdä se tuolla tallissa viallisena :( olen tehnyt reklamaatiota, pyysivät tuomaan tarkistukseen..
vaan minun pitäisi uskaltaa sillä ajaa huoltoliikkeeseen, mutta koen sen vaaralliseksi. Kumminkin pitäis mennä tuolla 80-100 kmh
alueella...Onko jollain kokemusta tai tietoa aiheesta?

Avatar
Tom Elantra
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2015 02:10
Moottoripyörä: Honda VT750 Shadow

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja Tom Elantra »

Onko sinulla käytettävissä/saatko jostain lainalle peräkärryn + rampin jolla siirtää pyörä kärryille ja tukevasti liinoilla kiinni korjaamolle vietäväksi?

Jos pyörä oli hyvä ajettava ennen ohjauslaakerin vaihtoa, mutta nyt ei, saisivat kyllä korjata vian (ilmaiseksi).

Toinen vaihtoehto, jos et saa kuljetettua pyörää edellä mainitsemallani konstilla, vaan se on pakko ajaa, pystytkö ajamaan reunassa hiljempaa, ettei tarvitsisi pelätä maantienopeuksilla ja toimittamaan pyörän korjaamon pihaan sellaiseen aikaan, jolloin liikenteessä on hiljaista/hiljaisempaa?
Katastrofitapaus.

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys!

Olikos siinä 250 pyörässä keskiseisonta tukea? Jos on niin laita se sille ja kaveri painaa perän alas ja voit kokeilla onko etupäässä klappia.
Otat kiinni etuhaarukoista ja vedät itseesi pain, silloin tuntuu tuo mahdollinen klappi.

Toinen mikä kannattaa tarkistaa on tuo etupyörän kiinnitys, että onko kunnolla kiinni.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

SariL
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2016 07:55
Oikea nimi: Sari

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja SariL »

Vaihtoivat myös eturenkaan ennen ohjauslaakerin vaihtoa, vanhalla laakerilla uusi rengas toimi ihan hyvin. Mietinkin, että voiko
ohjaus olla nyt herkempi, ettei tuon renkaan kanssa sovikkaan. Laittoivat renkaan mikä on ihan eri kuvioinnilla Micelinin renkaan,
jossa keskellä syvä vesiura, vanha rengas oli sellainen perinteisen näköinen :) tuossa uudessa renkaassa on nopeusluokka
H ja vanhassa oli P. Ohjekirjan mukaan piti olla P, mutta voisiko tämä vaikuttaa ajettavuuteen.
Minä yritän sillä ajaa sinne huoltoon, ei ole vaihtoehtoa. Epäilivät, että siinä ei ole mitään vikaa..oon kuulemma tottunut
ajamaan rikkinäisellä laakerilla :D joo kyllä pyörän pitäisi kulkea suoraan suoralla tiellä eikä vinksuttaa puolelta toiselle.
Todella ärsyttävää :/


Olikos siinä 250 pyörässä keskiseisonta tukea? Jos on niin laita se sille ja kaveri painaa perän alas ja voit kokeilla onko etupäässä klappia.
Otat kiinni etuhaarukoista ja vedät itseesi pain, silloin tuntuu tuo mahdollinen klappi.

Toinen mikä kannattaa tarkistaa on tuo etupyörän kiinnitys, että onko kunnolla kiinni.

Vesa[/quote]

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys!

Uusi rengas voi olla uraherkkä ja rengaspaineet voi olla liian alhaiset. Nykyrenkailla ei nuo pyöränvalmistajan ohjearvot oikein päde ja tuollaiset 0,3 baaria yli ohjeen on hyvä olla mutta oikean löytää vain kokeilemalla.Jokainen rengasmalli on erilainen ajaa mutta kuvailemaasi heittelyä niiden ei pitäisi aiheuttaa, yleensä olen huomannut itselläni että on joka kerta parempi ajaa kun tulee uusi rengas alle.
Nopeusluokka on nyt kyllä mennyt yli: H=210 km/h ja P=150 km/h maksimi mutta tuo ei mielestäni aiheuta heittoa. Tasapainoituksen epäonnistuminen aiheuttaa yleensä pompotusta.

Kysy sieltä millä tavalla rengas on tasapainoitettu, koneella vai käsipelillä! Käsipelillä kun tulee tarkempi.

Yhtä kaikki, huoltamon on tuo korjattava samaan hintaan ja tulee mieleen ohjauslakerin löysä kiinnitys, pyöränlaakerit ja pyörän kiinnitys.

Mikähän huoltoliike on kyseessä? Mielenkiintoisesti tulee mieleen kun aiemmin joku täällä kertoi eturenkaan alkaneen pompottaa vaihdon jälkeen, valtuutetulla merkkikorjaamolla!!

Kuntoon tuo on saatava, ole tiukkana asian suhteen. Sinä itse ole pyöräsi paras tuntija, eikä siihen mikään tottuminen voi vaikuttaa jossei suoraan voi ajaa ja vemputtaa.

Äläkä hyväksy mitää vähättelyjä! Ikävä kyllä naisia vieläkin joissain paikoissa väheksytään näissä asioissa, eikä uskota mitään ymmärtävän.

Virheitä sattuu kaikille mutta asiat pitäisi kyllä korjata reilusti. Ei se että on merkkiliike tarkoita välttämättä että on hyvä, ikävä kyllä.

Ilmoittele sitten miten kävi, kiitos!

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Immu
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Tammi 2012 00:37
Moottoripyörä: Suzuki DL 1000 V-Strom vm.2005
Oikea nimi: Kari Leppä

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja Immu »

mahtoiko tulla alle sporttipyörän rengas, mikä on profiililtaan pyöreä ja aika herkkä ajettava, eikä sovi yhtään yhteen takarenkaan kanssa. Itselläkin oli joskus tosi jyrkkä profiilinen rengas satsi, mutta se oli jo liian herkkä eli mutkatkin meni pujotellessa, kun renkaat halus kääntyä enemmän mitä kuski halusi ja kurvi antoi myöden :D
Eli varmista tuliko väärän profiilinen kumi alle.

Immu
Mr. Murphykin oli optimisti ...

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tuollainen ei ole tullut eteen, mielenkiintoista.
Tuo nopeusluokka viittaa kyllä moiseen. Kannattaa ottaa selvää, sillä turhaan Viragoon on kisarenkaita laittaa.
Mahtoiko olla kalliskin?

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

SariL
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2016 07:55
Oikea nimi: Sari

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja SariL »

Uutta tietoa aiheesta, eivät löytäneet siitä mitään vikaa. Mutta kiristivät laakeria vielä, sanoivat että sitä ei saa enää
yhtään kiristää. Jostain pykälästä puhuivat, en tiedä onko se pesä mihin laakerit laitetaan kulunut vai mitä. Vanha pyörä uusi
laakeri? Koeajossa he eivät huomanneet mitään, no en tiedä johtuuko siitä kun itse olen npieni 60 kg hujakoilla ja ne miehet
isompia ajossa varmaan tuntuu erilaiselle. No vauhdatan siihen vielä uuden eturenkaan perinteisellä kuviolla, jospa sitten
tuntuisi paremmalta. Kiristyksen jälkeen vipotus selvästikin väheni...katsotaan taas uudestaan mikä on tilanne. Ei viitsis
varaosiksi pyörää laittaa, kun teetin huoltoja 700e:n edestä :?

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Tässä vielä kaksi enemmän tai vähemmän korjaavaa juttua ohjaukseen:

1. Tyyppikilpi on niitattu etuhaarukan putkeen, Tuosta niitin reiästä pääsee ajossa kuravesi putken sisään. Pyörä keskijalalle siten, että etuhaarukka nousee ilmaan. Sitten sarvien kääntelyä. Sitten suhautetaan paljon CRC:tä tms. liukuvoidetta niitinreiästä sisään, niin että kurat valuu pois. Ja sarvien kääntelyä. Ja liukuvoidetta. Ja sarvien vääntelyä. Ja kas, johon menee tahmea kääntyvyys herkäksi. Näin ainakin minulla 750:ssä.

2. Jos laakerien kuppiin on tullut etupuolelle jokin pykälä, johon laakerit haluavat asettua aloilleen, voi auttaa ihan se, että kääntää kuppia puoli kierrosta siten, että pykälät sojottaa taaksepäin. Jos tällä paranee, niin kuppi vaihtoon. Paitsi että eihän sitä viitsi enää vaihtaa, kun kerran parani. Näin ainakin minulla 535:ssa.
- Hirvi-Mikko -

SariL
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2016 07:55
Oikea nimi: Sari

Re: Ohjauslaakerin vaihto huollossa meni vikaan?!Apua!

Viesti Kirjoittaja SariL »

Hei renkaan vaihtokin suoritettu kyseisessä liikkeessä. Sama ajohelvetti vaan paheni, ohjaus vipottaa :( liikkeen mielestä
siinä ei vikaa kun ovat koeajaneet. En tiedä enää mitä pyörällä teen kun ei ole ajokuntoinen, kiva kun pilasivat toimivan
pyörän vaihtamalla tuon osan... mutkaan ajaessa tuntuu että pyörä pistää hanttiin kangertaa toiseen suuntaan ihan
kun pyörä ei kulkisi suoraan alle 60 kmh nopeudella alkaa vipottaa enempi. Ihan kuin ajaisi polkupyörällä pienien kivikossa,
ohjaus ei tottele. Voisiko tähän auttaa jos pyydän vielä irroittamaan renkaan ja pyöräyttämään eri asentooa?
Voiko tuollaisen laakerin laittaa niin päin persettä, että menee ihan pilalle koko värkki. Harmittaa nyt jo 800e mennyt
huoltoihin hukkaan heitettyä rahaa.Tää viimeisin rengasjuttu 80 hujakoilla. Olis edes toinen liike, joka osais hommansa.
Tietäs että joku osais sen korjata niin vesin muualla, mutta ei ole kun tää sama.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ajoasento ja hallintalaitteet”