Hommasin vähän aikaa sitten WildStarin, Euro pyörä mallia 2002. Ja minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta ko. laiteesta.
Jossakin matkan varrella, on putket vaihtuneet otsikon mukaisiksi.
Epäilys on että kaasutin ei ole säädetty oikein.
Lämpimänä toimii kohtuu hyvin, moottorijarrutuksissa kun kierrokset vähenee, paukkuu putkissa.
Vetää hyvin kun kahvaa väntää, mutta völillä varsinkin pinehköillä kierroksilla, nyökkää usein kahvaa väännettäessä. Ei aina.
Sitten kylmä käynnistys, manuaalin mukaan kaasua en käännä käynistyksessä ja wille lähtee hyvin käyntiin.
Mutta kahvaa ei kärsi kääntää yhtään, sammuu heti. Pitää käyttää ryyppy päällä tyhjäkayntiä jonkin aikaa, ennekuin saa houteltua kierroksia. Nimen omaan houkuteltua....
ja hitaasti ajaminen on vähän hankalahkoa, tuon kaasun vastaamisen epämääräisyyden takia.
Ihan niinkuin ei saisi tarpeeksi bensaa pienillä kierroksilla.
Mutta nyt tässä on se, kun en tiedä miten Willen pitäisi toimia. Eli onko normaalia vai ei....
XV 1600 Vance & haynesin putket ja kaasuttimen säätö.
- Rampo
- Viestit: 167
- Liittynyt: 04 Heinä 2009 00:39
- Moottoripyörä: Yamaha XV1600A Wild Star -01 ja Yamaha XV535 Virago DeLuxe -00
Re: XV 1600 Vance & haynesin putket ja kaasuttimen säätö.
Tässä joitakin yleisiä vihjeitä:
- ihan ekaks säädä tyhjäkäynti 900-950 rpm (kone pitää olla kuumana, esim. 30 min ajon jälkeen), liian matala tyhjäkäynti, vaikka kullostaakin hyvältä, ei tee hyvää koneen voitelulle, ja aiheuttaa kaasua avattaessa juurikin sitä 'nyökkäystä'
- nyrkkisääntönä on, että jos ei imupuolta ole muutettu, niin pelkkä pakoputkiston muutos ei yleensä vaadi kaasariin muutoksia
- kaasarin neulan nosto pykälällä voisi olla aiheellista tai seoksen säätö (PMS) rikkaammalle tai tyhjäkäyntisuuttimen (pilot) suurentaminen
- kaasarin kumikurkun tarkistus, ettei ole ilmavuotoa itse kumissa tai liitoksissa
- CV-tyypin kaasari ei tykkää nopeista kaasutteluista, koska seos menee liian laihalle hetkellisesti ja aiheuttaa 'nyökkäyksen'
- USA sivustolla https://www.roadstarclinic.com on erinomaista tietoa ROADSTAR/WILSDSTAR säädöistä ja ongelmista yms., sitä voi seurata myös rekisteröitymättömänä jos vaan englannin kieli sujuu
- kaasarin suuttimien puhdistus voi olla paikallaan tai ehkä jonkun kaasari/suutin-puhdistusaineen lisäys tankkiin tukkeiden liuottamiseksi voi auttaa. Vois ehkä olla hyvä tehdä sillain, että melkein tyhjään tankkiin lisää reilusti putsausainetta ja käyttää moottoria sen verran, että varmasti seos on kaasarissa ja antaa sit seistä vaikka vuorokauden ja antaa aineen vaikuttaa
- putkessa paukkumiseen auttaa se, että poistaa sen AIS-järjestelmän käytöstä (siihenkin löytyy ohjeet RSC:ltä). Varsinkin kun on putkistoa muutettu, niin moottorijarrutuksen aikana paukkuu, koska AIS lykkää lisäilmaa pakojärjestelmään ja polttaa ylimääräisen seoksen, pauke ei kuulu vakioputkissa hyvän vaimennuksen takia.
- wille vaatii aina kylmäkäynnistyksessä täyttä 'ryyppyä' (choke), (oikeammin se on rikastin (enricher)), EI SAA AVATA KAASUA, ja hetken päästä voi sitä sit pienentää kun käynti alkaa kuullostaa raskaalta ja kokemuksen mukaan sit lykätä se kiinni ennen ajoon lähtöä tai vasta vauhtiin päästyä
- tulpat kannatta vaihtaa iridiumeiksi, ei tarvi vaihtaa niin usein eli ei tarvi irrottaa tankkia sen takia (itse vaihtanut 60tkm välein), tulppien väri antaa myös vihjeen seoksen laadusta
- kannatta tsekata myös kaasarin kyljessä olevan vaalean muovisen coasting enricher -kannen (osa numero
3LD-14958-00 DIAPHRAGM COVER) kunto, ettei ole pykinyt
- kannattaa myös tarkistaa, että kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa heti kaasua käännettäessä ja antaa tasaisen suihkun, senkin ajoitusta voi säätää
- nämä kaikki huomiot/ajatukset yli 200000 km ajetun willen kokemuksella, keskikulutus karvan alle 5 l/100 km nopeuksilla 80-100 km/h
- jos ei säädöt onnistu itse tehden, niin suosittelen esim. https://www.veljeksetahlroth.fi/
edit: lisätty pari kohtaa
- ihan ekaks säädä tyhjäkäynti 900-950 rpm (kone pitää olla kuumana, esim. 30 min ajon jälkeen), liian matala tyhjäkäynti, vaikka kullostaakin hyvältä, ei tee hyvää koneen voitelulle, ja aiheuttaa kaasua avattaessa juurikin sitä 'nyökkäystä'
- nyrkkisääntönä on, että jos ei imupuolta ole muutettu, niin pelkkä pakoputkiston muutos ei yleensä vaadi kaasariin muutoksia
- kaasarin neulan nosto pykälällä voisi olla aiheellista tai seoksen säätö (PMS) rikkaammalle tai tyhjäkäyntisuuttimen (pilot) suurentaminen
- kaasarin kumikurkun tarkistus, ettei ole ilmavuotoa itse kumissa tai liitoksissa
- CV-tyypin kaasari ei tykkää nopeista kaasutteluista, koska seos menee liian laihalle hetkellisesti ja aiheuttaa 'nyökkäyksen'
- USA sivustolla https://www.roadstarclinic.com on erinomaista tietoa ROADSTAR/WILSDSTAR säädöistä ja ongelmista yms., sitä voi seurata myös rekisteröitymättömänä jos vaan englannin kieli sujuu
- kaasarin suuttimien puhdistus voi olla paikallaan tai ehkä jonkun kaasari/suutin-puhdistusaineen lisäys tankkiin tukkeiden liuottamiseksi voi auttaa. Vois ehkä olla hyvä tehdä sillain, että melkein tyhjään tankkiin lisää reilusti putsausainetta ja käyttää moottoria sen verran, että varmasti seos on kaasarissa ja antaa sit seistä vaikka vuorokauden ja antaa aineen vaikuttaa
- putkessa paukkumiseen auttaa se, että poistaa sen AIS-järjestelmän käytöstä (siihenkin löytyy ohjeet RSC:ltä). Varsinkin kun on putkistoa muutettu, niin moottorijarrutuksen aikana paukkuu, koska AIS lykkää lisäilmaa pakojärjestelmään ja polttaa ylimääräisen seoksen, pauke ei kuulu vakioputkissa hyvän vaimennuksen takia.
- wille vaatii aina kylmäkäynnistyksessä täyttä 'ryyppyä' (choke), (oikeammin se on rikastin (enricher)), EI SAA AVATA KAASUA, ja hetken päästä voi sitä sit pienentää kun käynti alkaa kuullostaa raskaalta ja kokemuksen mukaan sit lykätä se kiinni ennen ajoon lähtöä tai vasta vauhtiin päästyä
- tulpat kannatta vaihtaa iridiumeiksi, ei tarvi vaihtaa niin usein eli ei tarvi irrottaa tankkia sen takia (itse vaihtanut 60tkm välein), tulppien väri antaa myös vihjeen seoksen laadusta
- kannatta tsekata myös kaasarin kyljessä olevan vaalean muovisen coasting enricher -kannen (osa numero
3LD-14958-00 DIAPHRAGM COVER) kunto, ettei ole pykinyt
- kannattaa myös tarkistaa, että kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa heti kaasua käännettäessä ja antaa tasaisen suihkun, senkin ajoitusta voi säätää
- nämä kaikki huomiot/ajatukset yli 200000 km ajetun willen kokemuksella, keskikulutus karvan alle 5 l/100 km nopeuksilla 80-100 km/h
- jos ei säädöt onnistu itse tehden, niin suosittelen esim. https://www.veljeksetahlroth.fi/
edit: lisätty pari kohtaa
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa" -Koskela