Starttimoottori hukassa/ ei edes naksu

Foorumissa voit kysellä toisilta käyttäjiltä ratkaisua moottoripyörässäsi ilmenneeseen ongelmaan/vikaan.
Urhopekka
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Heinä 2016 19:16

Starttimoottori hukassa/ ei edes naksu

Viesti Kirjoittaja Urhopekka »

Mulla on Yamaha xv virago 1100 vm 92 ja ongelma on startin "katoaminen". Vaihdoin tossa tulpat ja öljyt ja aluksi kone ei startannut ei sitten millään. Tulppien vaihdon ja öljyn vähentämisen jälkeen kone lähti vihdoin käyntiin, vaikkakin kävi "oudosti", mutta käynti tasaantui hetken kuluttua. Ajelin sitten muutamia korttelin välejä, sanmmutin koneen ja yrittäessäni käynnistää, ei startti edes naksahtanut. Virrat kyllä tuli ja akku täysi. Yritin uudemman kerran jos toisenkin, mutta hiljaisuus jatkui.
Osaisko joku neuvoa missä vika mahdollisesti piilee ja mitä voi tumpelona asialle thedä. Oon aika kädetön ite näissä hommissa, mun eka pyörä, ja kaikki tietotaito otetaan kiitollisna vastaan. Jos osaat neuvoa asiassa tai tiedät vaikka jonkun pajan tässä Helsingissä joka suht edullissesti tsekkais ja korjais vian niin älä epäröi ilmoitella. Kiitosta pukkaa
T. Urhopekka
tel. 0469356102

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Starttimoottori hukassa/ ei edes naksu

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys!

Itse juuri painin saman ongelman kanssa ja lopputulema on että hiilet startissa ei ota kontaktia.
Mulla hiilet sen verran kulahtaneet kun oli pääsy vettä startin sisälle, että päätin ostaa koko uuden startin.
Hiilet on kerran aiemmin vaihdettu.

Startin aukaisu ja puhdistus/hiilien vaihto olisi halvempi ratkaisu ja suht helppo tehdäkin. ainoa ongelma on se että jos irrottaa koko startin, täytyy staattorin puoleinen kylki avata.

Kuuntele vielä kun starttaat että kuuluuko penkin alta pientä naksuntaa aina kun painaa starttinappulaa.
Startin rele se siellä ääntelee. Josse naksuu mutta starttin solenoid (bendix) ei kolahda, niin startin kautta ei kulje virtaa.
Jos ei naksu. niin oletettavasti rele ei yhdistä ja silloin on vika helpompi korjata.

Maadoitus on kaikkinensa myös syytä käydä läpi.

Startin saa myös irti siten että irrottaa startin puoliskot toisistaan joloin mekaaninen puoli jää kiinni koneeseen ja sähköinen tulee irti, Näin voi hiilet putsata/vaihtaa.

vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mp-korjausta ja säätöjä”