M-unit 1998 xvs650 apuja?
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
M-unit 1998 xvs650 apuja?
Terve,
Eli tarkoitus olisi asentaa m-unit boksi, sekä m-button. Osaisiko joku sähköistä tietävämpi hieman neuvoa? Ymmörtääkseni en tarvitse alkuperäisestä johtosarjasta relay unittia, ainuttakaan sulaketta, sekä poistin carb heaterin kokonaan. Ohjaus on napeilla(valot, vilkut, torvi sekä starttinappi).
Ongelmana onkin tuo sytytyspuoli sekä pari muuta mysteeriä..laitan tuollaisen kaaviokuvan joka voi EHKÄ selventää mitä haen takaa.
Tuossa kuvassa olen hahmotellut nuo mitä yhdistelen ja mitä en..eli nuo X-päättyvät olen miettinyt etten tarvitse ollenkaan.
Sitten: onko tuo puolien osuus oikein?
Voinko virroittaa polttoainepumpun tuon aux1 tai 2 kautta? (Se tuli alunperin tuolta relay unitilta)
Kytkimen turvakatkaisin, kuinkas se ohitetaan?(pyörässä on jalkakytkin ja käsivaihteet)
Virtalukoltani löhtee useampi piuha kuin kaaviossa jota olen käyttänyt(uudemman vuosimallin kaavio mutta suurin osa pitää paikkansa ja ainut värillinen minkä löysin. Laitan kaaviosta kuvan myös.) Virtalukolta lähtee siis yksi paksumpi ruskea/sin, sin/pun,sekä sininen..millä näistä kannattaisi virroittaa tuo lukkopuoli m-unitista?
Eli tarkoitus olisi asentaa m-unit boksi, sekä m-button. Osaisiko joku sähköistä tietävämpi hieman neuvoa? Ymmörtääkseni en tarvitse alkuperäisestä johtosarjasta relay unittia, ainuttakaan sulaketta, sekä poistin carb heaterin kokonaan. Ohjaus on napeilla(valot, vilkut, torvi sekä starttinappi).
Ongelmana onkin tuo sytytyspuoli sekä pari muuta mysteeriä..laitan tuollaisen kaaviokuvan joka voi EHKÄ selventää mitä haen takaa.
Tuossa kuvassa olen hahmotellut nuo mitä yhdistelen ja mitä en..eli nuo X-päättyvät olen miettinyt etten tarvitse ollenkaan.
Sitten: onko tuo puolien osuus oikein?
Voinko virroittaa polttoainepumpun tuon aux1 tai 2 kautta? (Se tuli alunperin tuolta relay unitilta)
Kytkimen turvakatkaisin, kuinkas se ohitetaan?(pyörässä on jalkakytkin ja käsivaihteet)
Virtalukoltani löhtee useampi piuha kuin kaaviossa jota olen käyttänyt(uudemman vuosimallin kaavio mutta suurin osa pitää paikkansa ja ainut värillinen minkä löysin. Laitan kaaviosta kuvan myös.) Virtalukolta lähtee siis yksi paksumpi ruskea/sin, sin/pun,sekä sininen..millä näistä kannattaisi virroittaa tuo lukkopuoli m-unitista?
Viimeksi muokannut Xvs650nokia, 15 Touko 2022 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Eikö kukaan osaa jelpata? Tällä hetkellä johtosarja tehty nyt tuon kaavion mukaan mutta virtalukoksi laitoin vain on-off vivun. Vaikka kuinka järkeilen ja pyörittelen, niin tällä sähkökokemuksella jonkinlainen varmistus joltain alan ammattilaiselta olisi hyvä ennen kuin saan akun haettua. Jörkeilin asian niin että tuo m-unit olisi köytännössö tuo vanhan johtosarjan relay unit joka virroittuu sinisellä piuhalla starttireleeltä joka ohjaa sen molemmille puolille punamustalla piuhalla josta se lähtee ignition unitille joka taas ohjaa sytytyksen molemmalle puolalle omalla johdollaan...kuulostaako tämä yhtään oikealta?
- pirkkalalainen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
- Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
- Oikea nimi: Aleksi
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Aina aattelen, että eikai nyt tällasen perus kaasarihärvelin sähköt niin vaikeita voi olla. Jos vaikka päätyisi jotain raatoa pelastamaan, mihin tulisi sähköjä uusittua omin pikku kätösin. Sitten tuijotan noita sähkökaavioita hetken ja totean, että parempi kun en.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Haha. noin sitä tuli itekin ajateltua, mutta toisin kuin monella kaverilla niin itelle tuo sähköjen kans reenaaminen on niin terapeuttista hommaa että mielellään tekee. Ja itekin siitä lähtökohdasta etten tiennyt miten perusrele toimii ja useemman pyörän sähköt saanu värkättyä kuitenkin..erehdysten kautta. Tuo m-unit kaikessa yksinkertaisuudessaan kuitenkin tuottanut pirusti maanvaivaa..tosin nyt alkaa olla valmista ja katson palaako pyörä, hermot vai molemmat.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Kysellääs vielä. Eli tilanne on se että m-unit virroittuu, yhdistää bluetoothin kautta ja kaikki muu toimii, vilkut, valot, vapaakytkin ym mutta starttirele ei sano mitään..m-unit yhdistää kyllä starttireleelle. Starttireleeltä lähtee normaalit isot piuhat plus ja maa, sekä toiselta puolen pistokkeesta isompi punainen, sekä pienempi punavalkoinen..toiselta puolen sininen joka on yhdistetty start outputtiin m-unitissa MUTTA mikä ihme on tämä musta piuha sinisen vieressä ja mihin se kuuluisi mennä??? Maadotin sen alkuun ja poltti 30a sulakkeen samantien..
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Niin ja siis siihen mustaan tulee virta, mutta mihin sen tökkään? M unittiin ei ilman varmistusta viitsis laittaa.
- pirkkalalainen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
- Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
- Oikea nimi: Aleksi
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Piti tätä vielä pöyhästä kun jäi miettimään, että mikähän tää M-unit nyt oikein on. Aika kiinnostavan oloinen laite! Alko ihan kiinnostella kun joku projekti pyörä ois kiva saada talliin.
Onko tavoitteena saada pyörä toimimaan avaimettomasti kännykällä?
Ilmeisesti tuon idea on, että sähköissä selviäisi vähän pienemmällä määrällä releitä yms. Väheneekö piuhan / kilkkeiden määrä olennaisesti?
Onko tavoitteena saada pyörä toimimaan avaimettomasti kännykällä?
Ilmeisesti tuon idea on, että sähköissä selviäisi vähän pienemmällä määrällä releitä yms. Väheneekö piuhan / kilkkeiden määrä olennaisesti?
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 13 Touko 2022 09:40
- Moottoripyörä: Xvs650
- Oikea nimi: SS
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Juu, kyllähän tuo poistaa aika määrän piuhoja varsinkin jos laittaa vielä tuon m-buttonin joka yhdistää kaikki napit yhdellä ohuella piuhalla esim käsikontrolleilta toiseen päähän pyörää. Samoin sulakerasiaa, useampaa irtorelettä ja relay unittia ei tarvita..kaikki pyörät tietysti hieman erilaisia, mutta pööasiallisesti karsii aika paljon pois. Jos siis haluaa ennemmin pushbutton-tyylisiä releohjattuja nappeja, säätömahdollisuuksia bluetoothin kautta, hälyt sun muut niin siihen käyttötarkoitulseen ihan oiva laite. Itse säästän virtalukon jos sattuu tilanne että akku loppuu tai vastaavaa ihan vain varuiksi, mutta niin sanottu avaimeton käynnistys kyllä toimii senkin kanssa. Toinen asia sitten on kuinka hankalaksi haluaa elämänsä tehdä koska tällä hetkellä mieluummin ajelisin kuin tappelisin tuon johdotuksen kanssa, mutta osaavalle ihmiselle tuo varmaan on suhteellisen helppo asentaa..uskon että itsellekin tämän ensimmäisen kerran jälkeen.
Johtosarja on mennyt useamman kerran uusiksi ja nyt köytännössä aivan karmean näköinen mutta kunhan toimimaan saa niin kuin kuuluukin niin saa sitten uuden innon löydyttyä tehdä pöydällä oikeilla mitoilla ja kunnon piuhoilla+liittimillä kunnon johtosarjan ja samalla kuitenkin mahdollisuus ajella. Jos saan tuon kuntoon niin voin tulla kesän aikana näyttämään mitä tuolla unitilla pystyy tekemään ja ohjailemaan.
Johtosarja on mennyt useamman kerran uusiksi ja nyt köytännössä aivan karmean näköinen mutta kunhan toimimaan saa niin kuin kuuluukin niin saa sitten uuden innon löydyttyä tehdä pöydällä oikeilla mitoilla ja kunnon piuhoilla+liittimillä kunnon johtosarjan ja samalla kuitenkin mahdollisuus ajella. Jos saan tuon kuntoon niin voin tulla kesän aikana näyttämään mitä tuolla unitilla pystyy tekemään ja ohjailemaan.
- pirkkalalainen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
- Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
- Oikea nimi: Aleksi
Re: M-unit 1998 xvs650 apuja?
Täydellinen lähtökohta siis kun lähtee rakentelemaan minimalistista vehjettä! Ehkä sitä oppii valoja ja vilkkuja käyttään napeillakin tyypillisten kytkimien sijaan. Ehkä..
Olin aatellut vasta vuoden päähän talvelle projektipyörää lähteä etsimään, mutta saas nähä. Etenkin jos pääsee teitsin pyörää fiilistelemään tänä kesänä jossain! Tästä aihetta kerholehteen?
Olin aatellut vasta vuoden päähän talvelle projektipyörää lähteä etsimään, mutta saas nähä. Etenkin jos pääsee teitsin pyörää fiilistelemään tänä kesänä jossain! Tästä aihetta kerholehteen?