XV 125 laturi/lataus?

Käynnistys, bensansyöttö, vilkut, valot, akku...
Täältä löytyy apua, jos mp on ihan pimee tai hyytyy kesken ajon.
tatza
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Syys 2015 09:00
Oikea nimi: Tatu Johansson

XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja tatza »

No höh. Jostain syystä toi pojan Virago ei lataa. Uusi akku vaihdettiin, mutta kerran viikkoon sen saa ladata. Tokihan toi mäkistartillakin reissussa ollessa lähtee käyntiin, viimeksi äsken kun kävin hakemassa lähiSiwasta mämmiä. Tallista lähti käyntiin sähköllä, muttei enää kaupan pihalta.

Mistähän sitä lähtisi sähkötekniikasta(kaan) ymmärtämätön vikaa haeskelemaan? XV 125, 1998
Vespa Supersport 200PX -67, PX177DRe -86, S50-2t AC -08, Honda Z50J -92
/// Yamaha "ei pamaha" XV 125 Virago - 98 /// Salon Vespa Mafia ///

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Maallikko heittää tähän nyt sanan "lataussäädin". Ne tuntuu olevan sellaista kulutustavaraa vähän jokaisessa pyörässä. :)
sanat: Juice

vesalama
Viestit: 607
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys.
Onko yleismittaria? Jollei niin kaverin kimppuun ja mittari jännite asentoo tasaviralle, kiinni akun +-napaan ja pyörän runkoon ja pyörä tietty käy.

Tyhjäkäynnillä pitäisi olla jännite suurinpiirtein 14,5 v.
Mikäli jännite on tuon alle on joko tuo säädin tai itse laturi rikki.Jos jännite on alle 12,5 v, niin silloin pyörä käyttää akkua.

Kun nostaa kierroksia, niin jännitteen pitäisi nousta vain hieman. Jos nousee reilusti on jännoitteensäädin sökö, tässä tapauksessa se kyllä lataisi ja liikaa, mikä taasen rikkoisi akun.

Sullahan ei liene tuosta kyse.

Nyt täytyisi löytää staattorilta, (laturi) tulevat kolme piuhaa, kaikki saman värisiä.Nämä johdot liitetään liittimellä jännitteensäätimeen, josta menee lataus akulle.
Sieltä tulee kaksi muutakin piuhaa mutta niillä ei ole varsinaisen latauksen kanssa mitään tekekmistä.

Olikosse akku siellä penkin alla? Siinä lähettyvillä pitäisi kolmen samanvärisen johdon liittimen olla. Ota se irti ja mittaa staattorilta tulevista johdoista seuraavasti:

Yleismittari ohmi-asentoon ja toinen mittapää johonkin noista johdoista ja toinen runkoon, mistä varmasti saa kontaktin. Jos ilmoittaa lukeman tai piippaa, siis mittari, niin sökö on tuo staattori, antaa silloin maihin.

Jossei tule lukemaa, niin silloin ei anna maihin ja on sen puolesta ok ja nyt mittaat ohmi-asenolla vuoronperätellen johdot 1+2, 1+3, 2+3. Ihan ite saa päättää mikä on mitäkin numeroa kun niisä johdoisa tuskin on numeroita.

Lukeman pitäs olla jotain 0,6 luokkaa ja jos poikkeaa paljon, on jostain käämi palanut eikä latausta tule kunnolla.

Samalla mittaustavalla, 1+2,1+3,2+3, voi mitata jännitearvon (vaihtovirta) ennen jännitteensäädintä ja silloin huomaa että jännitettä löytyy, mikäli staattori toimii.

Jännitteensäädin siis säätään jännitteen kierroksista huolimatta oikeaksi latausta varten ja samalla muuttaa staattorin antaman vaihtovirran tasavirraksi.

Toivottavsti löytyy viaksi vaikka vaan huono maadoitus, löysä miinus kenkä, tai vastaavaa,(näähän on tarkastettu, onhan?) niin pääsee helpomalla. Yleensä huono maadoitus aiheuttaa latausvajetta.

Toiseksi "paras" vika on tuo jännitteensäädin, seku on helpompi vaihtaa. Staattori on sitten työläämpi ja öljyt vaihtuu samalla, seku on sielä öljytilasa.

Jännitteensäätimenkin pystyy mittaamaan mutta yleensä sen viallisuus tulee ilmi jo näillä. Mittaus on hieman monimutkausempi.

Oliko apua?

Vesa
050 537 6508
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

tatza
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Syys 2015 09:00
Oikea nimi: Tatu Johansson

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja tatza »

Kiitoksia. Mittari löytyy, nyt tietää mitä sillä tehdä. Katselen jossain välissä kunhan taas ehdin. Akku on joo penkin alla ja sen verran jo eilen mittarilla sohin, että sen jännite tuntuisi olevan 12,3V kun moottori ei käynyt.
Vespa Supersport 200PX -67, PX177DRe -86, S50-2t AC -08, Honda Z50J -92
/// Yamaha "ei pamaha" XV 125 Virago - 98 /// Salon Vespa Mafia ///

vesalama
Viestit: 607
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja vesalama »

hieno juttu.

Seuraavan kerran kun meet pyörän tykö niin mittaa taas se jännite ilman että pyörä käy.
Voihan olla että jostain tapahtuu akun purkautumista ja jännite on silloin tuosta edelleen laskenut .

Maadotusten kanssa on ollut ongelmia, eli jos viitteliäisyyttä löytyy, käy noita maadotuskohtia läpitte.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

tatza
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Syys 2015 09:00
Oikea nimi: Tatu Johansson

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja tatza »

Vähän mulla on sellainen olo, että tossa akussakin on jotain häikkää. Otin sen nyt yöksi irti ja laturiin, huomenna katson paljonko siihen on sähköä tarttunut. Ihan 100% luottoa ei ole kyllä laturiinkaan, se on semmoinen ihmekompurakombo, josta ei latausvirtaa näe eikä pysty säätämään. Motonettikeikkaa varmaan pukkaa sen ja akun osalta tilipäivänä.
Vespa Supersport 200PX -67, PX177DRe -86, S50-2t AC -08, Honda Z50J -92
/// Yamaha "ei pamaha" XV 125 Virago - 98 /// Salon Vespa Mafia ///

tatza
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Syys 2015 09:00
Oikea nimi: Tatu Johansson

Re: XV 125 laturi/lataus?

Viesti Kirjoittaja tatza »

Tein tosta nyt toistaiseksi plug-in-hybridin, laitoin ctekin johdot kiinni akkuun ja töpselin penkin kylkeen kypärälukkoon. Poika voi päivät ajella ja yöksi lataukseen. En viitsi just öljyvuodon takia tilkittyä staattorinposkea alkaa avaamaan tai muuta kummallista tekemään. Pitää katsella noita sähköjä joskus jonkun fiksumman kanssa.
Vespa Supersport 200PX -67, PX177DRe -86, S50-2t AC -08, Honda Z50J -92
/// Yamaha "ei pamaha" XV 125 Virago - 98 /// Salon Vespa Mafia ///

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähkölaitteet, sytytysjärjestelmä ja bensansyöttö”