Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Käynnistys, bensansyöttö, vilkut, valot, akku...
Täältä löytyy apua, jos mp on ihan pimee tai hyytyy kesken ajon.
MasaRin
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2009 23:31
Moottoripyörä: Mopo535Virre

Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja MasaRin »

Moro.
Tämä tarina on tosi,vaikka ei ehkä uskoisi.
Virre 92 alkoi viime kesänä jo temppuilemaan. Kävi joskus hetken yhdellä pytyllä, ja itsekseen sitten otti toisen mukaan. Tätä tapahtui muutaman kerran koko kesässä, ehkä noin 30km yhteensä.
Tänä keväänä sitten alkoi temppuilemaan kunnolla.
Kävi molemmilla noin 300kilsaa, ja sitten tiputti toisen pois. Eikun mopo pajalle, ja puola vaihtoon,(käytetty). Nyt kävi taas ihan moitteettomasti n.400 kilsaa, ja sama uudestaan, ja eikun puola vaihtoon, eri sylenterin, käytetty sekin.
Taas mentiin. En tiedä mistä pyörän sielunelämä tietää että n.3-400km mittarissa niin pitää alkaa ketkuilemaan. Nyt toinen sylinteri käy ns. kylmänä, eli putputtaa vaan ei käy kunnolla.
Paikallinen pajakin oli huuli pyöreenä, omien huulien asentoa en viitsi edes mainita.
Soittokierros käyntiin.
Maan johtava huoltoliike Tuupakasta puhelimen päähän. Arvaatkaapa kuinka kauan naisääni molemmilla kotimaisilla kertoi että jonoa,,grrrrrrrrrrrrrrr.
No tiedän että savolaiset rehtejä suomalaisia, joten soitin saman liikkeen Kuopion toimipisteeseen. Kaksi kertaa tuuttasi ja miesääni vastasi että päevää.
Antoi huoltopäällikön numeron. Huoltopäällikkö kuunteli hetken ja nyt päästään asiaan. Kaikki, ja toivon että niitä monta, jotka haluavat antaa hyviä neuvoja, nyt korvat hörölle.

Käski mittamaan latauksen.
Akun lepojännite 12,2,volttia.
Staattorilta tulee johtonippu missä 3 keltaista, on valkoisia, johtoa. Niiden keskinäisen? jännitteen pitää olla 30 ja 60 voltin välillä. Jos näin on, niin staattori kunnossa.Volteja oli tuo määrä ja pikkuisen ylikin.
Sitten mittari kiinni akun piuhoihin, ja siellä pitää latausjännitteen olla n.14,5-14,9 volttia.
Jos ei ole, tai on reilusti alle tai yli, niin säädin luultavasti rikki.
Jännite akun navoissa oli tyhjäkäynti 13,4 volttia ja kierroksilla 12,8 volttia?????????aivan,12,8 kierroksilla.
Eikun kaupasta uusi, tarvike, säädin ja iso toivo päällä kiinni, ja eikun mittaamaan. Samat arvot, eli säädin ilmeisesti ehjä.

Nyt veikkauksia omasta mielestä. Voisiko akku olla rikki? Akku vuoden vanha. Voiko johtua jos akussa liian vähän vettä, ettei sen takia ota virtaa vastaan?
Miten on boksi? Huoltopäällikkö väitti ettei niitä juuri mene.
Voisiko olla jossakin maadoitus/hapetusvika?Olen availlut kaikki vastaan tulleet liittimet ja mitannut liittimien molemmin puolin, ja aina piippaa.
Olisiko mahdollisesti

Olikohan kenelläkään vastaavanlaisia ongelmia ollut, tai jos muuten voisi antaa hyviä vinkkejä mistä jatkaisi vian etsimistä.
Puolan johdot ja tulpanjohdot uusittu.
Elää toivossa että ehtisi edes Jyskylän ajoja seuraamaan,,

Kiittää ja kumartaa jo etukäteen.

t.masa

Avatar
Esu
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2008 19:30
Moottoripyörä: Dragster 1100 Klassik

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja Esu »

Veikkaisin akkua tai kosketushäiriötä jossain. Kyllä sieltä akusta pitäisi enemmän jännitettä löytyä. Pistä auton akku rinnalle ja kokeile auttaako. Jos akun jännite ei ole riittävä, niin silloin se ei jaksa lyödä kipinääkään joka kerta.
Loud pipes save files...

Avatar
Stefan
Viestit: 138
Liittynyt: 08 Loka 2008 18:44
Yccf:n luottamustoimet: Kansainvälisten asioiden hoitaja 2002-2004 (?), Etelän kuvernööri 2002 (?)
Moottoripyörä: Chang Jiang 750 -72, BMW K1200LT -06

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Moi,

Minulla lataus oli 12.6 V kun staattorilta lähtevä yksi johto oli poikki liittimen kohdalla, kuitenkin näytti ehjältä. Elikä voisit vielä varmistaa että staattorin kolmet johdot vievät sähköä perille saakka.
En tunne Yamahan sähkösysteemiä mutta oletan että siellä on dioodisilta joka voisi olla rikki...
Entäs hiilien kunto? Autoni laturin toisen hiilen johto oli irronnut --> 12.2 V

t.Stefan
A man gotta do what a man gotta do!

MasaRin
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2009 23:31
Moottoripyörä: Mopo535Virre

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja MasaRin »

Tere taas.

Akku ok,ladattu ja pelittää ok.
Kaikki liittimet läpikäyty, paitsi puolan ja tulppien johdot. Hiiliähän ei varmaankaan tuossa ole kun magneettolaturi,,vai mikä se nyt on?
Staattorilta tulevat johdot tarkistettu. Kaikkiin tulee se tyhjäkäynti n.15-20 vaihtovirtaa ja kierroksilla sellaiset 50-60, enemmänkin jos huudattaa kunnolla.
Virtalukko avattu ja putsattu.
Akun latauksen, 12.8volttiin, jälkeen alkoi lataus antamaan tyhjäkäynnilla pikkuisen yli 14v ja kierroksilla pikkuisen alle 14. Eli voltin parannus edelliseen. Pitäisi varmaan olla arvot toistepäin ja pikkuisen korkeammat, ainakin kierroksilla.

Kun akussa virtaa, niin pärrä käy ihan ok. Vaan kun jännite laskee niin alkaa pätkimään.Voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että ainakin puola/tulpat-johdot olisi OK.

Hyvien neuvojen toivossa kaikille aurinkoisia ajokelejä.

masa

Avatar
Esu
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2008 19:30
Moottoripyörä: Dragster 1100 Klassik

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja Esu »

Kun akussa virtaa, niin pärrä käy ihan ok. Vaan kun jännite laskee niin alkaa pätkimään.Voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että ainakin puola/tulpat-johdot olisi OK.
Näin äkkinäinen voisi olettaa.
Nyt kysymys kuuluukin minne se virta katoaa, kun jännite kerta laskee? Itse epäilisin viallista akkua, mutta jos sinulla on yleismittari, joka kestää mitata virrankulutusta 20A saakka, niin ota sulakerasiasta sulake kerrallaan pois ja laita virtamittari tilalle. Jos ei mikään piiri vedä sähköä ampeerimittaria pohjaan saakka eikä akun ja sulakerasian välissä ole oikosulkua, niin silloin virta menee akun lämmittämiseen eli tod.näk. akun pohjalla on pientä oikosulkua kennoista karisseen massan ansiosta. Ja sen saa testattua uudella akulla.
Loud pipes save files...

Avatar
Ves@
Viestit: 1675
Liittynyt: 14 Loka 2008 00:23
Moottoripyörä: XV 1100

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja Ves@ »

Juu, se on jännää kun ladataan vanhaa akkua ja kun laturi ei enään sitä lataa, oletetaan että kaikki on kunnossa.
Huono akku vaan menee polvilleen kun sitä kuormitetaan ja homma sotkee kaikki muutkin sähköt.
Ei noi akut niin paljoo maksa, että vanhojen kanssa kannattaisi tapella.
Tietty jos nurkissa on kuormitusmittari niin sillähän voi todeta onko akku kelvollinen...
FTW
Pr of CH´s

MasaRin
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2009 23:31
Moottoripyörä: Mopo535Virre

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja MasaRin »

Tere.

No jäi ehkä edellisistä viesteistä pari oleellista tietoa pois.

Akku vajaa 2vuotta vanha, tosin voi ne "uudetkin" akut polvistua. Kokeiltu toisella akulla, ja samat vaivat.
Uuden akun ostaminen ei mikään ongelma, eli ei ole siitä kyse etteikö sitä voisi ostaa jos se vaan auttaisi. Tulihan jo ostettua uusi jännitteensäätäjäkin:-))
Pitänee etsiä, tai siis soitella jännitenikkarille jos tulisi mittailemaan, kun ei itse oiken ymmärrä vaikka mittareita jonkinlaisia pari nurkissa onkin.
Kiittää tiedoista,,,ja uusia otetaan vastaan "bingoa" odotellessa.

masa

Veliveikkonen
Viestit: 40
Liittynyt: 01 Touko 2009 23:12

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja Veliveikkonen »

Omassa 535 Viragossakin akun jännite tipahti kierroksilla. Villi veikkaus viaksi: häiriönpoistaja, eli siis tulpan hattu. Vaihda ne keskenään. Tämä vika oli vaimon Kawasakissa, ja sitä ihmettelivät niin asiantuntijat kuin asiaa tuntemattomatkin. Välillä pyörä kulki ja kukkui ja sitten äkkiä toinen pytty pimeni. Kun sen kanssa puuhasteli, niin kohta taas toimi.

Voisi kuvitella, että kun akku ei ole aivan täysi, niin tulpan johtoon, siihen häiriönpoistajan ja johdon väliseen liitokseen jää osa kipinään tarkoitettavasta sähköstä.

MasaRin
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Kesä 2009 23:31
Moottoripyörä: Mopo535Virre

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja MasaRin »

Tere.

Nyt käy taas molemmilla pytyillä.
Ja vika löytyi piiitkän etsinnän jälkeen sytytystulpasta. Kun kaikki johdot käyty läpi boxia ja piippiä myöten, niin tulikin tulpanjohto vastaan. No johdossa ei mitään vikaa, kipinöi ihan hyvin, tai ainakin karvat nousi pystyyn kun liki runkoa.

Tulpan vaihto, ja tietty kierteiden puhdistus kun oli jäykkä saada irti. No ei työkalua siihen, vaan vanha tulppa rälläkällä kolmesta kohtaa viilloille ja jenkaa putsaamaan.Joku sanoi että NKG tulpat herkkiä menemään rikki jos "uivat" kun ei kipinöi. Olisikohan tässä nyt käynyt niin, että ensin meni puola. Ja kun ei kipinää niin tulppa uiskenteli. Uusi puola jolloin tulppa pelasi hetken ja sitten meni rikki. Tiedä sitä, ja väliäkö sillä jos toimii.
Ainakin pelasi ihan ok 15 kilsaa. Vaan se lataus ei siitä kyllä parantunut.

Nyt taas kerjäilenkin hyviä neuvoja, tai lähinnä tietoa latauksen hengenelämästä. Jos akku on rikki, tai ns. finaalissa, niin tuleeko volttimittarin näyttää normaalia latausjännitettä kun kaapelit akussa kiinni, eli se noin 14,5 volttia, vai tippuuko se sen vuoksi että akku sökö.
Voiko akun latauksen vastaanottokyvyn mitata +kaapelista?

Juu, tiedetään edelleen että uusi akku halpa tapa päästä ainakin yhdestä ongelmasta eroon, ja se hommataan kyllä jos pienikin epäilys että akku sökö. Vaan kun alle 2v. vanha akku niin ajattelin ensi varmistaa asian jos mahdollista.

Kiittä ja kumartaa taas jo etukäteen tiedoista.

masa

vesalama
Viestit: 607
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Virago 535 sähköä puuttuu,vai puuttuuko?

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Mulla oli akussa vika, ilmeni pyörän seisomisen jälkeen vaikeutena käynnistää ja käynnissä muutenkin häiriötä. Latasi kyllä ihan normaalisti, mutta silti akku ei lataantunut.
Akun iästä en sano mitään, sillä oli pyörässä ostaessani. Uuden akun myötä ei latausarvot muuttuneet, mutta muuten toimii ok.

En silti sano että sun akussa vika. Jos saat joltain akkua lainaksi ja kokeilla sillä, niin luulisin selviävän onko siinä vika.
Jos akku ei pidä varausta kun kengät on irti, niin silloin käsittääkseni on sökö.
Kiinni olessa voi purkaus kaiketi johtua muustakin.
Jos pyörä lataa kunnolla myös kierroksilla, mutta akku ei lataudu, olettaisin vikaa akussa.
Näin oli minun akussa.
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähkölaitteet, sytytysjärjestelmä ja bensansyöttö”