Xv 750 äkillinen ryytyminen

Vaihteet, kytkin, venttiilinsäätö, kardaanit, remmit, ketjut...
Täältä löytyy apua, jos venttiilit nakuttaa, tai korkkasit öljyä vaihtaessasi ruuveista kierteet, tai jos kardaani tärisee tai remmi vinkuu.
sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Tuli hommattua 750 Virago. Ajellessani tasakaasulla 90 km/h sammui peli kuin seinään ilman varoituksia. Käänsin bensahanan nopeasti varatankille ja peli heräsikin pienekkön ajan päästä henkiin siinä moottorijarrulla rullaillessani.

Mielestäni hieman erikoiseksi tilanteen tekee se, että tankkiin meni tämän episodin jälkeen vain 7,5 l bensaa, eli varatankki rajan ei kait olisi pitänyt olla vielä lähelläkään. Edellisen kerran tankille mennessä mopo alkoi kuitenkin varoittelemaan bensan vähyydestä pienellä nypytyksellä yms. Tuolloin tankiin meni muistaakseni n. 10 l.

Tuleeko Teillä mieleen mikä tuon olisi voinut aiheuttaa ja miten asiaan kannattaisin lähteä selvittämään ja aiheuttajaehdokkaita pois sulkemaan?

Kiitos.

Avatar
pirkkalalainen
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
Oikea nimi: Aleksi

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja pirkkalalainen »

Tällä foorumilla on varmasti osaavampiakin kavereita kun meitsi. Mutta heitetään nyt ajatusta.

Mulle kuulostaisi siltä, että bensaa ei riittävällä vauhdilla virtaa kaasareille, kun tankki alkaa tyhjentyä. Jostain syystä homma kuitenkin pelittää kun tankki on täynnä.

Ymmärtääkseni tankkiin tarvii jotain kautta päästä ilmaa samalla kun sieltä bensaa lähtee, jos näin ei käy niin bensa jää alipaineen tähden tankkiin. Tää on helppo testata:
Ens kerralla kun sama oire ilmenee -> avaat tankin korkin ja laitat takaisin kiinni (ilma pääsee tankkiin), sitten käynnistät uudelleen.
- Jos mopo käy nätisti niin voipi olla että tankkiin ei pääse korvausilmaa.
- Jos taas mopo sammuu kohta uudelleen niin kyse on jostain muusta.


Voihan myös olla , että tankkiin on alkanut kertyä kaikenlaista myönää ajan saatossa ja bensan virtaus on sen takia osittain estynyt. Kun tankki on täynnä, bensan oma massa jaksaa työntää itseään kaasareille asti riittävällä paineella. Mutta tyhjetessä paine pienenee ja näin bensa jaksaa enää vain tihkua linjassa eteenpäin. Varatankille kääntäminen auttaa tätä tapausta, koska silloin paine, joka bensaa kaasareille tuuppaa, on suurempi.
- Tähän lääkkeenä ei varmaan paljon muuta ole kuin tankin, polttoainelinjan ja suodattimien putsaus. :roll:
- Jotain puhdistusaineita varmaan voi kokeilla ensiapuna, jos haluaisi purkuhommat hoitaa vasta talvella :)

Ei omaa kokemusta näistä aineista, mutta kaupan hyllyssä kahtellut.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602776/ ... oto-200-ml

sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

kiitos viestistäsi. Pientä päivitystä tilanteeseen.

Mopotti on alkanut lähes säännönmukaisesti kerta per ajokerta tekemään kuvattua ryytymistä. Viimeksi teki temput myös ihan täydellä tankillakin. On kyllä sitten aina pelittänyt ajosession loppuun ilman ongelmia, vaikka varatankille käännön (ja mopon virkoamisen) jälkeen kääntää hanan takaisin nomiasennolle :?:

Tarkoitus ottaa kyllä tankki ja hana irti sopivassa kohtaa ja putsailla. Onko muuten niin, ettei tällaisessa ole bensansuodatinta hanan jälkeen pa-linjassa? Ainakaan räjäytyskuvista en löytänyt... ja vm. oli 1992.

Avatar
pirkkalalainen
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
Oikea nimi: Aleksi

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja pirkkalalainen »

Mielenkiintoinen tilanne. Ja hyvä testailua tuo, että mopo toimii bensahanan venkslailun jälkeen ihan normaalissakin asennossa. Vähän siitä tulee sellainen fiilis, että voisiko se hana olla sitten se mikä jumittaa? En tiedä onko tyypillistä, että se venttiili joka aukeaa vain koneen ollessa käynnissä jumittaisi. Yleisempi syy siihen, ettei se aukea lienee se ettei moottorilta tule imua vuotavien liitosten tai putkien tähden. Mutta en keksi mitenkä tuo hanan venkslaus siihen auttaisi. :D

Eikös tuossakin hanassa ole prime tai fuel asento?
Toki ei ole suositeltavaa sitä varsinaisesti käyttää, mutta kiinnostavaa jos samaa ongelmaa ei esiinny ollenkaan hanan ollessa siinä asennossa. (ja huom. prime asento syö mielestäni suoraan "varatankin" puolelta eli se kun loppuu niin sitten matka tyssää)


Internet tosiaan väittää, ettei kyseisessä pyörässä olisi enää erillistä suodatinta hanan jälkeen vaan ainoa ritilä on ennen hanaa. (ellei sitten joku omistaja ole suodatinta lisännyt johonkin kohtaan letkua)

sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Huomenta.

Eilen ehdin pikku lenkin hätäisesti heittää ja taas ajelun alussa n. 5 minuutin jälkeen iski booaus. Nyt päätin katsoa mitä käy kun ei tee mitään. Laskettelin moottorijarrulla kohti piennarta ja mopo heräsi henkiin samanlailla kuten aiemminkin noin 5-10 sekunnin jälkeen ennen pysähdystä. En siis koskenut bensahanaan. Ajelin ajeluni loppuun, ei uusia ryytymisiä.

Lisähavaintoja, mitkä voi toki olla ihan akuuttiin asiaan liittymättömiäkin:

- ajelun jälkeen tulpat ovat hyvinkin märät
- uudet tulpat laitettu (sama juttu niillä)
- uusi ilmansuodatin
- käynnistyksen yhteydessä bensa hieman haisee, lähtee kyllä hyvin käyntiin tilanteessa kuin tilanteessa
- ehkä nyt muutaman viikon kuherruskuukauden jälkeen arvioituna käynti voi tuntua hieman karkealle ja kaasuun vastaaminen ehkä aavistuksen epäröivää. Toki minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta pyörästä, eikä sen moottorityypistä, että käynti voi olla ihan ok:kin.
- Moottorijarrulla kun laskettelee esim. liikennevaloihin niin pakoputkessa hieman tussahtelee mutta ei pauku tms. Tämä ilmiö toteutuu vain 3000 kierroksen kohdalla +- n. 100 kierrosta, ei muilla.
- puristukset mitattu, tasaiset ja ok

Toki tässä on alkanut panikoimaan vian olevan sähköissäkin, jolloin mennään todelliselle epämukavuusalueelleni. On tullut luettua tarinoita tci yksiköistä ja varsinkin niiden hinnoista, jos tarttee uusia :oops:

Mittailinkin vielä ehtoolla ajolenkin jälkeen lämpimikseni muutamien helposti tutkittavien sähköosien vastuksia.

- Puola / Puola + tulpanjohto: molemmissa 5,1 ohms / 19280 (toinen 19260) ohms. Kirjan mukaan (20 asteen lämpötilassa!) 3,57 ohms to 4,83 ohms ja 11200 ohms to 15180 ohms. Mittasin siis tuon puola + johto tuloksen tulpanjatulta ja ainakin jossain videossa tuon hatun vastus 5000 ohms vähenentään tuloksesta eli tämä ok?

Pelkän puolan vastus rajaarvojen yläpuolella? Onko "pienellä?" ylityksellä merkitystä? Onko sillä vaikutusta mittaustulokseen, että puolathan olivat ajolenkin jäljiltä varsin lämpimät, eli selvästi yli 20 asteiset?

- Pick up coil: 243 ohms, kirjan mukaan 182 to 222 ohms. Mutta tämäkin siis lämpöisestä mitattuna.

Yllätyksekseni annoin huoltomanuaalin minulle kertoa, ettei tässä 750:ssä ole bensapumppua vaikka 535:ssa ja 1100:ssa on :?:

Hermostuttaa kun ei näistä teknisistä jutuista mitään ymmärrä :evil: Eli että saako se nyt liian vähän bensaa, mutta kun tulpatkin on märät niin eikös se silloin saa sitä jo liikaakin? Voisiko kipinä vaan olla sitten liian heikko? Mitenkäs ja millä tuon voisi mitata? Manuaali julistaa että vähintään 6 mm loikkaan pitäisi kirkkaalla sinisellä kaarella pystyä.

Kun taas ensi viikolla kerkiää, niin täytyy käydä sen bensatankin, hanan ja bensakorkin kimmppuun...

Avatar
pirkkalalainen
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
Oikea nimi: Aleksi

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja pirkkalalainen »

Tässä kohtaa menee kyllä jo yli meitsin tietotaidon, en osaa enää edes arvata. :|

Toivottavasti jaksat päivittää tätä tapausta tänne, kiinnostaa kyllä mikä siellä lopulta on. :)

sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Tankista tuli tyhjennysvaiheessa hieman ruostemutua ja lastuja. Pesin tankin fosforihapolla. Bensahanan suodattimesta en löytänyt mitään kiinni juuttunutta könää. Pesin hanan ultraäänipesurilla ja vaihdoin siihen uudet tiivisteet ja ne "alipainekalvot". Purin ja putsasin korkin paineilmalla.

Muuta koeajoa en ole ehtinyt tekemään kuin totesin että lähti laakista käymään eikä vuotanut mistään bensaa.

ans kattoo ny että auttoko :?

sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Joo, ei auttanut em. toimenpiteet :cry:

Nyt itse asiassa ryytyi kaksi kertaa miltei perkkäin muutaman kilsan jälkeen. Hiljaisesta vauhdista johtuen vauhti ehti nolliin mutta lähti heti startista käyntiin. Kolmannen kerran puutui kun olin pitänyt parin min. Paussin. Tuolloin kerkesi virkoamaan omatoimisesti.

Eli ei putsauksista tuntunut olevan vaivaan hyötyä, ehkä päin vastoin. Kolme tapahtumaa per 7 km.

Aiempia vastusmittauksia tehdessä löytyi penkin alta työkalulaatikon kupeesta joku jälkiasennettu tappokatkaisija, minkä piuhat on kytketty pick up coilin ja tci yksikön välisiin pihoihin. Täytyy seuraavaksi tutkia kytkintä ja liitoksia...

Onko muuten porukoilla temppuillut tuo sivujalan turvamekanismi? Tuli tuokin mieleen.

sallamunnah
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2021 13:14
Moottoripyörä: XV 750

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Eilen illan ihan viimeisen ryytymisen yhteydessä kun yrittäessäni startata ei startista aluksi tapahtunut mitään, olin huomaavinani että "kojelaudassa" bensavalo ja öljyn merkkivalo olisivat vilahtaneen. Tallilla kun tarkemmin tutkin, ollee tämä valoyhdistelmä merkkivalo sille, että sivujalka on alhaalla ja vaihde pesässä?

Illalla vielä vähän herkistelin tuota sivujalan kytkintä ja mittailin sen vastusta. Mittauksessa erikoista oli se että "jalka ylhäällä asennossa" vastus vaihteli prosentuaalisesti varsin paljon. Viittaisiko tämä vialliseen katkaisijaan tai sen piuhoihin? Tämän kytkimen toiminnanhan kait pystyisi testimielessä ohittamaan sillä ettei kytke kytkimen johtoa?

Poistin aieemin löytyneen jälkiasennetun katkaisijan ja vähän perkailin sen johtoja.

Tosiaan en ole vielä ehtinyt testaamaan noita tappokatkaisimen poistoa / sivujalkakytkin asiaa...

Avatar
pirkkalalainen
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2021 09:32
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100
Oikea nimi: Aleksi

Re: Xv 750 äkillinen ryytyminen

Viesti Kirjoittaja pirkkalalainen »

sallamunnah kirjoitti: 03 Kesä 2021 12:10 Tuli hommattua 750 Virago. ...
sallamunnah kirjoitti: 15 Kesä 2021 18:49 ...
Aiempia vastusmittauksia tehdessä löytyi penkin alta työkalulaatikon kupeesta joku jälkiasennettu tappokatkaisija, minkä piuhat on kytketty pick up coilin ja tci yksikön välisiin pihoihin. Täytyy seuraavaksi tutkia kytkintä ja liitoksia...
...
Toivottavasti tiedossa oli, että kyseisessä yksilössä voi olla vähän puuhaa. :)

Tuskimpa kukaan huvikseen tappokytkimiä jälkikäteen asentelee, eli luultavasti jotain ongelmaa sillä on lähdetty ratkomaan. Jokin aika sitten juttelin parkkihallissa tyypin kanssa, jolla oli tappokytkin ihan sen tähden että akku purkaantui hissukseen pyörän ollessa parkissa. Ongelma ratkottu kun "irrottaa" akun aina ajon jälkeen. ;)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottori ja voimansiirto”