Huomenta.
Eilen ehdin pikku lenkin hätäisesti heittää ja taas ajelun alussa n. 5 minuutin jälkeen iski booaus. Nyt päätin katsoa mitä käy kun ei tee mitään. Laskettelin moottorijarrulla kohti piennarta ja mopo heräsi henkiin samanlailla kuten aiemminkin noin 5-10 sekunnin jälkeen ennen pysähdystä. En siis koskenut bensahanaan. Ajelin ajeluni loppuun, ei uusia ryytymisiä.
Lisähavaintoja, mitkä voi toki olla ihan akuuttiin asiaan liittymättömiäkin:
- ajelun jälkeen tulpat ovat hyvinkin märät
- uudet tulpat laitettu (sama juttu niillä)
- uusi ilmansuodatin
- käynnistyksen yhteydessä bensa hieman haisee, lähtee kyllä hyvin käyntiin tilanteessa kuin tilanteessa
- ehkä nyt muutaman viikon kuherruskuukauden jälkeen arvioituna käynti voi tuntua hieman karkealle ja kaasuun vastaaminen ehkä aavistuksen epäröivää. Toki minulla ei ole minkäänlaista kokemusta tällaisesta pyörästä, eikä sen moottorityypistä, että käynti voi olla ihan ok:kin.
- Moottorijarrulla kun laskettelee esim. liikennevaloihin niin pakoputkessa hieman tussahtelee mutta ei pauku tms. Tämä ilmiö toteutuu vain 3000 kierroksen kohdalla +- n. 100 kierrosta, ei muilla.
- puristukset mitattu, tasaiset ja ok
Toki tässä on alkanut panikoimaan vian olevan sähköissäkin, jolloin mennään todelliselle epämukavuusalueelleni. On tullut luettua tarinoita tci yksiköistä ja varsinkin niiden hinnoista, jos tarttee uusia
Mittailinkin vielä ehtoolla ajolenkin jälkeen lämpimikseni muutamien helposti tutkittavien sähköosien vastuksia.
- Puola / Puola + tulpanjohto: molemmissa 5,1 ohms / 19280 (toinen 19260) ohms. Kirjan mukaan (20 asteen lämpötilassa!) 3,57 ohms to 4,83 ohms ja 11200 ohms to 15180 ohms. Mittasin siis tuon puola + johto tuloksen tulpanjatulta ja ainakin jossain videossa tuon hatun vastus 5000 ohms vähenentään tuloksesta eli tämä ok?
Pelkän puolan vastus rajaarvojen yläpuolella? Onko "pienellä?" ylityksellä merkitystä? Onko sillä vaikutusta mittaustulokseen, että puolathan olivat ajolenkin jäljiltä varsin lämpimät, eli selvästi yli 20 asteiset?
- Pick up coil: 243 ohms, kirjan mukaan 182 to 222 ohms. Mutta tämäkin siis lämpöisestä mitattuna.
Yllätyksekseni annoin huoltomanuaalin minulle kertoa, ettei tässä 750:ssä ole bensapumppua vaikka 535:ssa ja 1100:ssa on
Hermostuttaa kun ei näistä teknisistä jutuista mitään ymmärrä
Eli että saako se nyt liian vähän bensaa, mutta kun tulpatkin on märät niin eikös se silloin saa sitä jo liikaakin? Voisiko kipinä vaan olla sitten liian heikko? Mitenkäs ja millä tuon voisi mitata? Manuaali julistaa että vähintään 6 mm loikkaan pitäisi kirkkaalla sinisellä kaarella pystyä.
Kun taas ensi viikolla kerkiää, niin täytyy käydä sen bensatankin, hanan ja bensakorkin kimmppuun...