VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Täältä löytyy apua, jos mielii isomman takarenkaan alle laittaa, tai jos etuhaarukan jousitus tuntuu löysältä, tai tarttis saada taakse lyhyemmät ja jäykemmät jouset.
Esake
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2014 21:24

VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja Esake »

hivenen tuossa aikaisempia kirjoituksia lueskelleena olen huomioinut, että kukaan ei ole ottanut kantaa etupään ilmanpaineisiin.. vai onkaanko siellä? Nimittäin; omassa katiskassani on putkien yläpäässä venttiililliset nastat ikäänkuin paineilmaa varten. Lienekköhän tuohon vaihdettu joskus etupää vai minkälaista peliä ? Kyseessä 535 vm -90. Loppusyksystä ajelin ilmamittarille ja turautin kokeeksi painetta; selkeästi keula jämäköity. Mitähän tuota tuumitte asiasta ?

custom100
Viestit: 107
Liittynyt: 13 Elo 2013 08:20

Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja custom100 »

ne ei ole alkuperäiset etuiskarit, omassani virago vm96 on jouset,öljyt etuiskarien sisällä. ;)

Avatar
Pecca
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:53
Moottoripyörä: Wild star 1600

Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Moro !

Viragoissa XV 750 ja 1100 on ns. ilmakeula,eli etuiskareissa on ilmapussi. Lisäksi rakenteesta löytyy jouset ja öljyä. Samanlainen rakenne on ilmeisesti myös Virago 535, eli moposi keulaa ei ole vaihdettu.
Ilmanpaineen lisääminen etuiskareihin vaikuttaa enemmän jouston loppupäähän, koska ilmajousi on progressiivinen.
Jäykemmät jouset sen sijaan lisäävät jousivakiota lineaarisesti myös jouston alkupäässä, jolloin saadaan painumat kohdalleen. Siksi jousien vaihtaminen on oikeampi tapa jäykentää keulaa. Mutta jos nyt pitäydytään ilman lisäämisessä etuiskariin, niin:

Paine Viragon etuiskareissa on 0,4 - 0,8 bar. Fillarikaupasta voi ostaa mittarilla varustetun käsipumpun, joka on tarkoitettu joustohaarukoiden ja takaiskareiden paineensäätöön. Voisi toimia tässäkin. Hyvällä painemittarilla mittaat paineen, pumppaat käsipumpulla muutaman pumpullisen ( 0,5 bar ? ) , ja alat laskea ilmanpainetta kohdilleen.Eli kun olet tyytyväinen keulan jäykkyyteen. Huoltoaseman rengaspainemittari on liian karkea yleensä, voi se silläkin jotenkin onnistua, riippuen mittarista. Tosi tarkkaan sama paine molempiin putkiin.Liian suuri paine rikkoo ilmapussin putkissa ja stefat innostuu vuotamaan.

Pecca

Avatar
riku
Viestit: 742
Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
Oikea nimi: RISTO SALO

Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja riku »

Oikein...ei missään nimessä kompuralla ettei paukahda vaan käsipumpulla...Royal Starissani samanlainen systeemi 8-) 8-) 8-)

Esake
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Maalis 2014 21:24

Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja Esake »

Moroo,
mahtava homma jotta lähti selviämään. Näin nimittäin kerrattain syksyllä yhden 750:n keulaan huoltoasemalla pumppailtavan ja kävi mielessä jotta lienekköhän tuo ihan oikia homma. Täytyypä pikkusen käsipumpulla jäykistää jos ei vallan innostu jousien vaihtoon. Esake

Fel0ny
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Touko 2018 22:23

Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?

Viesti Kirjoittaja Fel0ny »

onkohan nuissa tolpissa tarkoitus ilmanpaineiden tarkoitus pysyä yli yönkin? Omasta 1100xv häviää paineet yön aikana, onkohan vika missä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Renkaat, jarrut ja jousitus”