Jotenkin on alkanut ahdistaa tuo virren eturengas, joka on isompi ja ohuempi kuin takarengas. Noista Dragstar Classic sarjan saman kokoisista renkaista innostuneena ajattelin, että laittaisin eturenkaan tilalle jotain vähän isompaa. Lopputuloksena ajattelin jotain tällaista tai tällaista (poislukien muut customoinnit, ihan vaan renkaat näin aluksi.)
Siinä lienee vaihtuu sitten etuhaarukka ja jousitus. Mitä muuta kannattaisi pitää mielessä tuollaisessa operaatiossa? Onko kellään jotain parempaa tietoa, miksi tuollaista ei esimerkiksi kannattaisi tehdä (muuta kuin rahallisesti )
535:n eturenkaan vaihto leveämpään
- HirviMikko
- Viestit: 920
- Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
- Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
- Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997
Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään
Itse ajattelen just päinvastoin: etukumi saisi olla vielä kapeampi ja matalampi, mutta vanne korkeampi, niin näyttäisi perä vielä matalammalta ja pyörä muutenkin enemmän kopterilta.
Sitten asiaan.
Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin. En muista sen tarkkoja mittoja, mutta vähän lähemmäs vakiolokasuojaa kumminkin meni niin, että välillä hietikolla ajaessa uriin tarttuneet kivet rahisivat lokasuojan alapintaan.
- Hirvi-Mikko -
Sitten asiaan.
Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin. En muista sen tarkkoja mittoja, mutta vähän lähemmäs vakiolokasuojaa kumminkin meni niin, että välillä hietikolla ajaessa uriin tarttuneet kivet rahisivat lokasuojan alapintaan.
- Hirvi-Mikko -
- Hirvi-Mikko -
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään
Miten koit, että tuo vaikutti ajettavuuteen? Tuliko vähemmän ketteräksi? Lokasuojan läheisyys ei sinäänsä huoleta, mutta sitten se, että muuttuuko ajettavuus merkittävästi?HirviMikko kirjoitti:Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin.
Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään
No ei varmaankaan ainakaan parantunut...koski kirjoitti:Miten koit, että tuo vaikutti ajettavuuteen? Tuliko vähemmän ketteräksi? Lokasuojan läheisyys ei sinäänsä huoleta, mutta sitten se, että muuttuuko ajettavuus merkittävästi?HirviMikko kirjoitti:Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Heinä 2014 17:28
- Moottoripyörä: Yamaha Virago 750 -91
- Oikea nimi: Keijo Ruolahti
Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään
Samaa mieltä HirviMikon kanssa. Kapeampi etupyörä ja leveämpi takapyörä on ajettavuuden kannalta parempi.
Lisäksi iskarit joustavat ja lokari voi hangata kuopissa. Toisaalta kuitenkin kai makuasia.
Lisäksi iskarit joustavat ja lokari voi hangata kuopissa. Toisaalta kuitenkin kai makuasia.
Open road, open mind.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
- Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
- Oikea nimi: Petri Karjalainen
Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään
Tarkoitatko siis, että jos vaihtaa isompaan?Keppinen kirjoitti:Samaa mieltä HirviMikon kanssa. Kapeampi etupyörä ja leveämpi takapyörä on ajettavuuden kannalta parempi.
Lisäksi iskarit joustavat ja lokari voi hangata kuopissa. Toisaalta kuitenkin kai makuasia.
Lähinnä mietin tuossa viragon tapauksessa, kun ainakin nopeasti laskettuna, eturengas ja takarengas ovat pyörän leveyttä/paksuutta vaille tismalleen saman kokoiset (fyysinen korkeus). Eli ei pitäisi tulla lokasuojien kanssa mitään ongelmia sen puolesta, eikä jousitustakaan välttämättä tarvitsisi säätää (riippuen, millaisia paineita pitää renkaissa). Onko jotain esim. XVS650 Classic omistajaa joka olisi verrannut tuollaiseen ei-Classic malliin tuota ajettavuutta (tai toisin päin)? Periaatteessahan ero pitäisi olla aika lailla sama.