Soodaa metalliosoien puhdistamiseen?

Öljyt, bensat, jarrunesteet, kiilloitustahnat jne.
Täältä löytyy apua, jos on ongelmia öljyn valinnassa, tai pintaan palanutta likaa.
Anita
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Tammi 2022 15:14
Moottoripyörä: Ajopyörä Yamaha XV Virago 535 1992 ja projekti Yamaha XV Virago 750 1993
Oikea nimi: Anita

Soodaa metalliosoien puhdistamiseen?

Viesti Kirjoittaja Anita »

Hei!
Oletko kokeillut soodaa (pesu/kide-, ruoka- tai kevyt-) metallisosien puhdistamiseen? Nesteenä veden kanssa tai tahnana? Siivouksessa kun tuo sooda on oiva aine, jolla lähtee - yleensä aina - se, mikä ei oikein muulla meinaa lähteä. Tekisi mieleni kokeilla sitä moottoripyöräänkin, Break Cleanerin huurut päässä sihisee. Ja aikamoista myrkkyä kuuluu olevan.
En ole uskaltanut vielä sitä soodaa kokeilla. Mitä, jos tapahtuu joku kemiallinen reaktio ja syöpyy tai ruostuu tai jotain... Emäksistähän se on. Jaa ehkä pitäisi hommata jostain kokeilupyörä kaiken maailman testaamista, opettelua ja kokeilua varten. Hirvittää, jos tuohon ainoaan kappaleseen tuleekin tehtyä jotain peruuttamatonta. Onko kokemusta tai tietoa?
Anita
Jokainen ryppy on elettyä elämää, jokainen harmaa hius sulka mun hattuuni!

Ajaminen on mielenkiintoisempaa kuin pysähteleminen.

Lisää pituutta heti! Tai ainakin isompi tankki.

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Soodaa metalliosoien puhdistamiseen?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Kokeile ensin johonkin huomaamattomaan kohtaan. Eiköhän sooda käy kromille ja teräkselle hyvin, alumiinille kai hieman epäsopiva kuitenkin.
sanat: Juice

Anita
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Tammi 2022 15:14
Moottoripyörä: Ajopyörä Yamaha XV Virago 535 1992 ja projekti Yamaha XV Virago 750 1993
Oikea nimi: Anita

Re: Soodaa metalliosoien puhdistamiseen?

Viesti Kirjoittaja Anita »

Kiitos kommentista. Joo, kerään rohkeutta ensin... Ja hitsit mistä sen tietää mitä matskua mikin on... No kyllä minä sentään sen kromin erotan.

A
Jokainen ryppy on elettyä elämää, jokainen harmaa hius sulka mun hattuuni!

Ajaminen on mielenkiintoisempaa kuin pysähteleminen.

Lisää pituutta heti! Tai ainakin isompi tankki.

VeSaSo12
Viestit: 60
Liittynyt: 08 Syys 2017 11:28

Re: Soodaa metalliosoien puhdistamiseen?

Viesti Kirjoittaja VeSaSo12 »

Moikka

Ei vastaus.

Tein homman toisinpäin kun halusin alumiiniseen kannenkoppaan wanhan, patinoituneen ilmeen.
Suojasin tiivistepinnat yms kriittiset kohdat teipillä ja kaadoin kodin putkimiestä kansien päälle (ihan lähikaupasta löytyy..). Kun antaa hetken olla niin emäs ja alumiini alkavat reagoimaan. Lopputulos on "harmaa, mattamainen ja patinoitunut". Mun mielestä ihan hieno.

Tuo homma ei kestä kuin max vartin. Sen jälkeen on hyvä pestä osaa hyvin ja pitkään. Myös emäksen vastakohta, eli hapan, sopii neutralisoimiseen. Jokatapauksessa, osa(t) pitää pestä käsittelyn jälkeen hyvin.

Kuviakin löytyy jos jotain kiinnostaa.

-Vesa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Nesteet ja mönjät”