Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30
Lähetetty: 08 Touko 2011 03:17
Selvennetäänpäs hiukan asiaa kun erilaisia sekalaisia kommentteja tässäkin threadissa ollut, elikkä noi öljyn ekat numerot eli xxW tarkoittaa öljyn juoksevuutta -> W eli Winter eli talvikeleillä olevaa juoksevuutta standardin mukaan, eli pyörissä ei sillä ole mitään merkitystä, paitsi jos meinasit kovilla pakkasilla ajella.
Mitä pienempi W-arvo, sitä juoksevampaa se on tietyssä (olikohan se -18C?) lämpötilassa.
Käytännössä ainut arvo MP käytössä on toi ylempi arvo joka merkkaa, esim 30 tai 40. Joka taas standardin mukaan tarkoittaa että tietyssä kuumuudessa öljy pyrkii olemaan mahdollisimman jäykkää eli ettei se muutu vesimäisen juoksevaksi luiruksi jolloin se ei enää hoida tehtäväänsä eli voitele paikkoja eikä sido lämpöä pois optimaalisesti (sitä varten joissain pyörissä on pelkkä öljynlauhdutin, koneesta tuleva lämpö viedään pois öljyn eikä veden kautta).
Delvacin Super1400 10W/30 on siten luirumpi öljy kuin MX 15W/40. Kuumana kun 30 on luirumpaa nestettä kuin 40 arvon omaava öljy.
MX on kanssa täys-mineraali öljy joka antaa märkäkytkimille paremman pidon joten se on yksinkertaisesti parempi öljy pyörä käyttöön koska luirumpi Super ei siedä samaa "pitoa" > kytkin voi alkaa luistamaan esim. kiihdytyksissä.
Ja pelkästään erilaisilla Suomalaisilla forumeilla on jo kymmenia ja kymmeniä, jos ei jopa satoja käyttäjien kokemuksia että puhdistava Delvac saa vaihteiston toimimaan hiljaisemmin eli monen monet kolahtelut hiljenevät.
Super1400 on parempi öljy tietyillä ominaisuuksillaan katu/kyykky pyörään jotka kiertävät jopa 15k, että voitelu on vilkasta...
MX on parempi vaihtoehto matala-kierroksisiin kustom pyöriin. Molemmat pyörä-tyypit toimivat molemmilla öljyillä, mutta Kustomiin MX:ää on suositus.
PS. Vielä on MX 15W/40 Delvaccia ~16L pöntössä...
PS2. Ja vielä lopuksi mainitsen tärkeän asian. Jos pyörällä ei ole ennen Delvacilla ajettu, ja laitat ensimmäistä kertaa Delvacit sisään + uusi suodatin, ja koska Delvac on ns. puhdistava öljy niin suosittelen (= yleinen suositus) että ensimmäisellä satsilla ajat vain 300-500km ja sitten vaihdat taas uudet Delvacit sisään.
Tällä toisella kerralla voit ajaa sen 500-1000km ja sitten taas uusi suodatin sekä öljyt sisään ja sen jälkeen pitäisi koneen sisusta olla puhdas ja sen jälkeen esim. 5tkm jälkeen Delvaccien vaihto (+suodattimen vaihto oman tunnon mukaan tai joka toinen kerta) ja toimii pykälät pehmeämmin ja on koneesi sisuskalut puhtaampina kuin kalleilla merkki "mopo" öljyillä joissa on turhia Wanna-Be merkki-öljy extroja..
Mitä pienempi W-arvo, sitä juoksevampaa se on tietyssä (olikohan se -18C?) lämpötilassa.
Käytännössä ainut arvo MP käytössä on toi ylempi arvo joka merkkaa, esim 30 tai 40. Joka taas standardin mukaan tarkoittaa että tietyssä kuumuudessa öljy pyrkii olemaan mahdollisimman jäykkää eli ettei se muutu vesimäisen juoksevaksi luiruksi jolloin se ei enää hoida tehtäväänsä eli voitele paikkoja eikä sido lämpöä pois optimaalisesti (sitä varten joissain pyörissä on pelkkä öljynlauhdutin, koneesta tuleva lämpö viedään pois öljyn eikä veden kautta).
Delvacin Super1400 10W/30 on siten luirumpi öljy kuin MX 15W/40. Kuumana kun 30 on luirumpaa nestettä kuin 40 arvon omaava öljy.
MX on kanssa täys-mineraali öljy joka antaa märkäkytkimille paremman pidon joten se on yksinkertaisesti parempi öljy pyörä käyttöön koska luirumpi Super ei siedä samaa "pitoa" > kytkin voi alkaa luistamaan esim. kiihdytyksissä.
Ja pelkästään erilaisilla Suomalaisilla forumeilla on jo kymmenia ja kymmeniä, jos ei jopa satoja käyttäjien kokemuksia että puhdistava Delvac saa vaihteiston toimimaan hiljaisemmin eli monen monet kolahtelut hiljenevät.
Super1400 on parempi öljy tietyillä ominaisuuksillaan katu/kyykky pyörään jotka kiertävät jopa 15k, että voitelu on vilkasta...
MX on parempi vaihtoehto matala-kierroksisiin kustom pyöriin. Molemmat pyörä-tyypit toimivat molemmilla öljyillä, mutta Kustomiin MX:ää on suositus.
PS. Vielä on MX 15W/40 Delvaccia ~16L pöntössä...
PS2. Ja vielä lopuksi mainitsen tärkeän asian. Jos pyörällä ei ole ennen Delvacilla ajettu, ja laitat ensimmäistä kertaa Delvacit sisään + uusi suodatin, ja koska Delvac on ns. puhdistava öljy niin suosittelen (= yleinen suositus) että ensimmäisellä satsilla ajat vain 300-500km ja sitten vaihdat taas uudet Delvacit sisään.
Tällä toisella kerralla voit ajaa sen 500-1000km ja sitten taas uusi suodatin sekä öljyt sisään ja sen jälkeen pitäisi koneen sisusta olla puhdas ja sen jälkeen esim. 5tkm jälkeen Delvaccien vaihto (+suodattimen vaihto oman tunnon mukaan tai joka toinen kerta) ja toimii pykälät pehmeämmin ja on koneesi sisuskalut puhtaampina kuin kalleilla merkki "mopo" öljyillä joissa on turhia Wanna-Be merkki-öljy extroja..