Viritys - onko järkeä ?

Yllä oleviin kategorioihin sopimaton kustomointiin, säätöön ja korjaukseen liittyvä keskustelu, kuten tallin varustus, huolto-ohjeet, työkalut, nostimet, omaviritelmät ym. huoltovempeleet.
VeSaSo12
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2017 11:28

Viritys - onko järkeä ?

Viesti Kirjoittaja VeSaSo12 »

Moikka
Ei ole tarkoitus dissata ketään tai viedä businesta alta.
Korjaamokeskustelua seuranneena olen huomannut pienen probleeman. Suurin osa haluaa tehdä ns pientä viritystä vaihtamalla putken tai asentamalla PC, FuelPak yms. Miksi ? Huonosti viritetty moottori toimii yleensä huonommin kuin tehdassäätöinen.

Jos oikeasti halutaan saada uutta luonnetta myllystä niin sitten kannatta aloittaa kansista. Sen jälkeen putket ja kaasari(ruisku). Juu, kyllä esim DragStarista (1200cc) saadaan 100hp takapyörästä mutta siihen vaaditaan muutakin kuin viritysputki.

-Vesa

Avatar
Juice
Viestit: 794
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Viritys - onko järkeä ?

Viesti Kirjoittaja Juice »

VeSaSo12 kirjoitti: 07 Tammi 2022 21:01 Moikka
Ei ole tarkoitus dissata ketään tai viedä businesta alta.
Korjaamokeskustelua seuranneena olen huomannut pienen probleeman. Suurin osa haluaa tehdä ns pientä viritystä vaihtamalla putken tai asentamalla PC, FuelPak yms. Miksi ? Huonosti viritetty moottori toimii yleensä huonommin kuin tehdassäätöinen.

Jos oikeasti halutaan saada uutta luonnetta myllystä niin sitten kannatta aloittaa kansista. Sen jälkeen putket ja kaasari(ruisku). Juu, kyllä esim DragStarista (1200cc) saadaan 100hp takapyörästä mutta siihen vaaditaan muutakin kuin viritysputki.

-Vesa
No tuohon on helppo vastata. On paljonkin järkeä. Vaikka ei boksin, ilmanoton ja putken vaihto mitään virittämistä ole. Lähinnä se on moottorin hyvinvoinnista huolehtimista. Ainakin tuo 1300:n on tehdastekoisena niin vammaisesti kuristettu, että ei mitään rajaa. Käy niin laihalla, että pahaa tekee. Pienillä kierroksilla kaupungilla kurvaillessa rytkyy ja pätkii, ei tiedä meniskö vai hyytyiskö. Kaikkea sitä joutuu valmistajakin päästö (ja melu)asioiden vuoksi tekemään. Pilaavat hyvän mopetin. Yläkierroksilla alkaa astmaattinen ilmanotto ja metalliromua täynnä oleva pakoputki ahdistamaan. Eli suosittelen lämpimästi, pyörä muuttuu kyllä erittäin miellyttäväksi ja taitaa siinä kymmenisen heppaa lisääkin tulla, :)

Ja jos mopetista halutaan saada uutta luonnetta ihan totaalisesti, niin kannattaa vaihtaa pyörää.
sanat: Juice

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu korjaamokeskustelu”