Talven projektia... !! Apua !
Talven projektia... !! Apua !
Terve kaikille ja hyvät joulun jatkot!
Enpä täällä kovin aktiivisesti kirjoittele, mutta jospa taas laittaisi hieman kuvaa ja tarinaa talven aheruksesta. Tässä siis muutama kuva siitä mitäs kaikkea on nyt tekeillä ja mitä vielä pitäisi laittaa. Nyt kun koulusta on vähän vapaita, onkin mukavasti aikaa laitella kaikkea pientä pyörään.
Tanko hieman uusiksi. Ostin 6 tuuman riserit (hieman klenkut, piruvia... pätevät kuitenkin). Tanko tuli lähemmäksi kuskia, joten enää ei tarvitse olla niin etupainotteisessa ajoasennossa, alkoi välillä käymään selän päälle. Tanko on mallia LSL l11, eli leveyttäkin oli aika reilusti, kavensinpa yhteensä n. 7cm. Vaikuttaa yllättävän paljon, vaikka tuntuu vähältä n 1m leveässä tangossa. Nyt saattaapi olla jo tielaillinenkin...
Pitäisi vielä laitta johtoja hieman uusiksi; Joko piilottaa ne kokonaan tangon sisään tai ostaa teräspunosletkua, jolla ne siististi vetää tohon tangon alle kiinni. Entinen muovisukka on "vähän" kulahtaneen näkönen eikä muutenkaan oikein sovi enää raisereiden jälkeen tohon paikalle.
Tein pyörään samalla selkänojan, alkaa ikää olla jo sen verran paljon (kaikki 20 vuotta ) että mieluummin nojaa kevyelti johonkin kuin roikkuu sarvien varassa. Tuossa on mäntylankkua pala vain "mallin vuoksi" kun tekovaiheessa tarvitsi rautoja väännellä, tein siihen oikean nojankin jo.
Samaan syssyyn tuli tehtyä myös tavarateline taakse, yksinäisen miehen pyörä kun on niin ei kukaan keiku kyydissä. Eipä ole takatappejakaan kiinnitettynä. Telineen väänsin 8mm vedetystä raudasta, kaasulla tuli hitsailtua. Kromauttaa tuota koko hässäkkää en taida, ehkä Mastonin kiiltomusta palvelee ihan hyvin. Tavarateline tukee samalla selkänojaa, jos se olisi pelkästä latikasta niin antaa toi lokarin kiinnitys sen verran myöte, että taipuu hieman painon alla. Tollasenaan kuitenkin tukevasti kiinni, kestää hyvin istua tavaratelineellä ja väännellä mielen mukaan.
Tällänen pitäisi vielä laittaa, eli jonkinlainen vapari. Mallin löysin aikanaan Kimi Räikkösen pyörästä (http://media.knuttz.net/0608/kimi_bike/ ... ke_001.jpg), eihän tuo nyt sama ole mutta idea kuitenkin. Onko joku tehnyt samanlaisia virityksiä; Toiminee kuten RAK tai GAK, eli suuttimet vaihtamalla ja neulaa säätämällä pitäisi koneen taas toimia kuten kuuluukin? Tarkoitus olisi lähinnä saada tuo vakiomallin isohko pallo pois polvea painamasta, ainakin meikäläisellä ottaa hieman vastaan. Onko muita ehdotuksia tuon ilmanoton korvaamiseksi?
Muuten pyörää tullut jonkun verran korjailtua, lähinnä vilkkujen sähköt renaillut viime kesänä, nyt nappasin takalokarin kokonaan auki ja vaihdoin pari johtoa & juotin liitokset kuntoon ja johan lähti vilkut toimimaan.
Tässäpä lyhyelti omat väkerrykset; Mitäs kaikkea teillä muilla on pyöriin rakenteilla? ei motoristi nyt talvea näpräämättä kuitenkaan voi viettää, viimeistään ajokauden lähetessä alkaa taas sormet syyhytä!
Enpä täällä kovin aktiivisesti kirjoittele, mutta jospa taas laittaisi hieman kuvaa ja tarinaa talven aheruksesta. Tässä siis muutama kuva siitä mitäs kaikkea on nyt tekeillä ja mitä vielä pitäisi laittaa. Nyt kun koulusta on vähän vapaita, onkin mukavasti aikaa laitella kaikkea pientä pyörään.
Tanko hieman uusiksi. Ostin 6 tuuman riserit (hieman klenkut, piruvia... pätevät kuitenkin). Tanko tuli lähemmäksi kuskia, joten enää ei tarvitse olla niin etupainotteisessa ajoasennossa, alkoi välillä käymään selän päälle. Tanko on mallia LSL l11, eli leveyttäkin oli aika reilusti, kavensinpa yhteensä n. 7cm. Vaikuttaa yllättävän paljon, vaikka tuntuu vähältä n 1m leveässä tangossa. Nyt saattaapi olla jo tielaillinenkin...
Pitäisi vielä laitta johtoja hieman uusiksi; Joko piilottaa ne kokonaan tangon sisään tai ostaa teräspunosletkua, jolla ne siististi vetää tohon tangon alle kiinni. Entinen muovisukka on "vähän" kulahtaneen näkönen eikä muutenkaan oikein sovi enää raisereiden jälkeen tohon paikalle.
Tein pyörään samalla selkänojan, alkaa ikää olla jo sen verran paljon (kaikki 20 vuotta ) että mieluummin nojaa kevyelti johonkin kuin roikkuu sarvien varassa. Tuossa on mäntylankkua pala vain "mallin vuoksi" kun tekovaiheessa tarvitsi rautoja väännellä, tein siihen oikean nojankin jo.
Samaan syssyyn tuli tehtyä myös tavarateline taakse, yksinäisen miehen pyörä kun on niin ei kukaan keiku kyydissä. Eipä ole takatappejakaan kiinnitettynä. Telineen väänsin 8mm vedetystä raudasta, kaasulla tuli hitsailtua. Kromauttaa tuota koko hässäkkää en taida, ehkä Mastonin kiiltomusta palvelee ihan hyvin. Tavarateline tukee samalla selkänojaa, jos se olisi pelkästä latikasta niin antaa toi lokarin kiinnitys sen verran myöte, että taipuu hieman painon alla. Tollasenaan kuitenkin tukevasti kiinni, kestää hyvin istua tavaratelineellä ja väännellä mielen mukaan.
Tällänen pitäisi vielä laittaa, eli jonkinlainen vapari. Mallin löysin aikanaan Kimi Räikkösen pyörästä (http://media.knuttz.net/0608/kimi_bike/ ... ke_001.jpg), eihän tuo nyt sama ole mutta idea kuitenkin. Onko joku tehnyt samanlaisia virityksiä; Toiminee kuten RAK tai GAK, eli suuttimet vaihtamalla ja neulaa säätämällä pitäisi koneen taas toimia kuten kuuluukin? Tarkoitus olisi lähinnä saada tuo vakiomallin isohko pallo pois polvea painamasta, ainakin meikäläisellä ottaa hieman vastaan. Onko muita ehdotuksia tuon ilmanoton korvaamiseksi?
Muuten pyörää tullut jonkun verran korjailtua, lähinnä vilkkujen sähköt renaillut viime kesänä, nyt nappasin takalokarin kokonaan auki ja vaihdoin pari johtoa & juotin liitokset kuntoon ja johan lähti vilkut toimimaan.
Tässäpä lyhyelti omat väkerrykset; Mitäs kaikkea teillä muilla on pyöriin rakenteilla? ei motoristi nyt talvea näpräämättä kuitenkaan voi viettää, viimeistään ajokauden lähetessä alkaa taas sormet syyhytä!
Viimeksi muokannut Juho, 30 Joulu 2008 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 879 Peltsu
- Viestit: 79
- Liittynyt: 09 Loka 2008 17:19
- Yccf:n luottamustoimet: Sihteeri, hallituksen varajäsen
- Moottoripyörä: Yamaha Wild Star 1600
- Oikea nimi: Ari Peltola
Re: Talven projektia...
Ompas Sulla melkoset muutokset työnalla! Toiminnan mies näköjään, eikä pelkkä ajattelija.
Re: Talven projektia...
Ihan hieno ajatus tuon suodattimen kanssa! Minullakin on ollut sama ajatus ja eiköhän se tässä talven aikana toteudu, minulla kun vaan on se rivinelonen niin olisi tarkoitus laittaa suodattimet sekä vasemmalle että oikealle puolelle ehkä jopa niin härskisti että 2 päällekkäin/sivu...pitää katsoa miten mahtuu jne. Muuten ei olisi tarkoitusta kun pyörä palasiksi ja väri uusiksi. Runko luultavasti musta ja muut osat sitten aika tumman matta harmaata..
Mutta kyllähän sen tietää että kun pyörä on purettu niin ideat alkaa virtaamaan niin kyllähän varmaan muitakin muutoksia tulee
Mutta kyllähän sen tietää että kun pyörä on purettu niin ideat alkaa virtaamaan niin kyllähän varmaan muitakin muutoksia tulee
Re: Talven projektia... !! Apua !
No niin, kyllähän sitä valmistakin hiljalleen tulee. Nyt tein tuota ilmanputsari / vapariviritystä eteenpäin, sitten ilmaantui hieman ongelmia.
RAK/GAK ohjeiden mukaan laitoin 125 mikuni pääsuuttimet. Suutinta vaihdettaessa huomasin että vanha suutin oli kokoa 90, valmistajasta en oikein saanut selvää mutta oli pienempi huomattavasti. Laitoin myös neulojen prikan 4. uraan, kuten em. ohjeissa käsketään.
Kasasin sitten pyörän koekäyttökuntoon ja laitoin koneen laulamaan. Kone kyllä käy "ihan kivasti" eli käyntiääni tuntui normaalilta ja muuten toimi hyvin. Pienemmillä suuttimilla ja ilman neulojen säätöä kone ei kiertänyt yläkierroksille ollenkaan vaan tukehtui. Nyt tosiaan kierroksia sai kunnolla ja kaasukahvaa sai pitää pohjassa huoletta. Perkeleesti alkoi vaan ampua putkeen, tosin tämä vain etummaisen pytyn/alemman putken osalta. Nyt kun on sydäntalvi ei pyörää pääse edes koeajamaan paremmin. Mitähän kyseiselle ongelmalle voisi tehdä ja missä järjestyksessä?
Jäi vielä mietityttämään tuo aiempi 90 suutin, jonka siis edellinen (tai sitä edellinen...) omistaja on pyörään laitattanut kun on 25kw tehoihin kuristanut. Osaako joku kertoa tarkemmin, miten näitä pelejä oikein kuristetaan, eli voisiko syy olla siinä, etten jotain kuristusta/ säätöä osannut huomioida säätöjä tehtäessä?
RAK/GAK ohjeiden mukaan laitoin 125 mikuni pääsuuttimet. Suutinta vaihdettaessa huomasin että vanha suutin oli kokoa 90, valmistajasta en oikein saanut selvää mutta oli pienempi huomattavasti. Laitoin myös neulojen prikan 4. uraan, kuten em. ohjeissa käsketään.
Kasasin sitten pyörän koekäyttökuntoon ja laitoin koneen laulamaan. Kone kyllä käy "ihan kivasti" eli käyntiääni tuntui normaalilta ja muuten toimi hyvin. Pienemmillä suuttimilla ja ilman neulojen säätöä kone ei kiertänyt yläkierroksille ollenkaan vaan tukehtui. Nyt tosiaan kierroksia sai kunnolla ja kaasukahvaa sai pitää pohjassa huoletta. Perkeleesti alkoi vaan ampua putkeen, tosin tämä vain etummaisen pytyn/alemman putken osalta. Nyt kun on sydäntalvi ei pyörää pääse edes koeajamaan paremmin. Mitähän kyseiselle ongelmalle voisi tehdä ja missä järjestyksessä?
Jäi vielä mietityttämään tuo aiempi 90 suutin, jonka siis edellinen (tai sitä edellinen...) omistaja on pyörään laitattanut kun on 25kw tehoihin kuristanut. Osaako joku kertoa tarkemmin, miten näitä pelejä oikein kuristetaan, eli voisiko syy olla siinä, etten jotain kuristusta/ säätöä osannut huomioida säätöjä tehtäessä?
- pänksi
- Viestit: 61
- Liittynyt: 09 Loka 2008 17:49
- Moottoripyörä: xvs 650 custom , Moto Guzzi v50"monza"
Re: Talven projektia... !! Apua !
Sulla oli alkuperäiset suuttimet (Mikuni) pyörässä Ok.Onko seos ruuvit n. kolme kierrosta auki (vastaa heti kaasuun).Imupuolella ei vuotoja? (tarkista kaikki klemmarit ja kurkut).Kuristus tehty yleensä kaasarin kurkkuun tai pakokäyrän alkuun.Oletko muuttanut pakoputkia?(porannut)
Viimeksi muokannut pänksi, 31 Joulu 2008 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ny se käy.. täh?
Re: Talven projektia... !! Apua !
Seosruuvit on molemmat avattu 3½ kierrosta. Voisi koittaa säätää?
Imupuolella ei ole vuotoja, kävin läpi koko hässäkän pariin kertaan. Kumiosat ovat kylläkin hieman hapertuneet, niinkuin ajan kanssa käykin. Voisi olla hyvä vaihtaa, mutta tähän asti ei ole ongelmia ollut joten eipä ole tullut tarpeen/ tullut tehtyä.
Täytyypä katsoa vielä läpi putki/kurkut mahdollisten kuristusten varalta. Pakoputket ovat yhdenlainen viritys; Alkuosa on alkuperäinen, mutta "vaimentimet" on vaihdettu, tässä ( http://www.kotiposti.net/urkko/xvs1.jpg )näkyy paremmin. Mitään huiluja/ vastaavaahan tuossa ei ole, eli lähes suora putki kyseessä.
Imupuolella ei ole vuotoja, kävin läpi koko hässäkän pariin kertaan. Kumiosat ovat kylläkin hieman hapertuneet, niinkuin ajan kanssa käykin. Voisi olla hyvä vaihtaa, mutta tähän asti ei ole ongelmia ollut joten eipä ole tullut tarpeen/ tullut tehtyä.
Täytyypä katsoa vielä läpi putki/kurkut mahdollisten kuristusten varalta. Pakoputket ovat yhdenlainen viritys; Alkuosa on alkuperäinen, mutta "vaimentimet" on vaihdettu, tässä ( http://www.kotiposti.net/urkko/xvs1.jpg )näkyy paremmin. Mitään huiluja/ vastaavaahan tuossa ei ole, eli lähes suora putki kyseessä.
- pänksi
- Viestit: 61
- Liittynyt: 09 Loka 2008 17:49
- Moottoripyörä: xvs 650 custom , Moto Guzzi v50"monza"
Re: Talven projektia... !! Apua !
Paukkuminen vain toisessa putkessa voisi viitata noihin vuotoihin.Seos ruuvin asento lienee ok.Oletko synkannut kaasarit, ellet tee se.Kokeilla voisi myös vielä isompaa suutinta kun toi koko systeemi on noinkin vapaa.
ny se käy.. täh?
Re: Talven projektia... !! Apua !
Noniin, nyt pääsi pyörän sitten koeajamaan viritysten jälkeen.
Ensimmäiset kilometris tankille ja ... PIENI PETTYMYS, tehoja ei ollut juuri mitään eikä pyörä oikein vääntänyt. Nooh, tankki täyteen ja muutama kilometri eteenpäin kaverille käymään.
Kaverin kanssa siinä sitten juttelin ja katottiin pyörää. Mielessä kävi mm. että pakoputki voisi ahdistaa ja että suutinkoko (125) on väärä. Siinä sitten juteltiin niitä-näitä muita ja kaverin pikkuveli kiersi pyörää ympäri. Siinähän se vikakin löytyi, toinen tulpanjohtu IRTI
Johto kiinni ja pyörä tulille. Vastaa kaasuun ripeästi ja tieajossa olo oli niinkuin pikkupojilla tässä: ( http://www.youtube.com/watch?v=z_AvSxLnXdA ) KYLLÄ LÄHTEE!!!! Eli viritys onnistui vähintään hyvin (tehoja ei pudonnut) tai jopa ihan kivasti ( tuli ehkä hieman lisääkin...!). Samalla ilmanputsari vaihtui pienempään eikä enää paina polvea.
Myös aiempaan startin kankeuteen löytyi vastaus, tulpat vain vaihtoon.
Laitan tässä myöhemmin kuvan tai pari, nyt ei kameraa ole käsillä mutta ensi viikolla vaikka sitten!
PS. Joskus vika voi olla aika pieni, kuten tulpanjohto nyt, melkein olin jo suuttimia vaihtamassa! Joskus vikaa haettiin startin sulakkeista yms. ja vika oli vaihde päällä ja jalka maassa Eli kannattaa siis miettiä ennen kuin mitään suurempaa lähtee tekemään!
Ensimmäiset kilometris tankille ja ... PIENI PETTYMYS, tehoja ei ollut juuri mitään eikä pyörä oikein vääntänyt. Nooh, tankki täyteen ja muutama kilometri eteenpäin kaverille käymään.
Kaverin kanssa siinä sitten juttelin ja katottiin pyörää. Mielessä kävi mm. että pakoputki voisi ahdistaa ja että suutinkoko (125) on väärä. Siinä sitten juteltiin niitä-näitä muita ja kaverin pikkuveli kiersi pyörää ympäri. Siinähän se vikakin löytyi, toinen tulpanjohtu IRTI
Johto kiinni ja pyörä tulille. Vastaa kaasuun ripeästi ja tieajossa olo oli niinkuin pikkupojilla tässä: ( http://www.youtube.com/watch?v=z_AvSxLnXdA ) KYLLÄ LÄHTEE!!!! Eli viritys onnistui vähintään hyvin (tehoja ei pudonnut) tai jopa ihan kivasti ( tuli ehkä hieman lisääkin...!). Samalla ilmanputsari vaihtui pienempään eikä enää paina polvea.
Myös aiempaan startin kankeuteen löytyi vastaus, tulpat vain vaihtoon.
Laitan tässä myöhemmin kuvan tai pari, nyt ei kameraa ole käsillä mutta ensi viikolla vaikka sitten!
PS. Joskus vika voi olla aika pieni, kuten tulpanjohto nyt, melkein olin jo suuttimia vaihtamassa! Joskus vikaa haettiin startin sulakkeista yms. ja vika oli vaihde päällä ja jalka maassa Eli kannattaa siis miettiä ennen kuin mitään suurempaa lähtee tekemään!
Re: Talven projektia... !! Apua !
Auttakaahan nyt tyhmää alamäessä...
Alkoi näyttämään niin mielenkiintoiselta että ajattelin itsekkin tehdä tuollaisen ehostuksen koskien ilmansuodatinta, eli siitä seuraa kysymys: onko tuo neulojen vaihto ihan pakollinen operaatio tässä yhteydessä
Alkoi näyttämään niin mielenkiintoiselta että ajattelin itsekkin tehdä tuollaisen ehostuksen koskien ilmansuodatinta, eli siitä seuraa kysymys: onko tuo neulojen vaihto ihan pakollinen operaatio tässä yhteydessä
Re: Talven projektia... !! Apua !
Jos kone saa enempi ilmaa, niin kyllä se laihalle menee, neulojen nostoa tai isompia suuttimia vaan...
Mieluummin bensanhajua, kuin palaneita pakoventtiilejä.
Mieluummin bensanhajua, kuin palaneita pakoventtiilejä.
FTW
Pr of CH´s
Pr of CH´s