Tamperelaista moottoripyörän huoltoa

Yllä oleviin kategorioihin sopimaton kustomointiin, säätöön ja korjaukseen liittyvä keskustelu, kuten tallin varustus, huolto-ohjeet, työkalut, nostimet, omaviritelmät ym. huoltovempeleet.
Rock
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Helmi 2014 19:59

Tamperelaista moottoripyörän huoltoa

Viesti Kirjoittaja Rock »

Pari kertomusta Tamperelaisista moottoripyöröhuolloista tältä kesältä.

Kesäkuun alussa kurvasin Tampereen Yamahacenteriin vuosimallin 2012 XVS 1300:sella. Etujarrut olivat alkaneet pitää melkoista kirskuntaa. Pyysin katsomaan ovatko palat missä kunnossa ja kuuntelemaan kirskuntaa. Pari ukkoa taskulamppuineen suhasi pyörän ympärillä. ”Ihan hyvät ovat vielä ja kirskunta ääni on normaalia”.

Heinäkuun puolessavälissä menin takaisin, kun edessä oli eturenkaan vaihto. Pyysin että katsovat etujarrut uudestaan samalla. ”Kuule sulla on jarrupalat ihan lopussa” minulle tultiin kertomaan suurta uutista. ”yksi pala on melko hyvä, yksi siinä ja siinä, kaksi ihan lopussa” Mitä v****a? Muutamassa viikossako ne kuluivat loppuun, kun edellisellä kerralla olivat vielä ihan hyvät? Epätaiseen kulumiseen syytä kysyessänäni vastaus oli olkapäiden kohautus ”en tiedä”.

Tästä vähän viisastuneena, (mutta vain vähän, jonka tulisin huomaamaan) päätin elokuussa lomien jälkeen viedä pyörän 30000 km huoltoon Tampereen Auto Centeriin, josta sen olin ostanutkin. Huollon varaus puhelimitse onnistui helposti. Yamaha Centerissä kukaan ei vastaa puhelimeen koskaan, oli sitten talvi tai kesä. Pyörä valmistui sovitusti ja maksoi tietysti hirvittäviä summia. Ajelin kotia kohti ja 15 km jälkeen mopo hyytyi tienposkeen. Virrat pelasivat, mutta käyntiin ei lähtenyt. Puhelu huoltoon, mitä tehdään? Perjantai ja kello oli 17.00, seuraavana päivänä piti lähteä Helsinkiin. Myyjä ehdotti että tilaa hinuri. Sillähän en ehtisi aukioloaikana ikinä Lielahteen. Hätähätä puhelu kaverille kilometrin päähän, jonka pakettiautolla ehdittiin kuudeksi Lielahteen. Sain käyttööni viikonlopuksi jonkun Hondan viime vuosituhannella. Sillä pystyin ajamaan kotiin ja maanantaina takaisin liikkeeseen.

Maanantaina soittelin aamupäivällä liikkeeseen, en saanut ketään kiinni. Iltapäivällä 4-5 puhelun jälkeen langan päähän löytyi huoltoukko. Tosin vasta sen jälkeen kun olin pahimmat perkeleet murahtanut sentraalisantralle. ”Tässä on huoltomiehellä sattunut vahinko, sisäinen 'bensahana' on jäänyt huollon yhteydessä kiinni” Kun en mitään huollosta itse ymmärrä, ihmettelen vaan mikä se sellainen on ja kuinka pystyin ajamaan 15 km? Hyvityksenä munauksestaan pesivät pyörän.

Koskapa pyörää täytyy taas ensi kesänä huoltaa, kysynkin mistä päin Suomea löytyy asiansa osaava huoltoliike, joka ei ryöstä asiakastaan? Vai täytyykö ajella Tallinnaan koettamaan onneaan?

Avatar
Fale
Viestit: 55
Liittynyt: 07 Kesä 2012 18:09
Moottoripyörä: Yamaha XVS650A - Mad Star 2006/2013
Oikea nimi: Ville Toikkanen

Re: Tamperelaista moottoripyörän huoltoa

Viesti Kirjoittaja Fale »

Hyvä muistaa että tekevälle sattuu, ovat ne mekaanikotkin erehtyväisiä. Tosin jos liian monta munausta sattuu niin sitten huolto vaihtoon, mutta en lähtisi ekan mokan perusteella heti tuomitsemaan. Valtuutetuilla huoltopisteillä on paras informaatio käytettävissä eli heiltä löytynee joka pyörämalliin korjaamokäsikirjat, koulutukset ja mahdollinen tekninen neuvonta maahantuojan kautta.

Tampereella on vain yksi valtuutettu Yahama MP huolto ja se on tuo Yamaha Center. Seuraavaksi lähimpänä on VK-Motoros Ruovedellä ja Huolto-Kaksikko JP Laine Jämsässä joita voisin suositella.

Mielestäni palvelun laatua ei yleensä mitata onnistuneilla keikoilla, vaan epäonnistuneiden keikkojen jälkihoidolla.



Tuo miksi pääsit 15km ja sitten nuukahti johtuu siitä että bensaa riittää kaasareissa juurikin tuon verran ennenkuin tarvitsee uutta tankista. Jos tankista ei mitään tule niin homma pysähtyy siihen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu korjaamokeskustelu”