Uusi jäsen kirjoittelee
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 14 Touko 2017 17:54
- Moottoripyörä: XV 1100 Virago 1993, Solifer Export 1962
- Oikea nimi: Jyrki Nosa
Uusi jäsen kirjoittelee
Terve kaikki!
Eli tuore motoristi, pyörän ostin kuluneen vuoden toukokuussa, XV 1100 Virago 1993. Ajolisenssikin piti suorittaa kun en sitä enää B-kortin kylkeen saanut aikanaan. Tämän kevään alkuun mennessä en koskaan kuvitellut moista tarvitsevani mutta näinhän tässä kävi.
Pyöräkuume iski jostain nurkan takaa. Sitten mopoiän en ole ajanut, kevaria lukuunottamatta, koskaan isompaa pyörää. Nyt sitten ostin ensin pyörän, sitten suoritin kortin. Eli "pystymettästä" puikkoihin vaan. Ja kyllä täytyy sanoa että rakkaus lajiin heräsi varsin nopeasti kunhan sai ajamiseen ja laitteeseen vähän tuntumaa!
Tätä kirjoittaessa takana n. 3200 mailia kortin saannista, 14.6.2017. Tarkoitus ajella niin pitkään kun vain keliä piisaa.
Ajokkiin olen tyytyväinen, toki ei ole vertailukohteita. Custom oli ainut vaihtoehto pyörää hakiessa ja täältäkin lukeneena päädyin isoon Viragoon. Arvelutti ensipyöräksi noinkin "iso" mutta tuohan on varsin hyväluonteinen ja jopa ketterä. Voimakin riittää aloittelijalle varsin mukavasti. Toki ajoneuvoalan ammattilaisena on tullut ajettua kymmeniä ellei satoja eri autoja, alkoi jo nälkä kasvaa isompaan... Wildstar 1600 kiinnostaisi kovasti tai jopa toisen merkin vielä isompi mutta tohtiiko tuosta tällä foorumilla mainita tarkemmin. Customissa pysytään toistaiseksi kuitenkin jo tyylin takia. Eikä tuon ammatin väsyttämien käsien takia ainakaan kyykyttimiä pysty edes ajamaan.
Yhtäkaikki, harrastuksesta tuli kerralla mieleinen jota aion jatkaa parhaani mukaan!
Toivoisin tähän vastauksia. Nykyiseen pyörään, seuraavaan, tai aivan muuten vain ajeluun liittyen. Saa laittaa YV:nä tai suoraan tähän jatkoksi. Vastailen kunhan vaan ehdin.
PS. Nythän just on Jänkhällä Jytisee... Olis mieli tehnyt lähteä vaan ei kerinnyt. Jospa joskus sinnekkin.
Eli tuore motoristi, pyörän ostin kuluneen vuoden toukokuussa, XV 1100 Virago 1993. Ajolisenssikin piti suorittaa kun en sitä enää B-kortin kylkeen saanut aikanaan. Tämän kevään alkuun mennessä en koskaan kuvitellut moista tarvitsevani mutta näinhän tässä kävi.
Pyöräkuume iski jostain nurkan takaa. Sitten mopoiän en ole ajanut, kevaria lukuunottamatta, koskaan isompaa pyörää. Nyt sitten ostin ensin pyörän, sitten suoritin kortin. Eli "pystymettästä" puikkoihin vaan. Ja kyllä täytyy sanoa että rakkaus lajiin heräsi varsin nopeasti kunhan sai ajamiseen ja laitteeseen vähän tuntumaa!
Tätä kirjoittaessa takana n. 3200 mailia kortin saannista, 14.6.2017. Tarkoitus ajella niin pitkään kun vain keliä piisaa.
Ajokkiin olen tyytyväinen, toki ei ole vertailukohteita. Custom oli ainut vaihtoehto pyörää hakiessa ja täältäkin lukeneena päädyin isoon Viragoon. Arvelutti ensipyöräksi noinkin "iso" mutta tuohan on varsin hyväluonteinen ja jopa ketterä. Voimakin riittää aloittelijalle varsin mukavasti. Toki ajoneuvoalan ammattilaisena on tullut ajettua kymmeniä ellei satoja eri autoja, alkoi jo nälkä kasvaa isompaan... Wildstar 1600 kiinnostaisi kovasti tai jopa toisen merkin vielä isompi mutta tohtiiko tuosta tällä foorumilla mainita tarkemmin. Customissa pysytään toistaiseksi kuitenkin jo tyylin takia. Eikä tuon ammatin väsyttämien käsien takia ainakaan kyykyttimiä pysty edes ajamaan.
Yhtäkaikki, harrastuksesta tuli kerralla mieleinen jota aion jatkaa parhaani mukaan!
Toivoisin tähän vastauksia. Nykyiseen pyörään, seuraavaan, tai aivan muuten vain ajeluun liittyen. Saa laittaa YV:nä tai suoraan tähän jatkoksi. Vastailen kunhan vaan ehdin.
PS. Nythän just on Jänkhällä Jytisee... Olis mieli tehnyt lähteä vaan ei kerinnyt. Jospa joskus sinnekkin.
- Salamanteri
- Viestit: 105
- Liittynyt: 27 Heinä 2012 09:28
- Yccf:n luottamustoimet: Etelä-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2016–2017, Etelä-Suomen varakuvernööri 2017–04/2018, Etelä-Suomen kuvernööri 05/2018–09/2019, Webmaster 2019–
- Moottoripyörä: XVS 650 Custom
- Oikea nimi: Santeri Smal
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Tervetuloa joukkoon!
Niin se itselläkin alkoi moottoripyöräharrastus vasta muutama vuosi sitten. Ekana syksynä mittariin tuli muutama tuhat kilometriä, seuraavana kautena jo vähän enemmän. Ajatuksena oli, että "on sitten kiva ajella viikonloppusin". Nyt tulee ajeltua työmatkat prätkällä, satoi tai paistoi. On se vaan niin paljon mukavampaa kun bussissa istuminen.
Parin Joutsan ennakoivan ajon koulutuksen jälkeen on ollut hetkittäin fiilis, että mies vie pyörää eikä pyörä miestä. Joutsan EAK:ta voin lämpimästi suositella kaikille - aina siellä oppii jotain uutta. Ja jos ei muuta niin ainakin näkee kerholaisia.
Viragosta ei ole kokemusta, mutta oon ollu tyytyväinen omaan ekaan pyörääni, XVS 650:een. Se isompi Dragstar vaikutti kaupassa niin massiiviselta, että päädyin pienempään. Nyt toki mieli halajaa jo suurempaa, mutta ei tollakaan ole porukasta pudonnu.
Niin se itselläkin alkoi moottoripyöräharrastus vasta muutama vuosi sitten. Ekana syksynä mittariin tuli muutama tuhat kilometriä, seuraavana kautena jo vähän enemmän. Ajatuksena oli, että "on sitten kiva ajella viikonloppusin". Nyt tulee ajeltua työmatkat prätkällä, satoi tai paistoi. On se vaan niin paljon mukavampaa kun bussissa istuminen.
Parin Joutsan ennakoivan ajon koulutuksen jälkeen on ollut hetkittäin fiilis, että mies vie pyörää eikä pyörä miestä. Joutsan EAK:ta voin lämpimästi suositella kaikille - aina siellä oppii jotain uutta. Ja jos ei muuta niin ainakin näkee kerholaisia.
Viragosta ei ole kokemusta, mutta oon ollu tyytyväinen omaan ekaan pyörääni, XVS 650:een. Se isompi Dragstar vaikutti kaupassa niin massiiviselta, että päädyin pienempään. Nyt toki mieli halajaa jo suurempaa, mutta ei tollakaan ole porukasta pudonnu.
Ota yhteyttä [email protected]
Etelä-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2016–2017
Etelä-Suomen varakuvernööri 2017–04/2018
Etelä-Suomen kuvernööri 05/2018–09/2019
Webmaster 2019–
Etelä-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2016–2017
Etelä-Suomen varakuvernööri 2017–04/2018
Etelä-Suomen kuvernööri 05/2018–09/2019
Webmaster 2019–
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
- Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
- Oikea nimi: Vesa Salama
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Tervetuloa!
Salamanteri tossa veikin sanat suusta että sinne Joutsan ennakoivan ajamisen kursille heti toukokuussa, todella kannattava kurssi.
Itellä aikanaan Viragoo ollut 125, 535 ja 1100. hyviä pyöriä. Tuo 1100 on todella helppo käsitellä ja mukava ajaa. Itse vaihdoin sen orkkis tangon lähes heti toisenlaiseen ja viimeksi oli raiserit ja lähes suora tanko, mikä mielestäni lisäsi pyörän hallinnan helppoutta ja käsiteltävyyttä.
Nyt on pyöränä XVS1300 Midnight Star, huomattavasti raskaampi kuin virre mutta yllättävän helppo ajettava, varsinkin yllätti tuo hidasajo, siis positiivisesti.
Matkanteko on jopa liiankin "leppoista" ja tietty luonne puuttuu kun vertaa virellä ajoon. tyytyväinen olen kuitenkin hankintaani.
Wild- tai Dragstarista en voi sanoa muuta kuin etten tykkää kun mittari on tankin päällä koska käytän koko kypärään. Ajo-ominaisuuksista en sano mitään
kun kokemus rajoittuu pariin pieneen pyörän siirtoon.
Viisaammat kertokoon noist Wildstareista.
Kerhossahan ei katsota pahalla vaikka merkki vaihtuu, toki asiaankuuluvaa kettuilua saa osakseen. Huumorilla tietty!
Ulkonäöllisesti tuo virre on paremman näköinen nykyiseen möhköön verrattuna, mutta näillä mennään.
Vielä kerran, tervetuloa ja rohkeesti kerhon kokkareisiin osallistumaan ja ilman muuta vuosikokoukseen!
Vesa
Salamanteri tossa veikin sanat suusta että sinne Joutsan ennakoivan ajamisen kursille heti toukokuussa, todella kannattava kurssi.
Itellä aikanaan Viragoo ollut 125, 535 ja 1100. hyviä pyöriä. Tuo 1100 on todella helppo käsitellä ja mukava ajaa. Itse vaihdoin sen orkkis tangon lähes heti toisenlaiseen ja viimeksi oli raiserit ja lähes suora tanko, mikä mielestäni lisäsi pyörän hallinnan helppoutta ja käsiteltävyyttä.
Nyt on pyöränä XVS1300 Midnight Star, huomattavasti raskaampi kuin virre mutta yllättävän helppo ajettava, varsinkin yllätti tuo hidasajo, siis positiivisesti.
Matkanteko on jopa liiankin "leppoista" ja tietty luonne puuttuu kun vertaa virellä ajoon. tyytyväinen olen kuitenkin hankintaani.
Wild- tai Dragstarista en voi sanoa muuta kuin etten tykkää kun mittari on tankin päällä koska käytän koko kypärään. Ajo-ominaisuuksista en sano mitään
kun kokemus rajoittuu pariin pieneen pyörän siirtoon.
Viisaammat kertokoon noist Wildstareista.
Kerhossahan ei katsota pahalla vaikka merkki vaihtuu, toki asiaankuuluvaa kettuilua saa osakseen. Huumorilla tietty!
Ulkonäöllisesti tuo virre on paremman näköinen nykyiseen möhköön verrattuna, mutta näillä mennään.
Vielä kerran, tervetuloa ja rohkeesti kerhon kokkareisiin osallistumaan ja ilman muuta vuosikokoukseen!
Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: 25 Joulu 2009 12:05
- Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen Kuvernöörineuvoston varsinainen jäsen 2010-2013. Länsi-Suomen Varakuvernööri 2015-2017. Pr-vastaava 2017-2019. Puheenjohtaja 2017-2019.
- Moottoripyörä: Yamaha XV1900
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Tervetuloa kerhoon!
Yamaha 1100 Virago muutaman vuoden ja oli oikeen äijä pyörä ääniä myöten
Alla nykyisin yamaha 1900 midnight star. Tilavampi kahdelle ja mukava käsitellä alhaisen painopisteensä vuoksi niin hidasajossa kuin mutkateillä, matka ajosta puhumattakaan
Tervetuloa tapahtumiin!
Yamaha 1100 Virago muutaman vuoden ja oli oikeen äijä pyörä ääniä myöten
Alla nykyisin yamaha 1900 midnight star. Tilavampi kahdelle ja mukava käsitellä alhaisen painopisteensä vuoksi niin hidasajossa kuin mutkateillä, matka ajosta puhumattakaan
Tervetuloa tapahtumiin!
Pyörä pyörässä pyörii...
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 14 Touko 2017 17:54
- Moottoripyörä: XV 1100 Virago 1993, Solifer Export 1962
- Oikea nimi: Jyrki Nosa
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Kiitos vastauksista kaikille!
Tuosta oman Virren äänistä sen verran että kyllä on "äijäsoundi", suorat putket. Valmistajaa en tiedä mutta kyllä tykkään että pyörä "rähisee". Itse olen kuskina rauhallinen, olenhan jo täyttänyt 20v.
Vesalle kysymys, mistä ja mikä stonga tuohon? Vaikka aika hyvältä vakiokin tuntuu mutta sillähän saisi tuota modausta aloitettua.
Ja vielä Wildstar 1600, onko moottorin vääntö paljonkin parempi Virreen verraten? Tai vielä sitten Midnight Star 1900? Hienoja pyöriä...
Tuosta oman Virren äänistä sen verran että kyllä on "äijäsoundi", suorat putket. Valmistajaa en tiedä mutta kyllä tykkään että pyörä "rähisee". Itse olen kuskina rauhallinen, olenhan jo täyttänyt 20v.
Vesalle kysymys, mistä ja mikä stonga tuohon? Vaikka aika hyvältä vakiokin tuntuu mutta sillähän saisi tuota modausta aloitettua.
Ja vielä Wildstar 1600, onko moottorin vääntö paljonkin parempi Virreen verraten? Tai vielä sitten Midnight Star 1900? Hienoja pyöriä...
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: 25 Joulu 2009 12:05
- Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen Kuvernöörineuvoston varsinainen jäsen 2010-2013. Länsi-Suomen Varakuvernööri 2015-2017. Pr-vastaava 2017-2019. Puheenjohtaja 2017-2019.
- Moottoripyörä: Yamaha XV1900
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
1100:sen Virrellä sai jo viidestä kympistä vaihdella vitoselle .
1900 :lla kahdeksasta kympistä, kierrokset 2000. Satasen vauhdissa 2500 ja ja sadankahdenkympin vauhdissa 3000.
Liian isolla ei kannata väkisin lotkotella, myätämäet asia erikseen bensan kulutuksen takia
Virren kottikärry stonga sopi minulle, raajojen pituuskin siihen vaikuttaa. Eli ei käynyt ranteitten päälle kun haki oikean suoran asennon/ kulman stongaa kääntämällä
JP
1900 :lla kahdeksasta kympistä, kierrokset 2000. Satasen vauhdissa 2500 ja ja sadankahdenkympin vauhdissa 3000.
Liian isolla ei kannata väkisin lotkotella, myätämäet asia erikseen bensan kulutuksen takia
Virren kottikärry stonga sopi minulle, raajojen pituuskin siihen vaikuttaa. Eli ei käynyt ranteitten päälle kun haki oikean suoran asennon/ kulman stongaa kääntämällä
JP
Pyörä pyörässä pyörii...
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
- Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
- Oikea nimi: Vesa Salama
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Tervehdys!
Uusi jäsen jo heittelee vaikeita....muisti kun on mitä on, mutta:
raiserit: http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/ta ... --raiserit
Ja tanko oli tota luokkaa mut en varma et just toi: http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/ta ... -8--MIDDLE
Hyvähän olis jos pääsis vertaileen toisten pyöristä niin ei tarttis suorittaa hakuammuntoja. Mullakin ekat raiserit oli liian matalat ja ryypyn kahva otti tankkiin kiinni ja toiselta puolelta varatankin kytkin.
Noi apehangerit vois kanssa olla hyviä kunhan ei ota mitään korkeita, niissä kun tuo kahvaosa ei oo niin jyrkällä kulmalla kun tuo virren orkkis on.
Nykysestä tangosta otat mittoja millä mitoilla mennään.
Tietty jos tuo orkkis sopii sulle niin sillä sitten vaan. Voithan kokeilla muuttaa sen tangon kulmaa niin voit sillä jo saada sen paremmaksi.
Vesa
P.S. Tuolta näyttäs löytyvän: http://www.svh.fi/Highway-Hawk-raiserit ... kkeet/3862
Ja muutenkin kannattaa tietty vertailla eri kauppojen tarjontaa ja hintoja. http://www.customparts4less.com/fi_FI on yksi hyvä kauppa.
Uusi jäsen jo heittelee vaikeita....muisti kun on mitä on, mutta:
raiserit: http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/ta ... --raiserit
Ja tanko oli tota luokkaa mut en varma et just toi: http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/ta ... -8--MIDDLE
Hyvähän olis jos pääsis vertaileen toisten pyöristä niin ei tarttis suorittaa hakuammuntoja. Mullakin ekat raiserit oli liian matalat ja ryypyn kahva otti tankkiin kiinni ja toiselta puolelta varatankin kytkin.
Noi apehangerit vois kanssa olla hyviä kunhan ei ota mitään korkeita, niissä kun tuo kahvaosa ei oo niin jyrkällä kulmalla kun tuo virren orkkis on.
Nykysestä tangosta otat mittoja millä mitoilla mennään.
Tietty jos tuo orkkis sopii sulle niin sillä sitten vaan. Voithan kokeilla muuttaa sen tangon kulmaa niin voit sillä jo saada sen paremmaksi.
Vesa
P.S. Tuolta näyttäs löytyvän: http://www.svh.fi/Highway-Hawk-raiserit ... kkeet/3862
Ja muutenkin kannattaa tietty vertailla eri kauppojen tarjontaa ja hintoja. http://www.customparts4less.com/fi_FI on yksi hyvä kauppa.
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 14 Touko 2017 17:54
- Moottoripyörä: XV 1100 Virago 1993, Solifer Export 1962
- Oikea nimi: Jyrki Nosa
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Meni tuossa aikaa kun ehti jo unohtaa tämmöseen kerhoon kuuluvansa...
Ajokausi omalta osalta pantu pakettiin mutta mainittakoon että tuli vaihdettua etujarrupalat.
Laitoin sintteriseospalat ja kyllä oli iso vaikutus jarrutehoihin. Pysähtyy aivan eri tavalla kuin vakioilla.
Pitää ensi keväänä kokeilla tuota tangon kulman muuttamista miten vaikuttaa ajamiseen. Vaikka mopohan on kyllä tuossa parin metrin päässä lämpimässä tallissa että ehkä saunan saattelemana iltasella muutan ja otan "kylmätyypit";)
Eipä tässä muuta kuin odotellaan seuraavaa ajokautta! Välissä toki tulee kelkkailukausi joka mukava harrastus sekin täällä pohjoisessa kun lunta riittää yleensä. Pari peltipailakkaa on pihan perällä valmiina.
Ajokausi omalta osalta pantu pakettiin mutta mainittakoon että tuli vaihdettua etujarrupalat.
Laitoin sintteriseospalat ja kyllä oli iso vaikutus jarrutehoihin. Pysähtyy aivan eri tavalla kuin vakioilla.
Pitää ensi keväänä kokeilla tuota tangon kulman muuttamista miten vaikuttaa ajamiseen. Vaikka mopohan on kyllä tuossa parin metrin päässä lämpimässä tallissa että ehkä saunan saattelemana iltasella muutan ja otan "kylmätyypit";)
Eipä tässä muuta kuin odotellaan seuraavaa ajokautta! Välissä toki tulee kelkkailukausi joka mukava harrastus sekin täällä pohjoisessa kun lunta riittää yleensä. Pari peltipailakkaa on pihan perällä valmiina.
-
- Viestit: 607
- Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
- Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
- Oikea nimi: Vesa Salama
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Tervehdys!
Noista jarruista, nyt kun on ajokausi sulla paketisa niin sitten pyörää parantelemaan.
Jarruihin kannattaa vaihtaa jarruletkut teräspunos letkuihin, Jarrutus tehosa huima parannus.
Jää siitä sellanen ylimääräinen puristus pois kun vanhojen kumiletkujen pullistuma poistuu.
Muutenkin jarruletkut tulisi vaihtaa neljän vuoden välein, siis ne kumiset, mutta teräspunosletkuja ei.
Niissä on sisällä kovamuoviletku joka ei anna periksi jarrukahvasta puristaesa vaan jarrunesteen kaikki voima
siirtyy jarrusylintereille.
Vesa
Noista jarruista, nyt kun on ajokausi sulla paketisa niin sitten pyörää parantelemaan.
Jarruihin kannattaa vaihtaa jarruletkut teräspunos letkuihin, Jarrutus tehosa huima parannus.
Jää siitä sellanen ylimääräinen puristus pois kun vanhojen kumiletkujen pullistuma poistuu.
Muutenkin jarruletkut tulisi vaihtaa neljän vuoden välein, siis ne kumiset, mutta teräspunosletkuja ei.
Niissä on sisällä kovamuoviletku joka ei anna periksi jarrukahvasta puristaesa vaan jarrunesteen kaikki voima
siirtyy jarrusylintereille.
Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Heinä 2014 17:28
- Moottoripyörä: Yamaha Virago 750 -91
- Oikea nimi: Keijo Ruolahti
Re: Uusi jäsen kirjoittelee
Joo. Hyvä pyörävalinta. Itsellä 750 vm.91. Olen ajellut n.30000 ja joutunut vaihtamaan vain
etupyörän- ja ohjauslaakerin. Tankoa voi kokeilla eri kulmiin. Itse otin kahvat irti ja rälläköin
tangon kummastakin päästä reilun 5 senttiä pois. Ajettavuus parani jo sillä. Tosin makuasia.
Olen ollut pyörään tyytyväinen. Tänä kesänä ajettiin ryhmässä Raatteen tielle yht. 1500 km.
Ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Hyviä kilsoja.
etupyörän- ja ohjauslaakerin. Tankoa voi kokeilla eri kulmiin. Itse otin kahvat irti ja rälläköin
tangon kummastakin päästä reilun 5 senttiä pois. Ajettavuus parani jo sillä. Tosin makuasia.
Olen ollut pyörään tyytyväinen. Tänä kesänä ajettiin ryhmässä Raatteen tielle yht. 1500 km.
Ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Hyviä kilsoja.
Open road, open mind.