Etuputket
Etuputket
Moi. Olen uusi jäsen tässä Clubissa ja hommasin pari viikkoa sitten tollase Virago 535 pyörän,hauska taas ajella kun viime kesänä ei ollut lainkaan pyörää kun tuli -16 syksyllä "mielenhäiriössä"myytyä silloinen 750 Honda pois.Tämä 535 on tälläselle 50luvulla syntyneelle gubelle ihan riittävä peli.Vie tällästä alle 70 kilosta kuin "hullua tukasta".Muuten soiva peli mutta etupää pompottaa aika lailla siinä 60-80kmh nopeudessa.En tiedä voisko eturenkaan epätasapaino sen pelkästään aiheuttaa vaiko syy olla myös jossain muussa.Miten esim etu teleskooppien öljymäärän saa tsekattua? Miten sinne öljyt vaihdetaan/lisätään,vaikuttaa jotenkin löysiltä.Tosin en tiedä kuinka jäykät ne kuuluisi olla.Muut huoltotoimet suurinpiirtein jo tehty.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 14 Touko 2017 17:54
- Moottoripyörä: XV 1100 Virago 1993, Solifer Export 1962
- Oikea nimi: Jyrki Nosa
Re: Etuputket
Tervetuloa hiekkalaatikolle!
Kyllähän renkaan epätasapainoisuus toki vaikuttaa ja nopeuden kasvaessa "kertaantuu".
Tuosta Virren keulan jäykistämisestä on täälläkin juttua, haulla löytyy.
Itellä 1100 Virressä kaipailisin kanssa alustan pientä jäykistämistä, nuo vaan on esim. Bitubon takatolpat aika kalliita.
Vaan harrastushan vie taatusti kaikki rahat jos tosissaan harrastaa!
Kyllähän renkaan epätasapainoisuus toki vaikuttaa ja nopeuden kasvaessa "kertaantuu".
Tuosta Virren keulan jäykistämisestä on täälläkin juttua, haulla löytyy.
Itellä 1100 Virressä kaipailisin kanssa alustan pientä jäykistämistä, nuo vaan on esim. Bitubon takatolpat aika kalliita.
Vaan harrastushan vie taatusti kaikki rahat jos tosissaan harrastaa!
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
- Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
- Oikea nimi: Vesa Salama
Re: Etuputket
Tervehdys.
Olikos siinä pinnavanteet? Nosta pyörä keskituelle ja paina perä maahan niin että pysyy ja pyöritä eturengasta jotta näet onko vanteessa heittoa.
Vipotus esiintyy yleensä juuri tuossa mainitsemassasi nopeudessa ja siihen vaikuttaa myös esim rengaspaine, kokeile nostaa sitä n 0,3bar jos vanteessa ei minkäänsuuntaista heittoa.
Teleskooppien öljy tulisi ohjeen mukaan vaihtaa kolmen vuoden välein, mutta hmm, kuinkahan moni...
Öljyn määrä tarkistetaan putken yläpäästä mittaamalla, mutta sitä mittaa nyt en muista. Lainastosta saa korjausoppaan kyllä lainaksi jossa asia selviää, Lontoon murretta haastaa kirja.
Suosittelen vaihtamaan öljyt ja tarkistamaan jousten kunnon yms. Öljyksi vahvempaa kuin suositeltu W10.
Täältä näet räjäytyskuvan: https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... front-fork
Eli tarkista vanteen heitto, ilmanpainetta lisää, renkaan kuluneisuus, myös kun pyörä on keskituella etupää ylhäällä, tarkista ohjauslaakerin välys vetämällä etuhaarukan alaosasta eteenpäin, jos klappia, niin myös se voi aiheuttaa vipotuksen.
Vesa
Olikos siinä pinnavanteet? Nosta pyörä keskituelle ja paina perä maahan niin että pysyy ja pyöritä eturengasta jotta näet onko vanteessa heittoa.
Vipotus esiintyy yleensä juuri tuossa mainitsemassasi nopeudessa ja siihen vaikuttaa myös esim rengaspaine, kokeile nostaa sitä n 0,3bar jos vanteessa ei minkäänsuuntaista heittoa.
Teleskooppien öljy tulisi ohjeen mukaan vaihtaa kolmen vuoden välein, mutta hmm, kuinkahan moni...
Öljyn määrä tarkistetaan putken yläpäästä mittaamalla, mutta sitä mittaa nyt en muista. Lainastosta saa korjausoppaan kyllä lainaksi jossa asia selviää, Lontoon murretta haastaa kirja.
Suosittelen vaihtamaan öljyt ja tarkistamaan jousten kunnon yms. Öljyksi vahvempaa kuin suositeltu W10.
Täältä näet räjäytyskuvan: https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... front-fork
Eli tarkista vanteen heitto, ilmanpainetta lisää, renkaan kuluneisuus, myös kun pyörä on keskituella etupää ylhäällä, tarkista ohjauslaakerin välys vetämällä etuhaarukan alaosasta eteenpäin, jos klappia, niin myös se voi aiheuttaa vipotuksen.
Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaan.