Vuosia tuli harkittua vakavasti josko kannattaisi jättää apupyöriä vähemmäksi ja ryhtyä liikkumaan mopolla. Eräänä kevättalven yönä tuli pongattua Juuri Se Pyörä. Pikkuruinen XV535, kolaroituna Suomeen aikoinaan rahdattu, omistajaa vaihtanut lähes joka kesä. Punaista, mustaa ja kromia just sopivassa määrin. Joku edellinen oli rakennellut pyörästä suorastaan kauniin, tai ainakin allekirjoittaneen silmää se hiveli oikealla tavalla. Ostin pyörän, vaikkei edes korttia ollut. Sopivan matalana vekottimena se mahtui lestabussin takakonttiin niin sen pystyi keskellä talvea siirtämään omaan kotitalliin.
Ensimmäiset kesät alkoivat aikaisin ja päättyivät myöhään, kilometrejä tuli kerättyä lähinnä lähiseudulla. Varovasti piti ajella kun edellisen kerran kaksipyöräisen selässä tuli vietettyä aikaa teininä ja siitä on aikaa parin elinkautisen verran. Naapurimaakunnissa uskaltauduin vierailemaan jonkin ajan jälkeen kun alkoi ajaminen sujumaan. Sitten piti ryhtyä remontinkorjuuseen, edelliset omistajat olivat kädenjälkiään jättänyt ympäri pyörää ja niitä on tullut rassailtua useaan otteeseen vähän paremmaksi.
Takavalo oli pimeänä, sen kertoi Fallesmanni. Enhän minä sitä huomannut ajaessa kun se osoittaa taaksepäin. Jarruvalo paloi jatkuvasti kun anturi oli rikki. Etutuikku oli karmea viritelmä jonka parkkivalo loisti yksinäisenä hehkuna johtojen varassa. Pari yritystä meni kunnes löytyi sopivan näköinen lamppu tilannetta korjaamaan, kiinalainen ledihirvityskin piti testata ja todeta paskaksi. Vilkkuihin ropisi kiviä ja lasit rikkoutuivat, ne piti vaihtaa. Pari yritystä meni niissäkin, opin vetämään kaapelit ihan nätin näköisesti. Aitoja Abikoliittimiä on tullut vaihdettua halvimpien kiinaliittimien tilalle kun syöpyvät hajalle, irtoavat muuten vain tai lahoavat kun tuijottaa liian kauan. Käytin vasemman tissiposken auki, ihmettelin johdoista kasattua harakanpesää hetken ja ruuvasin posken takaisin paikalleen. On siellä pari kertaa käyty, lähinnä liittimiä vaihtamassa. Sähkö on sellaista johon ei pidä liikaa koskea, menee vielä päivä pilalle.
Sähköä oli välillä liikaakin. Jännitteentasaaja oli jo ostohetkellä hajalla, tai ainakin vetelemässä viimeisiään. Lamppuja räpsähteli hajalle eikä pyörä kulkenut. Kyllähän senkin asian selvittämiseen aikaa tuhraantui, siitäkin selvittiin lopulta ja ajo jatkui.
Meteliä on ja liekkiä sekä nokea puskee pakoputkesta. Putkesta on äänenvaimennus poistettu joten imuvuotoinen pyörä soittelee kaasusta irtipäästäessä komean serenadin niin että kuulovikainen anoppikin tiesi milloin olin tulossa kylässä käymään. Imuvuodot ja surkealaatuiset kiinalaiset Mikunin tuplakaasarin varaosat ovatkin vainonneet pyörän toimintaa usean kesän ajan. Kerran vuoteen imukaulat on täytynyt vaihtaa uusiin kun alkavat halkeilla, kaasarin kalvot venyvät miten sattuu eivätkä neulatkaan meinaa pysyä aloillaan. Vakionopeussäädin löytyy itsestään kun kaasukahva ei pintakaasulta palaudu.
Pyörästä on ylimääräisiä mukavuustekijöitä hävitetty. Lokasuojat ovat lähinnä olemassa kauniina ajatuksena, niskapaskaa tulee jos mutapaikasta ajaa. Eturengas sylkee kaiken kadulta suoraan suuhun. Harrikan penkki on miellyttävä, toisaalta clip-on stonga sekä siirtosarjalla mahdollisimman eteenviedyt jalkatapit pitävät huolen siitä, että jokikinen monttu tuntuu akuutilta välilevynpullistumalta.
Ihan hyvä se on.